• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabbladen in Excel gelijk aan weeknummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

remco1001

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2012
Berichten
7
Hallo allemaal,
Ik heb een planning gemaakt voor mijn collega's (met de formules heb ik al van jullie perfect hulp gehad!), maar nu wil ik graag
dat er een tabblad per week van het jaar (dus 1 t/m 52) gemaakt wordt, maar dat zodra je de excelsheet opend dat je gelijk naar deze week gaat
die gelijk is aan de jaartelling. Het mag ook zichtbaar worden door het blad onderin op te laten kleuren.

Dus we zijn bv. week 36 (3 t/m 7 september) en ik open de sheet dan komt hij automatisch op met week 36.

Alvast bedankt.
Je krijgt een kopie van het bestand als bijlage dan zie je wat ik bedoel
 

Bijlagen

  • aanwezig en afwezigheid collega's .xlsx
    73,1 KB · Weergaven: 625
remco,

welkom op Helpmij.nl!

kun je hier mee uit de voeten?
NB: macro's activeren als daar om gevraagd wordt
 

Bijlagen

  • aanwezig en afwezigheid (hs).xlsm
    95,8 KB · Weergaven: 732
er zit 1 rottigheidje in het verborgen werkblad kalender met de bepaling van het weeknummer.. de gebruikte formule genereert het Amerikaanse weeknummer en die hanteren een andersysteem om week 1 of week 53 te bepalen, ik heb hier in 2011 veel last van gehad.. ik geloof dat je er nu pas weer in 2016 een verschil op treed, maar tegen die tijd zoek je je mottig naar het probleem, dus beter de goede formule toegepast.

als je het europees (ISO) week nummer wilt gebruiken en je hebt Excel 2010 dan moet de formule worden:

Code:
=WEEKNUMMER(VANDAAG();21)

heb je een versie voor 2010 dan word de weeknummer formule ingewikkelder, de achtergronden lees je in deze link

http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/weeknummers-berekenen-in-excel-HA010258100.aspx

en ik zou dan in cel B1 de volgende formule uit de bovengenoemde link

Code:
=INTEGER((A1-DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1-1)+4);1;3))+5)/7)

of een van de vba oplossingen van de eerdere link of op van de weeknummer pagina van ron de bruin

hihi denk je eindelijk een simpele vraag te hebben zit er weer een hele wereld van nuance achter :D

________________
o ja en voor de mensen met excel 2010, het voorbeeldbestandje met het verschil tussen weeknummer(A1) en weeknummer(A1;21) zichtbaar gemaakt.
 

Bijlagen

  • Kopie van aanwezig en afwezigheid (hs).xlsm
    89,1 KB · Weergaven: 364
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord, de formule snap ik maar waar vul ik hem in? moet ik een los tabblad aanmaken zoals roeljongman gedaan heeft, dat heeft Haije niet gedaan, ik kan trouwens niet terug vinden in de excel map waar de marco zit!
bedankt alvast
 
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Application.Goto Sheets(CStr(DatePart("ww", Date - Weekday(Datum, 2) + 4, 2, 2))).Range("A1"), True
End Sub
 
DE oplossing van warme bakkertje lijkt me ook de moeite waard om te testen..

en als antwoord hierop.
Bedankt voor het antwoord, de formule snap ik maar waar vul ik hem in? moet ik een los tabblad aanmaken zoals roeljongman gedaan heeft, dat heeft Haije niet gedaan, ik kan trouwens niet terug vinden in de excel map waar de marco zit!
bedankt alvast

Ik had hetzelfde probleem als jij.. het kalenderblad was ook in de oplossing van haije aanwezig alleen had hij het werkblad verborgen waardoor je het niet zit. En nee er hoeft perse een heel werkblad ingevoegd om de formule in te voegen het kan ook in blad 1 met een willekeurige cel, je moet die cel wel de naam "openblad" geven om de macro van haije te laten werken.

de macrocode bevind zich in het macro blad "This workbook"
de code is daar kort maar krachtig:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
openblad = [openblad].Text
    Sheets(openblad).Select
End Sub

de code van warme bakkertje moet je ook in This workbook plaatsen als je dat wil testen (en dan bovenstaande code verwijderen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan