Systeemgeheugen bijplaatsen...?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pauljan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2010
;) Hallo mensen.... !!

Ik zit hier met de meer dan zes jaar oude computer van de buurvrouw voor me die -volgens haar zeggen- zo nu en dan dienst weigert wanneer ze grotere of meerdere toepassingen tegelijk open heeft staan en ik denk dat het komt vanwege het tekort aan systeemgeheugen dat slechts 512 MB (PC3200 DDR SDRAM) bedraagt.

Verdere systeemgegevens:

Moederbordnaam: Asus A7V8X-X
BIOS Type : Award Modular (09/02/04)
CPU Type : AMD Athlon XP, 2000 MHz (15 x 133) 2400+

Geheugen:
Bus Type: DDR SDRAM 64 bit
Werkelijke kloksnelheid: 100 Mhz(DDR)
Effectieve kloksnelheid: 200 Mhz
Bandbreedte : 1600 MB/s

Moederbord heeft: 3 DDR DIMM Sockets
--> Max. 3GB unbuffered PC2700/PC2100/PC1600 non-ECC
(PC3200 Max. to 2 banks only)

-----------------------------------

Weet iemand misschien wat die laatste gegevens 'Unbufferd PC200' (en verdere nummers) betekenen en wat moet ik nu exact bijplaatsen (bestellen) zodat 'ie wat meer aankan zónder dat ik verdere problemen veroorzaak of -want dat kan natuurlijk ook nog- is het ding in zoverre verouderd dat er geen redden meer mogelijk is...?

Bij voorbaat dank voor een antwoord....:thumb: !!

;) Hallo mensen.... !!

Ik zit hier met de meer dan zes jaar oude computer van de buurvrouw voor me die -volgens haar zeggen- zo nu en dan dienst weigert wanneer ze grotere of meerdere toepassingen tegelijk open heeft staan en ik denk dat het komt vanwege het tekort aan systeemgeheugen dat slechts 512 MB (PC3200 DDR SDRAM) bedraagt.

Verdere systeemgegevens:

Moederbordnaam: Asus A7V8X-X
BIOS Type : Award Modular (09/02/04)
CPU Type : AMD Athlon XP, 2000 MHz (15 x 133) 2400+

Geheugen:
Bus Type: DDR SDRAM 64 bit
Werkelijke kloksnelheid: 100 Mhz(DDR)
Effectieve kloksnelheid: 200 Mhz
Bandbreedte : 1600 MB/s

Moederbord heeft: 3 DDR DIMM Sockets
--> Max. 3GB unbuffered PC2700/PC2100/PC1600 non-ECC
(PC3200 Max. to 2 banks only)

-----------------------------------

Weet iemand misschien wat die laatste gegevens 'Unbufferd PC200' (en verdere nummers) betekenen en wat moet ik nu exact bijplaatsen (bestellen) zodat 'ie wat meer aankan zónder dat ik verdere problemen veroorzaak of -want dat kan natuurlijk ook nog- is het ding in zoverre verouderd dat er geen redden meer mogelijk is...?

Bij voorbaat dank voor een antwoord....:thumb: !!

wat wilt de buurvrouw doen met deze computer?
photoshopen? internet email etc.
kan van belang zijn van hoe sterk de computer moet zijn

maar 512mb is inderdaad erg weinig de computers van tegenwoordig hebben aan 2GB ram
maarjah meschien tog eerst weten wat de mevrouw wilt doen met de computer
tis wel een heel erg oude moederbord

Laatst bewerkt:
de PCXXXX nummers zijn typenummers van het geheugen..
Unbuffered betekend dat de PC direct naar het geheugen vraagt, Buffered heeft bepaalde handelingen opgeslagen in het geheugen waardoor hij sneller opent.

#1. 1 bankje unbuffered van 512 PC3200 DDR Dimm non-ecc erbij plaatsen
of
#2. 2 bankjes unbuffered van 1GB PC2700/PC2100/PC1600 non-ECC erbij plaatsen.

Kijk wel naar de prijs.. als het in de 50-100 euro zit moet je je zelf wel afvragen of het de moeite waard is.. wie weet begeeft het moederbord het een maand later en dan heb je die geheugen sticks voor nix aangeschaft.. als de buurvrouw veelvuldig gebruikt maakt van de PC zou ik aanraden een nieuwe (eventueel 2e handse) aan te schaffen!

Ja, kijk eens... een 6 jaar oude Athlon is simpelweg niet meer bij de tijd. Je kan daar gewoon niet van verwachten dat je daarmee kan doen wat je met een (veel) nieuwere pc gewend bent. Dat heeft overigens niks te maken met de prestaties van het ding op zich, maar het heeft alles te maken met evolutie van computergebruik/ Zes jaar geleden voldeed dat ding waarschijnlijk prima, maar onthoud wel dat dat was voor het gebruik op dat moment. Ondertussen is er nogal wat veranderd in wat we verwachten en verlangen van een computer.
Daarbij... ja kan er nu wel gewoon 2 of 4GB geheugen instoppen, dat scheelt allicht, maar dan nog... heel veel zal dat niet veel helpen. Misschien dat hij wat minder snel vastloopt, maar het blijft log en traag. Bottleneck wordt dat niet het geheugen, maar de processor.

Misschien moet je buurvrouw aanraden het ding aan de straat te zetten en gewoon een nieuwe te kopen.
Meer geheugen zal geen spectaculaire prestatieverbetering opleveren, en wat Jerro ook al zegt... het is een oud ding, is het nog wel het geld waard?
Nou begrijp ik ook wel dat ik het misschien gemakkelijk zeg omdat ik het kan betalen, em je buurvrouw misschien niet, maar een nieuwe pc hoeft (natuurlijk een beetje afhankelijk van je behoeften) helemaal niet zo duur te zijn. Voor nog geen € 300,- (zie hier: http://www.alternate.nl/html/produc...=BUILDERS&l1=PC-Systemen&l2=Complete+systemen) heb je al een instap-systeem dat 10x beter presteert dat zo'n oud beestje.
Er zit geen monitor bij voor die prijs natuurlijk, maar dan nog...

Laatst bewerkt:
Jongens wat een snelle reacties...!
Hartelijk dank...!

wat wilt de buurvrouw doen met deze computer?
photoshopen? internet email etc.
Nou 'photoshoppen'..... :d !??
Ze bekijkt geloof ik liever foto's (en films), surft rond om te kijken wat er in de stad te koop is en vertrekt vervolgens om de winkel te bezoeken...
Dat laatste doet ze veel te vaak volgens haar man... :D !!

Uiteraard mailt en chat ze en ze surft graag...
Ze download ook muziek en films, zet die dan op schijf en geeft die dan kado aan haar kennissen,....

Bij dat laatste (bekijken van films) heeft ze dan problemen omdat de weergave zo nu en dan stokt. Hetzelfde gebeurt wanneer ze de ligging van een camping controleert via Google-Earth of door de stad wil struinen met Google Maps. Ze krijgt dan een zwart scherm of de boel 'bevriest'; zelfs wanneer ze ronddoolt op de hete Spaanse Costa's...:D !!

Jerro zei:
Unbuffered betekend dat de PC direct naar het geheugen vraagt...e.v.
Bedankt voor je deskundig advies!
Ik zal kijken hoeveel euro ze kwijt is en het haar vervolgens voorleggen...

mrmusic zei:
Een bankje zoals deze bijplaatsen is genoeg...
Hmmm.....
Ik denk wel dat ze dat ervoor over heeft...

Ook jij hartelijk dank...!

madmuppet zei:
Ja, kijk eens... een 6 jaar oude Athlon is simpelweg niet meer bij de tijd...
Ze noemt het ding echter nog steeds 'mijn nieuwe computer' aangezien dit haar eerste nieuwe is na jarenlang gebruik van een nóg oudere, maar ik begrijp je... Ook dat zal ik haar zeggen. Zij beslist!

Nooit gedacht dat het probleem zo snel zou kunnen worden opgelost...!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan