Systemen leren samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jessel

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2012
Hey gasten en dames;)

Ik wil leren hoe ik mijn eigen pc's kan samenstellen,
Ik wil later ook iets doen met ICT aangezien ik mr. Heel erg interesseer in computers,
Ik interesseer me er dan wel in maar ik weet er nog niks vanaf.
Ik weet ook niet zo goed was ik moet beginnen.
Zouden jullie mij kunnen vertellen waar jullie alle info vandaan hebben?
Ik kan wel vertellen wat een processor enzo is maar ik eert niet wat een goede is, en als je mij de specificaties van een pc zou geven zou ik niet weten wat wat is, en dat wil ik dus een beetje leren!

Alvast bedankt!

Ik heb zelf heel veel geleerd van HardwareInfo.
Dit is een site die allerlei Hardware voor pc's test.

Zelf kan ik al wel een paar kleine dingen vertellen.

Een pc bestaat uit aantal onderdelen.
Dit zijn:
1. Moederbord
2. Processor (ook CPU genoemd)
3. Werkgeheugen (ook RAM genoemd)
4. Hardeschijf/SSD
5. Voeding
6. Kast
7. Extra's

Moederbord:
Het Moederbord is een grote printplaat waar eigenlijk alle componenten zijn aangesloten.
Belangrijke dingen van een moederbord: formaat (ATX/mATX/etc), aansluitingen, compatibiliteit van geheugen standaarden (ddr2/ddr3) en processoren (socket, bijv socket 775/1155/etc.), aantal sata aansluitingen en mogelijkheid voor beedscherm aansluiten zodat videoplaat niet nodig hoeft te zijn.

Processor:
Dit is het hart van de computer. Vrijwel alle berekeningen die de computer maakt gebeuren hier.
Belangrijke dingen: snelheid (aantal GHz), aantal cores (1/2/4), hyperthreading en cache geheugen, processorvoet (socket 1155/ AM3+/etc)

Werkgeheugen:
Werkgeheugen is een soort van supersnelle hardeschijf. Omdat een hardeschijf een relatief traag onderdeel in de pc is is er ook een sneller geheugen beschikbaar. Het RAMgeheugen. Dit geheugen word als tijdelijke opslagplaats gebruikt voor de processor zodat het heel snel bij gegevens kan die het vaker nodig heeft (denk aal delen van Windows en programmas die op dat moment draaien). Als dit steeds van de harde schijf moest worden gehaald duurde alles heeeeeeeel veel langer.
Belangrijke dingen: capaciteit (4/8/16Gb) snelheid (MHz), Type geheugen (ddr2/ddr3/etc), Type module (DIMM/SO-DIMM)

Hardeschijf (afgekort hdd)/SSD:
Een hardeschijf is bij de meeste mensen wel bekend. Dat is het apparaat wat alle data op staat. Dit is het enige bewegende onderdeel (op koelers na) wat beweegt binnen een pc. Er zitten een aantal (stuk of 4) magnetische schijven in die continu ronddraaien op een bepaald aantal toeren. Hoe sneller het rond draait hoe sneller de data toegankelijk is.
Ook heb ik hier SSD bij gezet. Zoals ik bij het RAMgeheugen al heb genoemd is een hardeschijf een relatief traag onderdeel bij een pc. Daarom is er een SSD bedacht. Je hardeschijf is dan net een grote ram module en omdat het niet meer draait is de snelheid stukken hoger. Ik vind het een van de beste upgrades die je een al wat snelle pc kunt geven. Het verschil is echt enorm. Waarom zijn de SSD's nog niet doorgebroken dan? Omdat de prijs gewoon heel hoog ligt. In plaats van €90 voor een hardeschijf van 1000GB betaal je voor een SSD al snel €200/250 bij slechts 256 Gb.
Wel worden de SSD's langzaam goedkoper, dus denk dat je over een aantal jaren alleen nog maar SSD'S gebruikt.
Nu kopen de meeste mensen die snellere computer willen voor games enzo een SSD van 128 GB en zetten daar Windows en paar spellen op. Dit is dan zeer snel. Daar naast gebruiken ze een hardeschijf om data en downloads op te zetten.
Belangrijke dingen: HDD of SSD, opslag, toerental (alleen bij hdd, 7200/5400rpm) interface (IDE/SATA)

Voeding:
Alle onderdelen hebben natuurlijk stroom nodig. Hoe doe je dat? Je stopt stekker in stopcontact. Maar dan ben je er nog niet. In de kast krijgt elk onderdeel zijn eigen beetje stroom. Dit doet de voeding. Die verdeelt met verschillende kabels met verschillende connectoren de stroom over de componenten.
Ook is belangrijk, nu tegenwoordig milieu een grote rol speelt, de efficiëntie van een voeding. Dit houd in, hoeveel stroom word er uit het stopcontact gehaal, hoeveel wordt er door de computer gebruikt en wat "verdwijnt" er dus. Dit verschilt nogal. Daarom zijn er 80 plus certificaten bedacht. Als je gecertificeerd bent heb je iig 80% efficiëntie. Afhankelijk van welk certificaat kan dit percentage nog hoger liggen.
Ook kan een voeding modulair zijn. Omdat er vele kabels van een voeding komen kun je behoorlijk in een wirwar van kabels terecht komen. Als je een modulaire voeding hebt, kun je zelf bepalen hoeveel kabels er uit de voeding komen. Dit is dan in of uit te klikken in plaats van dat het er gewoon vast aan zit. Dit komt tevens ten goede van de "airflow". Daarover later meer.
Belangrijke dingen: hoeveel stroom (300/500/etc watt), efficiëntie (80+ certificaten), modulair of niet, welke aansluitingen beschikbaar (sata, molex, peg, etc)

Kast:
Hier is eigenlijk weinig bijzonders aan. Het gaat voornamelijk om jouw eigen voorkeur. Wel moet je letten of het formaat overeen komt met je moederbord. Het aantal plekken voor hardeschijven is belangrijk en ook of en hoeveel optische schijven (CD/DVD/BlueRay) je er in kwijt kunt. Die kun je kwijt in 5,25 bays. Floppy drives hebben het 3,5 inch formaat en in de interne 3,5 inch bays worden o.a. hardeschijven geplaatst. Interne bays zijn niet zichtbaar van buitenaf, externe zijn zoals waar de dvd speler in zit. Die kun je wel van buiten zien.
Belangrijke dingen: formaat (ATX,mATX, ITX, etc), aantal hardeschijven, aantal 5,25 en 3,5 bays (zowel intern als extern)

Optische drives:
Het is ook handig om een optische drive in de computer te hebben. Dit zijn gewoon CD/DVD spelers of zelfs BlueRay spelers. CD's bevatten vaak 700mb, DVd's 4,8gb en bluerays vanaf 25gb. Dit wist je waarschijnlijk al, maar ik zeg het toch maar even. Belangrijk hierbij zijn de aansluitingen (IDE of SATA) (SATA is tegenwoordig de standaard) en de snelheid waarmee het de schijven kan lezen.

Videokaarten:
Dit is het laatste onderwerp dat ik ga bespreken en ook een best belangrijk onderwerp. Elke computer heeft een "videokaart", maart niet bij elke computer is dat een losse kaart. Het kan ook zijn dat het door de processor wordt verzorgd of dat het bij de processor in zit gebouwd. Hierbij spreken we over internal graphics. De internal graphics zijn over het algemeen niet zo snel als losse videokaarten, maar voldoen vaak wel voor standaard huis-tuin-keuken gebruik. Op het moment is een van de grootste veranderingen dat ze de videokaart bij de processor in stoppen, in plaats van dat de processor worden uitgevoerd.
Wil je gaan gamen of programma's gaan gebruiken die veel videokaartbewerkingen uitvoeren (zoals Photoshop of videobewerking) dan heb je een videokaart nodig.
Ook die heb je in verschillende soorten en maten.
Belangrijke dingen: snelheid (GHz) van Core (rekenkern) en geheugen (ram van de videokaart), hoeveelheid geheugen, interface videokaart (pci/pci-express), Direct X support, Uitgangen (hdmi, dvi, vga)

Dit is wat ik zo snel kan verzinnen wat voor jou waardevol kan zijn.
Je moet dit trouwens niet zien als kant en klare kennis, maar meer als zoekrichtingen.
Aan de hand hiervan kun je al een beetje kijken in welke hoeken je moet zoeken.

Heb je vragen of opmerkingen, plaats deze dan hier en dan zal ik wel antwoorden.
Anders mag je me ook pm'en.

Laatst bewerkt:
Zo...
Mijn verhaal is klaar.

Succes!!
En als er vragen zijn hoor ik het graag!

En hier nog een link met video hoe je een pc kunt bouwen.
Aangezien ik alles op iPad doe op moment is dit link naar mobiele versie.
Zal wel naar desktop versie worden doorgelinkt?

http://m.youtube.com/watch?v=KfvkldQS6KQ

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan