Taballen importeren en vervolgens nieuwe records bijvoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter bjl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bjl

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2012
Beste lezer,

Op mijn werk hebben we een aantal databases met logdata.
Het probleem is dat er nu en dan een verkeerde meting wordt gedaan.

Deze record, met de foutieve meting, moet dan worden aangepast. Omdat ik de originele database graag origineel hou dacht ik een tweede database te maken waarbij ik de foute metingen aanpas. Wanneer ik in de toekomst een rapportage maak van de logdata ga ik van de gecorrigeerde database uit.

Dus nu zoek ik een manier om de tabel in de gecorrigeerde database bij te werken aan de hand van de tabel in de originele database.
Wanneer ik de functie toevoegen gebruik worden ALLE records weer toegevoegd. Wat ik WIL is dat alleen nieuwe datums worden toegevoegd..

Iemand suggesties?

Groet

Je wilt twee aparte databases,
waarvan 1 met originele maar foute gegevens
en daarnaast 1 met gecorrigeerde gegevens.

Mijn idee:
één database, met foute gegevens én gecorrigeerde gegevens

De originele gegevens voorzie je van een code die aangeeft dat ze origineel zijn
De foute gegevens voorzie je van een speciale code, die aangeeft dat ze fout zijn
De gecorrigeerde gegevsn voorzie je van een code die aangeeft dat ze gecoorigeerd zijn.

Implementatie:
- aan elk meet-record één code toevoegen (bijvoorbeeld O of F of C)
- rapportage op basis van O én C (de goede en de gecorrigeerde records)

Je wilt twee aparte databases,
waarvan 1 met originele maar foute gegevens
en daarnaast 1 met gecorrigeerde gegevens.

Mijn idee:
één database, met foute gegevens én gecorrigeerde gegevens

De originele gegevens voorzie je van een code die aangeeft dat ze origineel zijn
De foute gegevens voorzie je van een speciale code, die aangeeft dat ze fout zijn
De gecorrigeerde gegevsn voorzie je van een code die aangeeft dat ze gecoorigeerd zijn.

Implementatie:
- aan elk meet-record één code toevoegen (bijvoorbeeld O of F of C)
- rapportage op basis van O én C (de goede en de gecorrigeerde records)

Hallo

Bedankt voor je reactie,
Echter kan dit niet in mijn case.
Dit komt doordat de originele database beveiligd is tegen bewerken door het operationele gebouw beheer systeem.

Ik heb egt een tweede database nodig.
Nu is mijn vraag hoe ik het beste zo nu en dan de gegevens kan bijwerken. Bv heb nu tot en met vandaag in de 2de database. Nu wil ik over een maand de nieuwe records bijvoegen. Zonder dat de gegevens van vandaag tot en met terug worden aangepast...

Groet

Eerst een opmerking: een quote is een citaat uit een tekst, niet de hele tekst klakkeloos overnemen. In dit geval is dat een vrij zinloze actie, omdat de oorspronkelijke tekst gewoon leesbaar erboven staat. Dus graag de quote verwijderen. En (liefst) nooit meer doen, tenzij je natuurlijk ècht een citaatje nodig hebt.

Verder zou het mij zeer verbazen als de db is beveiligd tegen bewerken, want dan kun je ook geen records toevoegen. Hooguit heb je niet de rechten om zelf in de tabellen te mogen wroeten, wat logisch is als je niet de databasebeheerder bent. Maar ik ben het met tecsman eens: je moet alles in één database houden, want anders wordt de hele structuur onbeheersbaar. Je wilt echt niet met twee (bijna) identieke databases in de weer; dat druist volkomen tegen fatsoenlijk gegevensbeheer in. Maak (of laat hem maken) dus in de hoofd db de aanbevolen aanpassingen, en gebruik eventueel een extra tabel waarin je de correcties opslaat. Die extra tabel is dan (qua structuur) een kopie van de oorspronkelijke tabel, en vul je met een aangepast record. Op die manier bouw je ook een historie op van de aangepaste gegevens. Maar een complete database kopieëren voor dit doel? Brrrrrrr....

Eerst een opmerking: een quote is een citaat uit een tekst, niet de hele tekst klakkeloos overnemen. In dit geval is dat een vrij zinloze actie, omdat de oorspronkelijke tekst gewoon leesbaar erboven staat. Dus graag de quote verwijderen. En (liefst) nooit meer doen, tenzij je natuurlijk ècht een citaatje nodig hebt.

Verder zou het mij zeer verbazen als de db is beveiligd tegen bewerken, want dan kun je ook geen records toevoegen. Hooguit heb je niet de rechten om zelf in de tabellen te mogen wroeten, wat logisch is als je niet de databasebeheerder bent. Maar ik ben het met tecsman eens: je moet alles in één database houden, want anders wordt de hele structuur onbeheersbaar. Je wilt echt niet met twee (bijna) identieke databases in de weer; dat druist volkomen tegen fatsoenlijk gegevensbeheer in. Maak (of laat hem maken) dus in de hoofd db de aanbevolen aanpassingen, en gebruik eventueel een extra tabel waarin je de correcties opslaat. Die extra tabel is dan (qua structuur) een kopie van de oorspronkelijke tabel, en vul je met een aangepast record. Op die manier bouw je ook een historie op van de aangepaste gegevens. Maar een complete database kopieëren voor dit doel? Brrrrrrr....

Zeer nutteloze reactie dit.

Zoals ik al eerder zei wil ik de database origineel houden en wil ik een tweede database waarop ik mijn interactieve rapportage baseer. Dit doe ik met behulp van een BI-tool.
Als ik een extra kolom toevoeg met correcties schiet ik nog niet veel op. Dit omdat ik dan met mijn BI tool gegevens uit twee kolommen moet halen. Hierdoor moet ik met formules werken in de BI Tool, dit kost me veel tijd. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Het gaat om 8 databases van plus minus honderd MB. Het gebouwbeheersysteem is de eigenaar van de DB. Deze database wil ik ORGINEEL houden om zodoende ook problemen te voorkomen m.b.t. de communicatie tussen het gebouwbeheersysteem en de databases.

Als iemand wel(no offense tecsman) een goede suggestie heeft hoor ik dit graag.

Alvast bedankt,

Groet,

Laatst bewerkt:
Zolang je nutteloos complete berichten blijft kopieeren, hou ik mij voorlopig verre van dit draadje.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan