sytax highlight editor

Status
Niet open voor verdere reacties.

jellever

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Hallo,

Ik heb een dringende vraag waar ik nu al zo'n 2 dagen mee bezig ben. Ik wil een richtextbox met daarin html code maar dat moet wel in kleur zijn net als bijv. dreamweaver.
Ik heb al zowat alle classes geprobeert op internet van syntax highlighter maar als je in je richtextbox zo'n 100 regels code hebt is hij enorm sloom....:mad: :( Als je een paar letters typt door het talloze secondes voordat het verschijnt! Nu heb ik dus de vraag: Hoe doe je dit goed? met die sloomheid heb ik nog nooit last gehad in dreamweaver.

Bedankt, Jelle

In plaats van iedere keer de volledige tekst te overlopen, overloop je enkel de
de tekst na de laatste spatie!

Je kan dit best oplossen door het document waarin de text wordt getoond te scheiden van de richtextbox. Hierna kan je de richtextbox extended en koppelen aan dit document. Deze techniek zorgt ervoor dat je de syntax kleuren kan pre processen wat hele proces een stuk sneller maakt. Verder denk ik dat je ook best de text met kleur tekent (GDI+) ipv de richtexbox text op te maken.

Mijne is lang niet zo ingewikkeld.:o Ik heb een simpele preview / richtextbox editor het heeft maar simpele dingen zoals in preview mode:
text veranderen
kleur aanpassen
plaatjes toevoegen
font aanpassen
find/replace
links toevoegen
opslaan op harde schijf
opslaan direct op ftp
openen
etc.

maar ik heb nu het highlighten gemaakt. Hij is niet meer **** sloom:D

Screenshot:
http://www.layout2.jellewebtools.nl/sshot.JPG
http://www.layout2.jellewebtools.nl/sshot2.JPG

P.s. Ik zou wel willen weten hoe je dat property panel hebt gemaakt.. Zou je mischien de source of een voorbeeltje willen geven?:o;)

Laatst bewerkt:
Sorry dat is inhouse code. Kijk eens op codeproject.com voor opensource artikels rond custom property inplementatie.

Ziet er trouwens mooi uit. Hoe is de performantie van je syntax editor?

Ja, dit gaat nu redelijk goed. Ik ben nu ook van scratch weer begonnen en heb nu ook met formskin van codeproject hem een stijl gegeven. De prestaties zijn over het algemeen goed. ik heb als syntax editor mkc_codebox gebruikt. Dit heb ik nog eens voor de helft herschreven en extra dingen ingebouwd. Het enige minpuntje is dat als je een file opent dat hij even bezig is met de code doorlopen en kleurtjes toe wijzen. Voor de rest gaat het typen wel normaal. Er zit geen tijdinterval meer tussen een letter indrukken op het toetsenbord en het verschijnen ervan.

wat kan hij uiteindelijk?
-webbestanden openen,opslaan etc.
-htmltag suggestie boxje.(beweegt met de caret tijdens het typen mee)
-htmlatrribute suggestie boxje.(beweegt met de caret tijdens het typen mee)
-extra html tags of atrributen verwijderen of toevoegen voor suggestie box.
-FTP save.
-debug via w3c
-preview mode
-preview editable mode(wysiwyg)
-plaatjes,links toevoegen,tekstopmaak etc.
-property panel(alleen dus nog voor preview editable mode via de webbrowser niet via de syntax editor)
-FTP file listing in een treeview en het openen van een ftp file direct.

Mm de vertraging bij het inladen zou je eventueel kunnen wegwerken door enkel de tekst in het deel van de editor dat zichtbaar is een kleur te geven. Zo ga je dan wanneer de gebruiker scrollt of tekst bijtypt enkel de aanpassen (of verschuiving) moeten parsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan