Systeemklok blijft stil staan

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonky

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2007
Wanneer ik mijn gloednieuwe computer uitzet (volledig spanningsloos) dan blijft mijn systeemklok stilstaan op het tijdstip van afsluiten. Als ik hem weer opstart en ik zet de tijd weer goed dan blijft de kolk keurig lopen.
Ik heb dit probleem al voorgelegd bij de TD van Paradigit, maar als ik daar ben, doet alles het goed. De computer heb ik al op verschillende geaarde soptcontacten geprobeerd, maar niets helpt.
Ik gebruik Vista home prem en het moederbord is een Asus P5K, verder heb ik alleen McAfee geinstalleerd, want aan iets anders begin ik maar niet voordat dit probleem is verholpen.
Wie heeft een idee wat het kan zijn, want ik word een beetje radeloos hiervan.

Op het moederbord zit een backupbatterij (knoopcel) die zorgt ervoor dat o.a. je klok op tijd blijft lopen.
Als deze leeg is (of niet goed gemont.) dan merk je dat gelijk aan je klok echter zou je ook nog een cmos foutmelding moeten krijgen.
Kijk even in de BIOS of de klok daar wel goed loopt anders is het een (Windows) software probleem.

Laatst bewerkt:
Naar de batterij heb ik al gekeken, zit goed en hoop dat een nieuwe computer/moederbord toch wel een redelijk volle batterij heeft.
Kan in ieder geval een nieuwe batterij er in zetten, maar ik vrees dat dat niet zal helpen.TD Paradigit vertelde o.a. dat een niet goed geaard stopcontact dit soort problemen kan geven. Dus systeem op een ander geaard stopcontact gezet, resultaat: klok blijft stilstaan bij afsluiten computer. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Ik heb jaren zonder randaarde gewerkt en mijn zoon zit op zijn kamer met vista ook zonder randaarde dus dat is ,,ge***''.
Wat ik al zij even de bios controleren of de klok daar wel loopt.

Ik heb even gekeken bij het opstarten naar de klok in BIOS, deze staat 1 uur en 25 min verder dan het moment van afsluiten. Batterij vervangen, dus .....?

Heeft niets met de batterij te maken, want dan zou de tijd naar dezelfde tijd gaan als na een biosreset, denkelijk is de RTC niet helemaal goed, of een biosupdate of het moederbord vervangen zou het dan worden.

Maare, laat de leverancier het oplossen, valt gewoon onder garantie.

Het systeem staat weer bij de leverancier. Oplossing die wordt aangeboden is andere onderdelen inbouwen. Ik ben benieuwd, zal het forum op de hoogte houden. Het blijft toch raar dat een systeemklok blijft hangen op de tijd van afsluiten computer.

Als ik het goed begrijp is VISTA de boosdoener? Ik heb n.l. het probleem ook gehad toen Vista niet uit de slaapstand kwam en ik het systeem weer helemaal opnieuw moest opstarten. Toen stand de tijd ook 2 uur eerder.

Dan toch verkeerd begrepen, heeft toch niets met het OS te maken?, die zorgde er juist voor dat de tijd weer ging lopen, lees het leesvoer.:confused:

De tijd bleef toch stilstaan als de PC UIT was, dan draait Vista toch niet?

Laatst bewerkt:
Probleem helaas niet opgelost, TD Paradigit kwam er ook niet uit.
Netjes mijn geld terug gekregen.
Topic kan op slot

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan