'Systeemcomptabiliteit controleren' reageert niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Hallo,

Ik wil mijn pc herinstalleren m.b.v. mijn Windows XP-cd.

het welkomstscherm van Windows vermeldt o.a. 'Systeemcomptabiliteit controleren'.
Als ik dat aanklik kom ik op 'Systeem automatisch controleren'.
Klik ik dat aan, dan geberut er niets (geen wizard).
Stop ik de windows -cd in mijn andere, oude pc, dan komt er wel de gewenste wizard.
Wat kan hier aan de hand zijn? Toelichting:

Ik heb veel problemen gekregen de afgelopen dagen met ongewenste Windows aanmeldschermen en gebruikersaccountants op die nieuwe pc, waar de boel steeds warriger wordt en ik bijvoorbeeld niet meer bij Systeemherstel kan komen, tenzij ik een administrator -wachtwoord opgeef maar dat ken ik niet, iemand anders heeft mijn pc geinstalleerd, is nu met vakantie, en ik heb iets kennelijk ingewikkelds fouts gedaan omda t aanmeldschemr weg te krijgen bij starten, waardoor dit nu mis is gegaan) (vraag hier een paar dagen geleden geplaatst, maar is geen bevredigend antwoord op gekomen)-plus netwerkkaarten, die niet werken op de nieuwe (2e hands) pc, wel op mijn oude pc. Vandaar dat ik de hele boel wil herinstalleeren, maar doe dat voor de 1e keer.

Zou er verband kunnen bestaan met (nu weer) dit probleem en de vorige problemen?

Hallo,

Ik wil mijn pc herinstalleren m.b.v. mijn Windows XP-cd.

het welkomstscherm van Windows vermeldt o.a. 'Systeemcomptabiliteit controleren'.
Als ik dat aanklik kom ik op 'Systeem automatisch controleren'.
Klik ik dat aan, dan geberut er niets (geen wizard).
Stop ik de windows -cd in mijn andere, oude pc, dan komt er wel de gewenste wizard.
Wat kan hier aan de hand zijn? Toelichting:

Ik heb veel problemen gekregen de afgelopen dagen met ongewenste Windows aanmeldschermen en gebruikersaccountants op die nieuwe pc, waar de boel steeds warriger wordt en ik bijvoorbeeld niet meer bij Systeemherstel kan komen, tenzij ik een administrator -wachtwoord opgeef maar dat ken ik niet, iemand anders heeft mijn pc geinstalleerd, is nu met vakantie, en ik heb iets kennelijk ingewikkelds fouts gedaan omda t aanmeldschemr weg te krijgen bij starten, waardoor dit nu mis is gegaan) (vraag hier een paar dagen geleden geplaatst, maar is geen bevredigend antwoord op gekomen)-plus netwerkkaarten, die niet werken op de nieuwe (2e hands) pc, wel op mijn oude pc. Vandaar dat ik de hele boel wil herinstalleeren, maar doe dat voor de 1e keer.

Zou er verband kunnen bestaan met (nu weer) dit probleem en de vorige problemen?

Aanvulling: herinstalleren wordt geweigerd, ik ben geen administrator. Ik lijk mezelf dus compleet buitengelsoten te hebben.

Ok, doe het volgende:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe

Kijk daar welke lokale gebruikers bekend zijn op je systeem:
net users

Noteer je eigen gebruikersnaam op een papiertje en kijk daarna welke gebruikers Administrator-rechten hebben op je systeem:
net localgroup administrators

De bijlage voor een voorbeeld.

Zodra je hebt achterhaald welke accounts administrator-rechten hebben, en je komt plotseling op het wachtwoord van 1 van die accounts, dan kun je daarop inloggen en het nog een keer proberen met de XP cd.
Natuurlijk is het ook mogelijk dat een account een leeg wachtwoord heeft. Vaak is dat op XP Home computers het geval, en soms ook op XP Professional computers.

Op XP Home moet je de Veilige modus gebruiken (zie beneden) om op het account van Administrator in te kunnen loggen.

Dan heb je nog de volgende mogelijkheid om administrator-rechten toe te kennen, via Veilige modus:
Start na het bios-scherm herhaaldelijk op de F8 functietoets, totdat een opstar keuzemenu van XP verschijnt. Kies daar Veilige modus. Kom je daar succesvol in, dan ben je Administrator.
Maak dan je eigen account lid van de administrator-groep. In dit voorbeeld ga ik ervan uit dat je account Everhart heet:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net localgroup administrators "Everhart" /add
exit

Als je daarna de computer herstart, dan heb je onder je gewone account ook weer administrator-rechten.

Hopelijk werkt bovenstaande naar behoren.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• welke_accounts.JPG
    welke_accounts.JPG
    45,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan