• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabblad zichbaar maken door een checkbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Atwist

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jan 2006
Besturingssysteem
Wndows 11
Office versie
2016
Hallo forumleden,

Ik durf bijna hier bijna geen vraag meer te stellen "na 4 jaar wordt ik geacht een excel deskundige te zijn".

Maar goed ik zou graag een tabblad willen verbergen doormiddel van een checkbox.
Deze checkbox staat in een userform.
Heb hier op het forum al gezocht maar niets gevonden wat betreft checkbox en dan verbergen tabblad.

Heeft iemand een stukje macro waar dit instaat.

Laatst bewerkt:
Beste Atwist ;)

Je hebt eens een vraag gesteld ivm checkbox, nl. deze

In de volgende code wordt een tabblad onzichtbaar gemaakt als cel B2 = 3 of 6
Verander de cel naar uw vorig bestandje naar cel E1 en de code ipv 3 of 6 in WAAR.

Code:
Sub keuze()
Application.ScreenUpdating = False
If Intersect(ActiveCell, Range("B2")) Is Nothing Then
Else
keus = UCase(Range("B2").Value)

Select Case keus

Case "3"
    Sheets("Blad2").Visible = False

Case "6"
    Sheets("Blad2").Visible = False

Case Else
    Sheets("Blad2").Visible = True
End Select
End If
End Sub

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
foutieve macro weggehaald

Hallo forumleden,

Ik durf bijna hier bijna geen vraag meer te stellen "na 4 jaar wordt ik geacht een excel deskundige te zijn".

Heeft iemand een stukje macro waar dit instaat.

Ik ben nu 14 maand bezig , heb weinig geslapen en goed opgetlet , soms lees ik het al eens verkeerd maar hier een poging tot oplossing .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Danny147,

Deze optie kende ik nog, ik zag dat er in de vraag niet stond vermeld dat ik de checkbox in een userform heb staan en daar kan ik niet achter komen hoe ik de checkbox aan een cel kan linken.

Ik zal gelijk de vraag aanpassen.

Truker10,

Zag je aanpassing te laat.

In bijgevoegd bestand zit een simpel voorbeeld om een werkblad mbv een checkbox op een userform, te verbergen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Truker10,

Zag je aanpassing te laat.

Ik had er nog de opgenomen macro instaan , en toen las ik jouw tegenberichtje voor Danny dat het in een userform moest , maar Roncancio heeft al een werkende oplossing :thumb:

Beste Roncancio & Truck10,

Ik heb inmiddels 6 checkboxen werkend gemaakt en het werkt fantasties.

Mijn dank is groot:thumb:

Beste Roncancio & Truck10,

Ik heb inmiddels 6 checkboxen werkend gemaakt en het werkt fantasties.

Mijn dank is groot:thumb:

En ook alles aan of uit ? :)

Bijlagen

• checkbox.jpg
    checkbox.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 76
korter:

Code:
Private Sub CheckBox1_Click()
  Blad1.Visible = Not CheckBox1
End Sub

en met meer vinkvakken:

Code:
  vink 1
End Sub

Private Sub CheckBox2_Click()
  vink 2
End Sub

Private Sub CheckBox3_Click()
  vink 3
End Sub

Private Sub vink (x)
  sheets("Blad" & x).Visible = Not Me("CheckBox" & x)
End Sub

In bijgevoegd bestand zit een simpel voorbeeld om een werkblad mbv een checkbox op een userform, te verbergen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio

wat is de werking van het rode deel in de functie? hoe werkt dit net? lijkt me iets dat mij veel werk zou besparen (onnodige stukjes code)..

Code:
Worksheets("Blad1").Visible = Not [COLOR="Red"](CheckBox1.Value)[/COLOR]
End Sub

@ ATwist:
Het was zeker niet de bedoeling van te zeggen dat je na 4 jaar op dit forum alles al zou moeten weten, maar tijdens je zoektochten heb je toch al eea gezien en daarvan zou toch al eens iets moeten blijven hangen.
Het is enkel voor de leesbaarheid dat code tussen Tags moet, en dat zou je na 4 jaar toch mogen weten
Ik zou dus zeggen Vergeet niet meer je code tussen Tags te zetten en voor het overige vraag je maar raak. Dit is tenslotte de bedoeling van dit forum
@Nobody11:
Code:
Blad1.Visible = True/False
Nobody11, dit is de standaardregel voor een blad zichtbaar of niet
Bij het aanvinken(aanklikken) van een checkbox is de waarde v/d Checkbox Waar(True) en bij het uitvinken(uitklikken) is de waarde Onwaar(False). Wat je hier eigenlijk doet is dus telkenmale je op de Checkbox klikt de omgekeerde(Not) waarde v/d Checkbox gebruikt om te zeggen dat Blad1 zichtbaar of onzichtbaar moet zijn. Je vervangt ahw de True/False van de standaardregel door de omgekeerde waarde van de Checkbox.
Hopelijk dat dit een beetje duidelijk is

Laatst bewerkt:
@ ATwist:
Het was zeker niet de bedoeling van te zeggen dat je na 4 jaar op dit forum alles al zou moeten weten, maar tijdens je zoektochten heb je toch al eea gezien en daarvan zou toch al eens iets moeten blijven hangen.
Het is enkel voor de leesbaarheid dat code tussen Tags moet, en dat zou je na 4 jaar toch mogen weten
Ik zou dus zeggen Vergeet niet meer je code tussen Tags te zetten en voor het overige vraag je maar raak. Dit is tenslotte de bedoeling van dit forum
@Nobody11:
Code:
Blad1.Visible = True/False
Nobody11, dit is de standaardregel voor een blad zichtbaar of niet
Bij het aanvinken(aanklikken) van een checkbox is de waarde v/d Checkbox Waar(True) en bij het uitvinken(uitklikken) is de waarde Onwaar(False). Wat je hier eigenlijk doet is dus telkenmale je op de Checkbox klikt de omgekeerde(Not) waarde v/d Checkbox gebruikt om te zeggen dat Blad1 zichtbaar of onzichtbaar moet zijn. Je vervangt ahw de True/False van de standaardregel door de omgekeerde waarde van de Checkbox.
Hopelijk dat dit een beetje duidelijk is

heelk duidelijk bedankt! ik had zo al een vermoeden ; maar was niet zeker :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan