Systeem loopt niet lekker

Status
Niet open voor verdere reacties.

orofor

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2001
Ik zit met het volgende probleem waarover ik graag jullie mening hoor.
Eind maart heb ik een pc gekocht die naar mijn mening nooit echt helemaal goed heeft gelopen. Soms lijkt het wel of het systeem heel even bevriest, bv. bij Windows Verkenner, het duurt dan even voordat hij verder gaat als je ergens op klikt. Het duurt ook soms (dus niet altijd) even voordat Windows lijkt te reageren op het switchen tussen twee applicaties in de taakbalk. Nadat ik m'n Pinnacle PCTV/Pro-kaart erin gestopt had werd het nog erger en moest ik met taakbeheer programma's afsluiten. Die kaart heb ik er dus maar uitgehaald en XP opnieuw geinstalleerd.

Nu heb ik me er eerst bij neer gelegd dat ik misschien niet alles met het systeem kan wat ik zou willen, maar dat is natuurlijk absurd. bijna 1100 euro armer om wat sneller te kunnen internetten is doodzonde. Ik wil dus terug naar de winkel. Maar: zullen zij er wel wat mee kunnen? Als ik zeg dat het systeem niet lekker loopt zullen ze vast zeggen dat dat door Windows komt en dat ze daar niks aan kunnen doen, denk ik. Wat is jullie mening? Kan het de hardware zijn? Op m'n vorige pc werkte Windows XP namelijk wel stabiel en zonder hangers (P2-333!).
Ik heb het probleem gehad dat de instellingen van de tv-out (Nvidia software) niet onthouden werden, elke keer weer opnieuw instellen dus. Ineens lukte het spontaan wel.

Wat me ook is opgevallen dat niet een installatieprocedure van XP hetzelfde verloopt. Wel elke keer en nieuwe partitie aangemaakt en vervolgens de harddisk geformatteerd. De ene keer werd alle hardware wel gevonden, bv. de videokaart, de andere keer kwam er een vraagteken bij.

Systeem:
Win XP Prof (incl. auto-updates)
mobo: Chaintech Apogee 9EJL/9BJF
Intel P4, 2.53GHZ 533FSB
DIMM 512 MB DDR 333MHZ
Apollo Gforce 4 MX 440 64 MB
Western Digital 120GB 7200 RPM 8MB cache
DVD-player Samsung 16x48
CD writer Philips 48x16x48
De configuratie is door de winkel zelf samengesteld.
Zelf toegevoegd: Soundblaster Live128
Pinnacle PCTV/Pro

Graag zou ik van jullie willen weten wat je hiermee zou doen. Ik vind het dus gek dat niet alle hardware elke keer hetzelfde lijkt te reageren. Zou bepaalde hardware niet met elkaar samengaan? Moet ik van alle drivers de nieuwste versies downloaden? Het lijkt me dat de winkel gewoon een goed product moet afleveren. In de winkel is wel een test-installatie uitgevoerd van XP maar nadat alle drivers geinstalleerd waren (op mijn verzoek, ter demonstratie) is de installatie uiteraard weer ongedaan gemaakt. Het systeem is dus wel getest, maar niet echt gebruikt waardoor mijn instabiele systeem niet echt aan het licht is gekomen.

Laatst bewerkt:
FF et rijtje af.

Heb je dit allemaal geinstalleerd/gedaan:

-De harde schijf onderverdeeld in partities
-Het bestandsformaat als FAT32 en niet NTFS
-Windows XP Service Pack1+alle andere updates
-De nieuwste Detonator-drivers voor je videokaart
-Bootvis geinstallleerd en gedraait

Hoi Muurhond,
Bedankt voor je bericht. Het meeste van wat je voorstelt heb ik niet gedaan, maar is dat wel noodzakelijk? Bootvis gebruik je, heb ik tenminste gelezen, om het opstarten te versnellen, maar dat is juist niet het probleem. Maakt FAT32 vs NTFS wat uit, en een extra partitie?
Vat dit niet verkeerd op hoor, ik kraak je antwoord niet af, ik ben alleen nieuwsgierig waarom ik dit allemaal nodig zou hebben.
Alvast bedankt voor je reactie!

Partities moeten worden aangemaakt. Niet één partitie, maar een paar.

Bijv.

- 1 van 10gb om als Windows-partitie te dienen
- 1 van 37gb voor al je zakelijke programma''s
- 1 van 37gb voor bijv. voor je downloads
- 1 van 37gb voor bijv. games

Waarom zo:

Om te voorkomen dat niet de hele de boel na verloop van tijd gefragmenteerd raakt (files die overal en nergens staan en de prestaties tegenhouden), is het dus handig je schijf op te delen.
Ook hoef je bij een eventuele nieuwe Windows-installatie alleen maar de Windows-partitie te formateren en niet de andere partities. Als je maar 1 partitie hebt, dan was je dus alles kwijt.

Bestandsformaat:

Een partitie geformateerd als Fat32 presteert beter dan wanneer het zou zijn geformateerd als NTFS. NTFS is alleen handig als je een netwerk hebt, waarbij veel dingen moeten worden beveiligt. Voor thuisgebruik is Fat32 gebruikelijk.

Windows XP Service Pack1+alle andere updates

In de WinXP Service Pack1 zitten fixes die het systeem beter/stabieler laat presteren en betere beveiliging biedt. Een Service Pack is dus één bestand met allerlei patches. Helaas bevatten deze na verloop van tijd niet meer de meest recente patches, dus is handig alle andere, later uitgekomen patches te installeren.

De nieuwste Detonator-drivers voor je videokaart

De nieuwste drivers laten je videokaart beter en sneller presteren dan de drivers die meegeleverd worden op de cd. Altijd doen dus.

Bootvis

Bootvis is inderdaad een progje om WindowsXP sneller te laten opstarten. Kan handig zijn dus, maar niet echt noodzakelijk.

Als ik het zo hoor\lees zou ik er mee terug naar de winkel gaan. Je zit nog ruimschoots in de garantieperiode. Ik zou de winkelier ook de "instabiliteit" laten testen. Mogelijk zijn er toch hardwareproblemen (zie je trouwens veel fouten staan in je logboek?).

Groetjes,
Bennie

Hallo Muurhond en Bennie,
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga zeker binnekort eens kijken naar die partities, het is inderdaad prettig als je niet altijd alle gegevens hoeft kwijt te raken bij een format. Ook zal ik het SP1 installeren in de hoop dat dat scheelt.

Om op de reactie van Bennie verder te gaan zou het best een hardwarefout kunnen zijn. Ik wist niet van het bestaan van instabiliteitstests, kun je deze zelf downloaden dat je weet?

Ik heb in het logboek gekeken en daar staat een flink aantal fouten in over een fout in de wisselbestandsbewerking op de cd-romstations 0 en 1.

Het logboek bevat 1x de volgende melding:

AMLI: ACPI BIOS probeert naar het ongeldige I/O-poortadres 0x70 te schrijven, dat in het beschermde 0x70 - 0x71-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.
Wijst dit mogelijk op een hardwarefout, of kan zoiets incidenteel voorkomen?

Groeten,
Olaf

Die ACPI-BIOS melding kan geen kwaad. Die "wisselbestandsbewerking op de cd-romstations 0 en 1" lijkt me erger. Ga ik nog na.

Groetjes,
Bennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan