Systeemherstel vanaf CD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Berichten
1.252
Voor Windows 7 weet ik het wel, maar voor XP niet: hoe kun je een systeemherstel doen als Windows in zijn geheel niet opstart?
 
Laatst bewerkt:
De instructie is duidelijk. Ik zal er alleen verder mee kunnen als ik het probleem weer met een PC tegenkom, want de laptop die ik hier heb springt zelfs niet meer in veilige modus.

In elk geval bedankt, de tip lijkt mij zeker nuttig!
 
Zie dat ik spreek over Hiren's boot cd, die opgestart kan worden zónder dat Windows op de harde schijf werkt. Kun je gebruiken om bestanden veilig te stellen, virus-check te doen, een image van de harde schijf te maken, bestanden op de harde schijf heen en weer te verplaatsen/kopiëren, foute (nieuw geïnstalleerde) drivers te hernoemen zodat ze niet kunnen worden aangeroepen bij opstarten etc.

Dus als je ervan uit kunt gaan dat er geen probleem met de opstartbestanden zélf aan de hand maar een register-probleem dan kun je mijn methode gebruiken om de register (en daarmee de opstart-instellingen) terug te zetten naar een tijdstip dat het wel werkte. Verder kun je met Hirens boot cd bestanden hernoemen die je niet aangeroepen wilt hebben.

Proberen kan dus ook op de laptop wat mij betreft als daar XP op staat, maar het blijft jouw keuze.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
In dit geval was de melding, dat lsass.exe de toepassing niet kon vinden. Uit het verhaal begreep ik, dat ik met Hiren's boot CD de registernaam van het systeemherstelbestand kon achterhalen en dat ik daarna in veilige modus dat adres moest gebruiken vanaf de command prompt. En die veilige modus lukte dus ook niet meer.
 
Opstarten vanaf de XP cd en een HERSTEL-installatie (dus GEEN HER-installatie) doen
 
Een herstelreparatie gaat alleen via de reparatieconsole en dat is voor meer gevorderden (dacht ik). Ik heb wel het commando fixboot geprobeerd, maar dat had geen resultaat.
 
Een herstelreparatie gaat alleen via de reparatieconsole en dat is voor meer gevorderden (dacht ik). Ik heb wel het commando fixboot geprobeerd, maar dat had geen resultaat.

Niet dus....., is heel simpel zelfs:

# Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd- of dvd-station en start de computer opnieuw op.
# Als het bericht 'Druk op een toets als u de computer vanaf cd-rom wilt opstarten' wordt weergegeven, drukt u op een toets om de computer op te starten vanaf de cd met Windows XP.
# Het volgende bericht wordt weergegeven in het scherm Welkom bij Setup:
Dit gedeelte van Setup zorgt ervoor dat Microsoft Windows XP op deze computer kan worden uitgevoerd: Druk op ENTER als u Windows XP nu wilt installeren. Druk op R als u een Windows XP-installatie wilt herstellen of repareren met de herstelconsole. Druk op F3 als u Setup wilt afsluiten zonder Windows XP te installeren.
# Druk op Enter om Windows XP te installeren. (hier dus nog niet op R)
# Druk in het scherm Gebruiksrechtovereenkomst van Windows XP op F8 om deze overeenkomst te accepteren.
# Controleer of uw huidige installatie van Windows XP is geselecteerd in het vak en druk op R om Windows XP te herstellen.
# Installeer Windows XP opnieuw volgens de aanwijzingen op het scherm.
 
Dan wordt XP dus opnieuw geïnstalleerd, maar wordt dan de partitie geformatteerd of (inderdaad) gerepareerd?
 
XP wordt hersteld, zonder formatteren en met behoud van alle programma's en data
 
@Het Hof: Ik ben het maar gedeeltelijk met mrmusic eens. Er zijn namelijk een paar 'valkuilen' waar op gelet moet worden:
a. Je moet een XP installatie-cd hebben met hetzelfde Service Pack erin geïntegreerd als dat nu op de pc/laptop staat (zal wel SP3 zijn onderhand).
b. Je moet een XP installatie-cd hebben van dezelfde taal (bijv. NL), dezelfde soort (XP Home of XP Professional) en licentiesoort (bijv. retail, OEM etc.) Als de XP installatie-cd bij die laptop werd geleverd, dan mag je ervan uitgaan dat de XP cd aan deze 3 voorwaarden al voldoet.
c. Het moet een volwaardige installatie-cd zijn, dus geen 'herstel-cd'. Zie ook bij d.
d. Je moet een XP installatie-cd hebben waar (indien de laptop beschikt over een SATA harde schijf) de SATA controller-drivers al in geïntegreerd zijn, anders krijg je bij opstarten van die XP CD op een gegeven moment de melding: Schijf niet gevonden (errorcode 0x0000007b). Dus als je een 'algemene' installatie-cd van XP hebt dan zullen die SATA drivers er niet in geïntegreerd zijn; de beste kans op een XP cd met geïntegreerde drivers is er een die speciaal door de laptop-fabrikant is gemaakt, máár die zitten vaak zo in elkaar dat die XP helemaal opnieuw installeren ipv. dat je kunt kiezen voor XP-reparatie (dus een soort 'terug naar fabriekswaarden' XP installatie-cd).

Zie hier voor wat links/tips/informatie hieromtrent.

Ik zou in ieder geval de harde schijf eerst volledig backuppen als je aan de slag gaat met een XP cd die de laptopfabrikant erbij heeft geleverd, veiligheidshalve.

Tijs.
 
Dank je wel voor deze waardevolle aanvulling. :thumb:
 
Graag gedaan. Sorry dat ik wat 'uit de bocht' ben geschoten met de hoeveelheid (extra) informatie. :d

Als je vraag/vragen hiermee beantwoord zijn, graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.
 
Op dit forum kan nooit genoeg informatie worden verstrekt :D
 
Op dit forum kan nooit genoeg informatie worden verstrekt :D

Ben ik grotendeels met je eens: Het is moeilijk in te schatten hoe (pc-)vaardig en (pc-)kundig de ontvangende partij is. Vandaar dat ik vaak erg ruime instructies geef.
Bij goede instructies hoort óók te worden ingegegaan op 'valkuilen'. Denk hierbij aan het wijzen op mogelijk data-verlies (indien van toepassing), mogelijke foutmeldingen/problemen waar tegenaan gelopen kan worden bij het volgen van de instructies etc.

Voordeel van ruime instructies is dan weer (o.a.) dat ernaar terugverwezen kan worden in andere discussiedraden (zoals in deze discussiedraad), omdat iedereen ze (hopelijk) kan volgen. Dat terugverwijzen doe ik dan ook zoveel mogelijk.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan