System intrusion

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koradhil

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2004
Sinds kort wil de pc die een vriend van me heeft overgekocht een paar weken geleden, niet meer opstarten. Als de pc aan wordt gezet start hij op en gaat hij automatisch BIOS in, waar de volgende foutmelding wordt weergegeven:
The system intruded, chassis opened or tempered. Please check the system.

Het gaat om het volgende systeem:
Asus A7A266-E moederbord
AMD Athlon XP 2400+
512mb DDR geheugen
Samsung IDE harddisk met Windows XP Professional Engels SP1 geinstalleerd.
PCI videokaart

We hebben van alles geprobeerd, heel bios doorgekeken naar een optie om Intrusion Detection uit te schakelen, zonder resultaat. We hebben ook het bios al teruggezet naar de standaard settings (via BIOS zelf, niet via jumper).

Iemand een idee hoe dit te verhelpen?

Een hoop Asus moederborden hebben een mogelijkheid dat je de kap niet van de kast kan verwijderen, of dat het systeem anders locked, of iets dergelijsk.

Als het goed is kan je dit ook terug vinden in het moederbord boekje, als je zoekt op system intrusion. Er zit een bepaalde schakelaar of jumper op het moederbord hiervoor. Zoek die op in het schema.

Hou de schakelaar ingedrukt, schakel het systeem in, en dan weer uit, nog een keer inschakelen, en dan weer uit. Nu zou het opgelost moeten zijn.

Mocht het een jumper zijn dan:
Jumper verwijderen, systeem opstarten, systeem uizetten, jumper terug plaatsen, en dan zou het ook opgelost kunnen zijn.

met dank voor de bron op http://www.digit-life.com/forum/0001/000123-2.html

Bedankt, dat zal ik eens proberen.
Ik was nog vergeten te vermelden dat de fans (CPU & Chassis) ook niet meer draaien. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Uit de handleiding wordt ik niet veel wijzer over hoe ik het bios kan resetten (welke jumper). Op pagina 11 staat wel iets over Chassis Intrusion Protect maar daar staat niet hoe dit is uit te schakelen.

Laatst bewerkt:
Je Bios resetten (terug zetten zoals je het zelf noemt) gaat heel gemakkelijk door de batterij op het moederbord er uit te halen en de 2 pinnetjes die normaal met de batterij connecten met elkaar in verbindig te brengen doormiddel van een schroevendraaier bijvoorbeeld (moet wel iets zijn dat stroom e.d geleid)

Maar ik raad het je niet aan om je Bios te resetten aangezien je al zelf zegt dat je de standaard instellignen hebt terug gezet.
Je Bios resetten zou ik alleen maar doen als je je bioswachtwoord bent vergeten

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Schizophrenic
Je Bios resetten (terug zetten zoals je het zelf noemt) gaat heel gemakkelijk door de batterij op de hardschijf er uit te halen

??

Die tip zou ik niet opvolgen, dan kan je nog lang zoeken naar de batterij. Zoals ik in een eerdere posting heb vermeld zou het moeten werken.

Een jumper kan ik niet vinden (tenminste niet diegene die het bios zou moeten resetten), een batterij wel. Die batterij heb ik er al een keer uit gehaald, maar welke 2 dingen zou ik dan moeten verbinden?

Ik bedoelde uiteraard de batterij van het moederbord.. en neit de hardschijf :S (het was al laat :P)

Ik was nog vergeten te vermelden dat de fans (CPU & Chassis) ook niet meer draaien. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Hier ligt volgens mij het probleem, als die niet meer draaien, dan start de pc niet meer op: bescherming van je pc.

Zitten allebei de fans aangesloten op het moederbord?
Heb je toevallig een stekker in je bezit die van een hardeschijf-voedingsstekker een vertakking maakt naar een fan-stekkertje?

Zo ja: probeer die eens en kijk of de fan dan gaat draaien. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij kan je daar ook de processor-fan op aan sluiten.

Na een bios flash werkt het systeem weer, echter de fans draaien nog steeds niet. Om oververhitting te voorkomen heb ik nu de cpu fan direct op een molex aangesloten (7v).
Enig idee hoe ik de mobo aansluitingen weer aan de praat kan krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan