• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

synchroniseren werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stamplou

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2009
Beste mensen,

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb in werkblad 1 een algemene structuur gemaakt voor equipment in verschillende fabrieken van 1 bedrijf.
Ik heb dan ook voor elke fabriek apart een werkblad waarbij een deel van de algemene structuur wordt overgenomen.

Nu zou ik graag hebben dat wanneer ik in werkblad 1 een nieuw equipment toevoeg voor een bepaalde fabriek, dat dat dan in het specifieke werkblad van die fabriek ook tevoorschijn komt. Om een nieuw equipment in te voegen voer ik dus een nieuwe rij in in werkblad 1, en dat moet ook gebeuren in het specifieke werkblad van die fabriek.

Bijkomend probleem is nog dat wanneer ik die rij ingevoerd heb, de structuur in de andere specifieke werkbladen niet mag veranderen. Dus als ik gewoon de cellen uit de andere specifieke werkbladen gelijkstel aan cellen uit werkblad 1, zal alles volledig veranderen als ik in werkblad 1 een rij invoeg.

Kan iemand mij helpen, want ik geraak er hier echt niet uit.

Dank bij voorbaat

Stamplou
Verwijder dit bericht

Wat is de structuur in je werkblad welke niet mage veranderen?
graag een voorbeeld posten (met fictieve / nep data natuurlijk).
Hoeft niet een volledig gevuld bestand te zijn maar wel waar de vraag stelling goed in navoren komt.

In de file die ik nu upload, zie je een werkblad "algemene structuur"

Delen van die structuur moeten terugkomen in de werkbladen per fabriek. Nu dat is geen probleem zolangs er niks verandert.
Stel nu: in fabriek 1 komt er bij proces 1, subproces 1, een equipment bij.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat als ik dit in de algemene structuur bijvoeg, het ook in het werkblad "fabriek 1"verschijnt, en omgekeerd?
Met andere woorden: dat die werkbladen met elkaar synchroniseren.

Als je mijn file opent zul je de bovenstaande uitleg wel begrijpen hoop ik :)

Bijlagen

Waarom wil je ze beide kanten op laten syncroniseren?
Ik zou het bij alleen je totaal blad houden en bv door een druk om de knop overlaten zetten naar al je sheets.

dat is eigenlijk ook goed. In beide richtingen is de ideale oplossing, dan wordt mijn file dummy-proof:)
Maar met 1 richting waarin het werkt ben ik ook al tevreden. Maar dat vind ik ook niet

Stampou,

Heb een klein stukje code voor je gemaakt waarmee we al een eind zijn gekomen.
bekijk het resultaat en laat weten wat je er van vindt.

Hij is redelijk basic maar gaat even om de overzetting naar de verschillende bladen.
Misschien kunnen WE er later nog een structuur in maken welke gewenst is.

Later zal je zelf nog een functie eraan toe moeten voegen om je bladen te amken (als deze nog niet bestaan)
en een loop om een array te maken voor je tabbladen (ivm leeggooien om weer te vullen)

Misschien komt iemand anders met een beter idee op de proppen.

Bijlagen

Sorry voor het late antwoord, maar ik was er even tussenuit.

De macro werkt fantastisch, het is net wat ik zocht. Bedankt daarvoor!

However, nu kom ik plotseling een ander probleem tegen.

Naast het equipment van elke fabriek staan ook nog eens gegevens,en die worden nu altijd gewist. Dat kan ik nog gemakkelijk aanpassen in de macro. Maar als er nu een equipment bijkomt, wordt de lijst van equipments langer, maar de gegevens die ernaast staan schuiven niet mee op.
Ik weet niet of ik dit ergens in een macro kan opnemen,of dat ik een totaal andere manier van werken nodig

Bijlagen

Vul je deze gegevens met de hand in of komen deze ook uit je data file?
zie ze nl niet op je totaal blad.

ik vul deze gegevens met de hand in, in de tabbladen per fabriek. Daar zitten in de originele file ook wel wat financiele berekeningen bij,maar dat zijn allemaal simpele dingen.

Het enige probleem is dat deze gegevens moeten vasthangen aan het juiste equipment, anders schuiven ze niet mee naar onder als er een nieuw equipment bijkomt..Bestaat er geen manier waarop je bepaalde cellen kan koppelen?

mmmmmm, heb daar even de tijd voor nodig.
Heb wel wat tussen door zitten spelen hier op kantoor :D.

denk dat de bijgevoegde file je 1e antwoord beantwoord :D

Bijlagen

inderdaad, die macro behoudt mooi de structuur van de originele file:thumb:

Waarom vul je je nieuwe equipment niet in op blad 1 en voer dan de macro weer uit?
zo behoudt je altijd een up to date totaal overzicht en bijbehorende tabbladen.

Omdat ik als er een equipment bijkomt wil zien bij elke fabriek. Ja het is de laatste dagen een beetje veranderd. :confused:

Ik heb nu 1 algemene structuur, die voor elke fabriek hetzelfde is. Als er in 1 fabriek iets bijkomt, wordt dit toegevoegd aan de totale structuur en moet dus zichtbaar worden in de tabbladen per fabriek. Als er dan 1 equipment bijvoorbeeld niet aanwezig is in een fabriek, wordt die rij gewoon grijs gemaakt. Tja, tis maar hoe mijnen baas het wil! :rolleyes:

Maar ik had dus gedacht om alle info dus naast de structuur te plaatsen, en dan macro te schrijven om er de juiste info per fabriek uit te halen. Maar PROBLEEM: de excelfile is te klein, ik heb niet genoeg kolommen!!!

Dus blijft eigenlijk mijn zelfde vraag van enkele post geleden dus nog overeind. Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat als ik in de algemene structuur iets verander, het ook in de tabbladen per fabriek verandert. MAAR met als voorwaarde dat de data die per fabriek naast de structuur staan, ook meeschuiven met het equipment waar ze bij horen wanneer er een aanpassing in de structuur gebeurt

Dus eigenlijk een soort koppeling tussen cellen. Is dit niet een soort master/slave koppeling?

Wat je nu al hebt is dat je alle data omzet van je totaal naar nieuwe bladen.
Als je wat op een van deze bladen veranderd wil je dat dit ook wordt ingevoerd in je totaal blad.
Denk dat het beste is om een knop op ieder tabblad te maken dat na indrukken controleerd of de data in je sheet nog overeenkomt met de data op je totaal blad.
Bij veranderingen update je het totaal blad.

Je moet dan wel de dicipline hebben om consequent op deze knop te drukken voordat je weer eens op de knop van je totaal blad drukt.

Als je deze werken hebt kan je het gaan automatiseren.
bij verlaten tabblad dat deze automatisch je totaal update?

Succes en prettig weekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan