Systeem Bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Webmaster007

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Berichten
151
Ha mensen:),

Ik ga in de vakantie werken en daarmee een nieuwe computer kopen. Ik koop de onderdelen los bij alternate.nl en cool-prices.nl. Ik vroeg me af of ik niet iets vergeten was of dat bepaalde producten met elkaar incompatible waren. Ik vraag me heel erg af of ik niet iets van koeling vergeten ben.

Behuizing + 400W: AOpen H700B
MOBO: Asus A8N-E. nForce 4 Ultra (Sound. LAN. SATA-RAID)
Processor: Athlon 64 3500+ Skt 939 1600 FSB Boxed 512kb Venice
HD: Maxtor 200GB SATA 7200RPM 8MB Diamond Max 10
Monitor - TFT: 19 inch Belinea 10 19 02 tftscherm
Videokaart: XFX 6600GT 128Mb DDR3 PCI-Express
DVD-brander: Nec 3540 DVD Dual Layer 16x Zwart
Toetsenbord/Muis: Logitech Cordless Internet Pro Desktop Black
Speakers: Logitech X-530 Speakerset
Webcam: Logitech Quickcam Messenger OEM
Netwerkcontroller: Sweex LAN Kaart PCI 10/100 Realtek
Geheugen: Kingston ValueRAM 1Gb 400MHz CL3 184-pin PC3200

Ik weet bijvoorbeeld dus niet of ik aparte koeling erbij moet kopen. Er zit er één bij de kast en bij de processor word er ook één geleverd.

Graag hulp!!
Thnx!

Adriaan:D
 
Het al dan niet compatibel zijn van componenten is een (verwaarloosbaar ..... of juist niet???) risico.

Een beetje kryptisch die vorige zin, maar ik bedoel er eigenlijk mee dat je vandaag de dag in een hoge mate erop mag vertrouwen dat de hardwareproducenten er wel voor zorgen dat hun spullen allround compatibel zijn. Echter...... als je het nieuwste van het nieuwste koopt, dan zijn er eenvoudigweg nog niet genoeg referenties om te kunnen bepalen of alle hardware 101% compatibel is met andere hardware. Zodoende is er m.i. altijd een (klein...?) risico. Als er dan eens iets niet helemaal soepel verloopt dan wordt dat meestal binnen enkele maanden wel weer opgelost. (Denk in dit verband bijv. aan een biosupdate en / of andere updates -firmware- van hardware fabrikanten). Je kunt je alleen afvragen of je dat wel wil.

Wat de koeling betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven -'t lijkt mij voldoende maar ik weet 't niet zeker-.

Heb je een prijsindicatie van het door jou te bouwen systeem? Het zou namelijk kunnen dat wanneer je een vergelijkbaar systeem bij elkaar "klikt" op de site van grotere pc boeren (denk aan bijv. Paradigit of Norrod) je fors voordeliger uit zou kunnen zijn. Dat hoeft niet, maar nee heb je en ja ........
 
Even kijken dan..

Deze pc is niet een vooraf samengestelde maar door mij bijeengesprokkelde onderdelen en ik hoop dat ik niet een bepaald onderdeel vergeet.

Ik ga even kijken op de sites die jij noemt grote pc boeren.

Iig bedankt. (is btw een extra ventilator duur?)
 
Ik weet niet of het moederbord ook geheugen in dual channel aan kan, want in dat geval zou ik 2 x 512MB in plaats van 1 x 1GB geheugen kopen.
 
Adriaan,
dat je 'm zelf samenstelt en gaat bouwen was mij idd. duidelijk. Vandaar ook het advies om dezelfde of nagenoeg dezelfde eens bij een wat grotere pc boer bij elkaar te klikken....... who knows ?

Koelertje : paar tientjes (kwaliteit afhankelijk)
 
Ik heb even jouw 2 voorbeelden nagelopen, in beide gevallen was ik duurder uit - helaas. Volgens tweakers.net is de service van www.cool-prices.nl ook wel goed, dus ik denk dat ik het daarbij houd.:)

Aangezien ik 4 RAM ingangen heb doe ik dan voor de zekerheid 2 512 RAM bedankt!!:)
 
Niet dat het moet.

De pioneer DL brander is een tientje duurder maak kan wel DVD-RAM lezen.

Niet dat dat moet. maar is altijd handig en als je een Panasonic DVD recorder hebt een must.

DVD ram is een standaard die echt rewiteable is. Minstens 1000 keer.

Eric.
 
Hallo ?

Wat wil je in vredes naam met die sweex lan kaart, er zit een GigaBit Lan optie op je bord.

Wil je er echt twee hebben.

Lijkt me een mooi bord overigens.

Eric.
 
Ik zou pas gaan voor een extra ventilator nadat je alles gemonteerd hebt.
Dan kun je ook gemakkelijk zien of deze nodig is, qua temperatuur.
 
Idd een LAN teveel ik zie het ook. Je hebt helemaal gelijk!:D Het is idd een mooi bord vooral prestatiegericht en niet eens zo duur.

Nog over een extra ventilator, wanneer weet ik dat ik er een nodig heb??
 
Door je systeem te laten draaien op volle belasting met de kast dicht.
Installeer bijvoorbeeld speedfan of bij moederbord geleverde monitoring Software om je temperatuur te meten.
Indien deze te hoog is bij volle belasting kun je alsnog één of twee extra fan's plaatsen.
 
Hoe weet ik waar ik deze zgn. ventilatoren dan moet plaatsen en welke delen van de kast overhit raken? Word er op elk onderdeel gemeten (bijv hd)?

Ik krijg 1 ventilator geleverd bij de kast, waar zal ik deze plaatsen?:)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een plaatje kunnen vinden van je kast.
Zie je de cooler zitten?
Net boven de grafische kaart.
Daar je zou eventueel een extra cooler kunnen plaatsen.

action1.jpg


Wat er wordt gemeten is vaak de processor het ram en de harddisk temperatuur.
Natuurlijk moet je even naar de processor temperatuur kijk of deze niet te heet wordt.
Maar ik betwijfel het na het zien van zo'n joekel van een kast. :)
 
Laatst bewerkt:
Jep ik zie de ventilator zitten ;)
Oke ik denk dus dat ik het best gewoon alles kan schroeven en dan de pc starten en later de kast dicht doen en met dat programma (dat ik even heb geïnstalleerd op mijn huidige pc) de temperatuur meet. Ik blijf vragen ik weet het:)

Hoef ik niet bang te zijn dat ik mijn spullen om zeep help als ik de computer opstart of de uren daarop door gebrek aan koeling? En hoe weet ik wanneer de temperatuur te hoog is, oftewel wat is normaal voor een bepaald product of wordt dat meegeleverd met het product?
Dus de koeler die ik meegeleverd krijg kan ik het beste boven de videokaart plaatsen, maar raakt dan niet de hd overhit?

Als je deze set vragen ook nog zou kunnen beantwoorden... :D:)
 
Voor het oververhitten van je HD hoef je niet zo bang te zijn. Als je geen hele rij HD's boven elkaar zet kan hij de warmte wel kwijt. Videokaart is belangrijker om te koelen.
 
"Hoef ik niet bang te zijn dat ik mijn spullen om zeep help als ik de computer opstart of de uren daarop door gebrek aan koeling?"
Dat valt wel wat mee, je hebt snel genoeg in de gaten wanneer de temperatuur te hoog wordt.
Onder normale omstandigheden "bakt" je kast niet 1-2-3 op.

"Dus de koeler die ik meegeleverd krijg kan ik het beste boven de videokaart plaatsen, maar raakt dan niet de hd overhit?"
Als de HD in de airflow van de kast hangt valt oververhitting hiervan ook wel mee.
Word deze nog wel te warm zijn er ook nog harddisk cooler in de handel om dit probleem te lijf te gaan.

" En hoe weet ik wanneer de temperatuur te hoog is, oftewel wat is normaal voor een bepaald product of wordt dat meegeleverd met het product?"
Meestal geldt voor een HD een max. van 50 graden.
Processor max. 60 graden.
Geheugen max. 40 graden.
Mocht de temperatuur hoger worden kun je gaan overwegen om extra koeling aan te gaan brengen.
Om discussies te voorkomen; dit is een indicatie.
 
Oke!!:D

Allemaal hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen en het geven van het goede advies! Mijn vraag is bij deze opgelost ;)

Greetz,

Adriaan:)
 
Hey,

Waarom maar 1 HD... Je hebt raid op je MOBO....???

Zou er een 2de HD er bij douwen, of een ander Mobo...



Greetz....:confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan