SysteemFan ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alisha

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2004
Hi allemaal,

Ik had een vraagje, als ik me kast open maak, zie ik onder de Processorfan nog een kleinere fan zitten. ( volgens mij de systeemfan ) maar die draait niet.

In de bios staat de systeemfan ook op 0 RPM

klopt het dat deze niet draait ?? of zou die defekt zijn eventueel ??

De computer viel steeds uit na 30 a 40 seconden, met opnieuw opstarten moest ik eerst de stroomkabel van de pc los halen en daarna weer vastmaken.
gehele pc schoongemaakt, de bios reset, geheugen en videokaart verwijderd en opnieuw erin gezet, niets hielp, PC bleef uitvallen na 30 a 40 sec.
Toen heb ik de stroomkabel in een ander verlengsnoer gedaan, en nergens geen last meer van gehad...

Dus 2 vraagjes eigenlijk:
1. Hoort die systeemfan niet te draaien, zodra ik de pc aandoe ?
2. Hoe kan het, dat als ik de pc op een ander verlengsnoer aansluit dat het probleem van uitvallen verholpen is ?? ( overigens werken andere apparaten wel gewoon op dat verlengsnoer )

alvast bedankt voor jullie reakties
Alisha

Als deze niet draait dan wordt je processor te heet en schakelt deze computer uit.

hij/zij zegt onder de cpu fan.
dan lijk me dat het de chupset fan is die niet meer draai.
gezond is dit niet maar als je handig bent kan je deze fan zelf ook vervangen met een,
ander type chipset fan.
aangeraden is deze toch te repareren of laten doen als je er geen verstand van heb.
dit kan de reden zijn dat het systeem af slaat.

Dank je voor je reaktie, gisteren na het wisselen van het stopkontakt sloeg de pc niet meer af (ook al draaide die kleine fan niet )
maar nu vanochtend na het instellen van de goeie datum en tijd in de bios, slaat die pc weer steeds af :confused:
ik snap er werkelijk niets meer van hoor :(

Dat is inderdaad de fan van je chipset (northbrige). En ik zou hem ook zeker vervangen. Gaat je waarschijnlijk nog geen 5Euro kost (Als je het zelf doet).

Edit: Als je hem niet vervangt en hij blijft uitvallen, dan kan hij blijvende schade oplopen.

Dat is inderdaad de fan van je chipset (northbrige). En ik zou hem ook zeker vervangen. Gaat je waarschijnlijk nog geen 5Euro kost (Als je het zelf doet).

Edit: Als je hem niet vervangt en hij blijft uitvallen, dan kan hij blijvende schade oplopen.

Hi Bedankt voor je reaktie,
Ik had nog een andere fan hier liggen en die heb ik erop gemaakt en die draait nu, maar nog hou ik het probleem dat die zomaar uitslaat die pc :confused:
met everest had ik naar de temperaturen gekeken, maar de cpu komt niet boven de 52 graden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan