Systeem slaat iets op waar ik er niet bij meer bij

• Onderwerp starter Onderwerp starter Erat
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Erat

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2010
Ik weet niet of dit de juiste rubriek is, maar dat komt omdat ik ook niet weet hoe ik het probleem noemen moet.

Ik heb echt een superirritant probleem, als volgt: als ik per mail een .zip krijg met een word.doc, dan sla ik ik die .zip op op mijn harde schijf waar ik hem wil hebben. Ik open de .zip dan in verkenner en dan zie ik in verkenner het word.doc. Ik dubbelklik dan en open zo het word.doc.

Als ik dan iets wijzig in het word.doc en ik sla vervolgens het word.doc op via 'opslaan' of 'opslaan als' ben ik het stomme ding kwijt omdat hij hem dan ergens in een temp map zet. De enige manier waarop ik de wijzigingen NIET kwijt raak, is als ik het word.doc eerst opsla in de map waar ik het hebben wil en en pas de wijzigingen doorvoer.

Nu, dat vergeet ik dus nogal eens, dus ik ben een uur bezig met een word.doc en dan sla ik het op en dan ben ik alles kwijt.

Ik heb uiteraard al gezocht naar die temp map en hoewel ik hem wèl zie als ik doe alsof ik het word.doc op wil slaan, kom ik er niet bij. Ik zie dan zoiets als:
computer c: gebruikers erat appdata local temp temp4.test.zip
in de balk bovenin maar als ik die mappen volg in verkenner, bestaat de appdata niet.

Ik heb nu al veel uren verloren aan werk omdat ik het steeds overnieuw kon doen. Ik begrijp werkelijk niet waarom een word.doc in een .zip als je die .zip op hebt geslagen op een bepaalde map, dan niet in die .zip zit. En ik begrijp ook niet waarom het word.doc als ik hem opsla, op wordt geslagen in een temp map en niet in de map waar ik de .zip heb neergezet.

Echt superirritant.
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb net dus weer voor nop zitten te werken.

En ja, ik weet dat ik het probleen kan omzeilen door de .zip op te slaan, de .zip te openen, de word.doc te openen, de word.doc op te slaan, alles dicht te gooien en en dan die opgeslagen word.doc te openen, maar ik wil weten hoe het gewoon normaal kan, dus gewoon iets opslaan, openen en dan opslaan en het niet kwijt zijn.

het is vrij logisch dat hij dit doet.. je opent een zip bestand dat niet echt op je pc staat opgeslagen, dus zet hij hem in de tijdelijk bestanden neer. je begint te werken in het document dat je opent zonder uit te pakken, wat dus automatisch ook weer een tijdelijk bestand wordt. je slaat hem dan wel op, maar hij komt automatisch in de tijdelijk map terecht... sluit je de mail/browser of worden tijdelijk bestanden verwijderd... hop alles weg.

enige manier om dit te voorkomen is door de zip uit te pakken en daarna het word document te kopieren waar je hem hebben wilt ZOALS HET HOORT(!) (een zip bestand is niks anders dan een koffertje dat flink volgestopt zit, je wilt je koffer toch simpelweg uitpakken als je op vakantie bent?) of als je het word document opent, deze meteen op te slaan met de knop 'opslaan als...' (sneltoets f12) te drukken, en vervolgens gewoon documenten als map kiezen.

Dank je wel voor je snelle antwoord! :)

Echter, de .zip staat wel degelijk op mijn pc. Ik sla hem op in een map die ik zelf uitkies. Hij staat dus niet in map tijdelijk of map temp of zo.

in de balk bovenin maar als ik die mappen volg in verkenner, bestaat de appdata niet

Ik vermoed dat appdata een verborgen map is. Deze verborgen mappen kun je zichtbaar maken. In de Windowsexplorer ga je naar menu "Extra". Vervolgens selecteer je "Mapopties". Dan ga je naar tabblad "Weergave" en scroll je in de lijst naar "Verborgen bestanden en mappen". Daar selecteer je "Verborgen bestanden en mappen weergeven". Als het goed is zul je nu de map "appdata" wel kunnen zien.

Ik zou toch aanwennen om een bestand netjes uit te pakken, zoals Example5 ook al voorstelde. Zijn antwoord was niet helemaal van toepassing op jouw werkwijze, omdat je de zip dan in ieder geval nog opslaat op de harde schijf; je kunt een document in een niet-opgeslagen zip uiteraard ook openen, en dan geldt het antwoord wel. In jouw geval is dus alleen het laatste deel van toepassing: als je een document opent vanuit een zip, wordt er nog steeds een tijdelijk bestand aangemaakt, ook al staat de zip in een eigen map op de harde schijf. Dat tijdelijke word bestand staat dus los van het opgeslagen zipje. Overigens zou je bij het afsluiten van het Word document ook nog een vraag moeten krijgen of het zip bestand moet worden bijgewerkt of niet; als je dat wel doet, heb je in ieder geval in de zip een bijgewerkt document, dat je dus alsnog kunt uitpakken.

De enige manier om er zeker van te zijn dat je bestand wordt opgeslagen, is het gelijk uitpakken. Maar ik ben het met Example5 eens dat jouw werkwijze een ultieme manier van noodlot tarten is. Doe zoals het hoort, en sla je documenten eerst gewoon op, en ga er dan pas in werken. En denk daarbij vooral aan de ezel en de steen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan