Systeembestand corrupt

Status
Niet open voor verdere reacties.

hero

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2000
Berichten
72
Goedenavond,
Ik heb sinds vandaag het volgende probleem. Bij het opstarten wordt de melding gegeven dat het windows systeembestand corrupt is. Hierna wordt de mogelijkheid aangegeven om dit te repareren met de windows setup CD. Als ik dit echter probeer en de R van reparatie ingeef komt het systeem op de C:\ prompt en hierna wordt bij alle commando's gezegd toegang geweigerd.
Kan e.e.a. te maken hebben met het feit dat ik een ASUS PGD51 mobo heb wat gebruikt maakt van RAID technologie.
Gaarne jullie reactie
 
Dat lijkt te kloppen.

Je zult dus een nieuwe XP cd moeten bouwen met die RAID-driver erin geïntegreerd. Die driver zul je hoogstwaarschijnlijk van de website van de moederbordfabrikant moeten downloaden, of misschien staat die (ook) op de bijgeleverde CD-rom.
Die driver is herkenbaar aan een TXTSETUP.OEM bestand dat in de map met die driver aanwezig is.

Integreren kun je het makkelijkst doen met programma's als nLite, via het aangeven van het willen integreren van drivers, en dan aan te geven dat het om een Tekst-mode driver gaat (dus niet een Plug-and-play driver).

Als je dan toch beziggaat met zo'n CD, integreer dan ook SP3 (of SP2 als je die in je XP hebt). Dat kan ook met nLite (optie "Servicepack integreren").

SP2 voor XP NL: hier
SP3 voor XP NL: hier

Succes,

Tijs.
 
Ha die Tijs,

Bedankt voor je snelle reactie. Helaas gaan dit soort dingen me boven de pet.
Kan ik die raid drivers niet apart laden. Moet de drivers dan nog wel even te pakken zien te krijgen natuurlijk.

Ronald
 
Apart laden kan wel, maar alleen vanaf floppy-disk
Je moet dus een floppy-drive in je pc hebben.

Naladen van drivers vanaf floppy door het het (snel) drukken op de F6 toets zodra onderaan het scherm bij het opstarten van de XP CD de melding staat van "Druk F6 om additionele controller-drivers te laden" (of vergelijkbare melding).

Helaas ondersteunt XP niet het laden van additionele drivers vanaf USB-stick e.d. Dat is namelijk pas vanaf Vista en Windows 7 mogelijk. Heb je geen floppy-drive in je pc, dan zul je zo'n geïntegreerde CD moeten maken.

Tijs.
 
Ik heb een floppy dus dat is geen probleem.

Bedankt ik ga het proberen.

Ronald
 
Loop helaas alweer vast.

Het laden van het RAID stuurprogramma mbv F6 en diskette is gelukt.
Daarna de optie R voor herstel gekozen en vervolgens kom ik in de windows herstelconsole.

1. C:\Windows en vervolgens de boodschap welke windowsinstallatie wilt u kiezen.
Kies enter om te annuleren.

Vervolgens kan ik maar 1 letter of cijfer ingeven en krijg vervolgens de melding geen geldig installatienummer.

Als ik enter komt er een blauw scherm met registry error.

Gaarne verder advies.
 
Dus je hebt daar een 1 ingetikt en daarna op Enter gedrukt? Want dat is wat je moest doen daar.

Handleiding gebruik Herstelconsole: hier

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik volgens mij gedaan met als resultaat blauw scherm maar ga het nog een keer proberen.

Ps in de handleiding lees ik iets over een beheerderspassword. Heb je daar ook een suggestie voor.

Bedankt Ronald
 
Als je nooit een wachtwoord hebt ingesteld voor de gebruiker Administrator (dat geldt voor de meeste mensen die XP gebruiken), dan daar gewoon op Enter drukken (=het wachtwoord leeg laten).

Tijs.
 
Helaas, 1 enter resulteert in blauw scherm mer registry error.

Ronald
 
Ok, de SCSI-driver die je gebruikt lijkt in ieder geval goed te zijn, want er wordt herkend waar je Windows staat op je harde schijf.

Wat je zou kunnen doen is het maken van een Ubuntu opstart-cd. Die kun je branden met Nero (Recorder -> Burn image) of m.b.v. ImgBurn (Write image file to disk). Hopelijk heeft de Ubuntu opstart-cd direct de driver voor je SCSI-controller aan boord, anders hebben we er niets aan...

Ubuntu opstart-cd is hier te vinden.
Kijk hier voor het werken met bestanden en mappen.
Verder staat hier hoe je kunt opstarten van de cd zónder Ubuntu ook te installeren. Dat is namelijk wat we willen: We willen m.b.v. de Ubuntu-cd toegang krijgen tot de bestanden op je C: schijf, zodat we het register kunnen repareren.
Verder zou je hier nog verder wat bekend kunnen worden met Ubuntu (bijv. de sectie "If you’ve been using Windows")
Verdere informatie: hier, speciaal gericht op diegenen die altijd Windows gebruikt hebben.

Goed, je start dus op van de Ubuntu CD zonder het te installeren. Kijk dan na of je je C: schijf kunt zien.

Is dat het geval, ga dan naar C:\Windows\System32\Config
Verwijder (of hernoem) daar alle bestanden die beginnen met:
DEFAULT
SAM
SECURITY
SOFTWARE
SYSTEM

[Als je ze hernoemt: Zet er bij de naam (bijv.) OLD ervoor (dus OLDDefault, OLDSAM etc.)]
Ga daarna naar de map C:\System Volume Information
Daaronder vind je een map: _restore{xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx}
Ga die map in.
Daaronder staan weer RPxxx mappen, die de Herstelpunten voorstellen.
Ga de map in met het hoogste RP-nummer
Ga de map in die heet "snapshot"
Kopieer de volgende bestanden naar de C:\Windows\System32\Config map:
_REGISTRY_MACHINE_SAM
_REGISTRY_MACHINE_SECURITY
_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE
_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM
_REGISTRY_USER_.DEFAULT
Hernoem die gekopieerde bestanden naar, respectievelijk:
SAM
SECURITY
SOFTWARE
SYSTEM
DEFAULT

Sluit hierna Ubuntu af, en start weer op van de XP CD (incl. die SCSI-driver via F6).
Kijk of je dan wél in de Herstelconsole terecht kunt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs,

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Ik ga er van het weekend mee aan de slag en zal daarna zeker nog even verslag doen.

Ronald
 
Met Ubuntu is alles prima gelukt. Het systeem kende de benodigde drivers en daarna kon ik de windows systeembestanden terugzetten.

Nogmaals bedankt
 
Graag gedaan.

Omdat je probleem is opgelost, graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan