systeem blijft tijdje hangen bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

schorrie01

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2006
Wanneer ik de pc opzet, blijft hij nog voor het eerste bootscherm een tijdje hangen op zwart scherm, dit steeds voor enkele minuten, om vervolgens het bootscherm te tonen en gewoon verder te gaan met opstarten.

Tijdens dit hangen van het systeem blijft het led'je van de harde schijf continu branden en de led's van de twee dvd drives lichten afwisselend op

dit steeds voor enkele minuten, F8 veilige modus geraak ik niet in, zelfs niet door te drukken in eerste bootscherm,

aan wat zou dit kunnen liggen,

Is de master-slave configuratie van je schijven en/of dvd-spelers in orde?

inderdaad, die instellingen zijn in orde,

pc had dit probleem voordien niet, probleem is plots ontstaan

Ik denk iets mis met je harde schijf, download eens een tooltje op de site van de fabrikant.

tja, nu dus plots nog groter probleem

computer doet hetzelfde, wil niet doorstarten,

maar als hij dan plots doorstart, eerste scherm dat ge krijgt, plots

BIOS ROM CHECKSUM ERROR

INSERT SYSTEM DISK

ge geraakt dus zelfs niet meer in bios,

wat denken jullie, bios resetten, zou dat helpen???

De batterij van je bios is waarschijnlijk leeg..... [of heb je geprobeerd je bios te flashen?]

nee, niets mee gebeurd,

begon enkel raar te doen bij opstarten, zoals hierboven beschreven, nu plots niets meer,

zou het enkel de batterij zijn dan, dus in principe, batterij'tje vervangen en zou terug beginnen werken dan?

Die bios checksum error is typisch "lege batterij"....

Haal jij de stekker er telkens uit als je de pc uit zet [of zo'n prachtige rood verlichte schakelaar uitzetten op zo'n even zo prachtig stekkerblok?]. Dat gaat ten koste van de levensduur van je batterij...

Heb je een multi meter? die batterij moet tussen de 3,1 en 3,3 Volt meten....

Als het niet je batterij is dan is je bios wat overkomen... en dat is dramatischer...... [maar dat komt niet vaak voor, behalve bij mislukte bios updates...]

Normaal moet je nog steeds in de bios kunnen komen, zelfs al is je batterij plat. Kan je niet op F1 drukken?

nee, ik kan nergens op drukken,
het volgende verschijnt op scherm

Award Bootblock Bios v1.0
Copyright 2000 Award Software Inc

BIOS ROM CHECKSUM ERROR

Detecting floppy drive A media
Insert System Disk and press Enter

batterij heb ik net eens vervangen met eentje die ik nog had liggen, werkt niet,
F1 kun je ook niet drukken,

probleem is vanzelf gekomen, dus niet na bios flash ofzo, eerst begon het met problemen zoals hierboven vermeld, blijven hangen systeem om vervolgens door te starten,

nu blijft het systeem bij opzetten eerst minuutje hangen zoals voorheen, om dan vervolgens bovenstaande melding te geven

zou het misschien raadzaam zijn om een bios flash alsnog uit te voeren vanaf diskette?
meer kapot gaan dan nu is al moeilijk,

Dat laatste is een goed idee, alleen doe het volgens deze handleiding, en maak gebruik van de Award bootblock.

Haal dus de rom en flashprog op bij de mobobakker en brouwsel een opstartflop volgens die handleiding.

ok, ander batterijtje geprobeerd, een CR2025 (normaal CR2032 maar had niets anders, enige verschil is dat 2025 iets minder dik is)

resultaat, pc start terug op, volgens gebruiker heeft hij nog steeds het probleem dat hij niet wil doorstarten, maar mogelijks ligt dit eraan dat de batterij ook niet rechtstreeks uit winkel komt, iemand had die nog liggen

één van de dagen heb ik nieuw batterij'tje, dan eens proberen, hoop dan opgelost,

maar ben al blij dat hij terug doorstart,

laat jullie nog wel iets weten na nieuw batterij'tje

moet ook nog fan van voeding vervangen aangezien deze wat lawaai begint te maken

met nieuw batterijtje,
probleem blijft,

volgens mij is bios defect,

zal in laatste instantie bios eens proberen te flashen, maar weet niet hoe je dat doet,
indien dat niet lukt, denk ik dat nieuw moederbord zal moeten kopen,

kan het misschien ook de processor zijn, of indien het aan processor ligt, doet computer dan helemaal niks meer,

hoe moet je zo'n flash doen, heb al type moederbord opgeschreven, wat moet ik nu dan zoeken op het net,

Test eens met zo weinig mogelijk hardware. Volgens mij ligt het probleem bij de bootsequence. Probeer eens op te starten vanaf diskette met een windows 98 opstartdiskette. Geraak je nu al in de bios? Misschien is het een andere toets dan del.

heb ik ook al gedaan, alle kaarten eruitgehaald, behalve videokaart,
alle cd-rom stations afgekoppeld,

geen oplossing,

dan zelfs harde schijf afgekoppeld, zou ie normaal gezien in zijn bios foutmelding harddisk moeten geven, zelfde probleem,

geraak nergens in bios

Kun je eens zeggen wat voor hardware er in de pc zit?

moederbord

Gigabyte K7 Triton FSB 400, type GA 7-VT-600-1394

AMD Athlon 2500

Harde schijf 60gb Western Digital

Nvidia FX 5600

dvd schrijver en cd rom station

meer niet,

ben al in ergste geval aan het denken aan nieuw moederbord, maar dan rijst het volgende probleem,
betreft hier Socket A moederbord,
probleem is dat ik bij de moederborden geen socket A meer kan vinden, enkel vermeldingen Socket 774, Socket 775, socket 939 en socket AM2

is één van deze Sockets zelfde als socket A, of is socket A niet meer te krijgen in de handel

Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat je socket A nog kunt krijgen, maar ik zou toch tweedehands gaan.

tja, ga deze middag dan maar eens proberen bios alsnog te flashen,

via site gigabyte ineens opstartdiskette met flash kunnen downloaden,

als dat niet lukt, tja, dan vrees ik voor nieuw moederbord en daarbijhorende processor,

aan iets anders kan het volgens mij niet echt liggen denk ik zo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan