• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabbladen synchroniseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Ik zou iets willen om een "soort" synchronisatie tussen tabbladen te maken maar ik weet niet goed hoe het uit te leggen.
Ik ga het toch proberen, het klinkt in ieder geval heel ingewikkeld maar zoals zo vaak zal daar wel weer een simpele:d oplossing voor zijn.

Ik heb heb een tabblad1 met gegevens in de kolomen A en B en C.
Morgen krijg ik een nieuw tabblad2 met nieuwe gegevens in kolomen A en B.(kolom C word later door mij zelf met een opmerking gevuld)
Nu zou ik willen dat tabblad1 word geupdate met de gegevens die in tabblad2 staan en dat gegevens die niet op tabblad2 staan ook uit tabblad1 gaan MAAR dat de gegevens die zowel op tabblad1 als tabblad2 staan moeten blijven staan omdat daar in tabblad1 een opmerking in kolom C staat.

Ik hoop dat eea een beetje duidelijk is en dat iemand me kan helpen om zoiets te realiseren.

Thanks alvast

Beste vrouw,

Is het een optie om in het nieuwe tabblad, dus tabblad 2, een formule te maken die vertikaal zoekt in tabblad 1.
Hiermee haal je dan je opmerkingen uit tabblad1 over naar tabblad2.
Hierna kan je tabblad 2 hernoemen als tabblad 1

Beste vrouw,

Is het een optie om in het nieuwe tabblad, dus tabblad 2, een formule te maken die vertikaal zoekt in tabblad 1.
Hiermee haal je dan je opmerkingen uit tabblad1 over naar tabblad2.
Hierna kan je tabblad 2 hernoemen als tabblad 1

Ja dat zal wel kunnen maar als ik de vogende dag dan weer een update krijg heb ik dan weer een nieuw tabblad?
Ik wil dus voorkomen dat ik na een week met 7 tabbladen zit:confused:

Mag ik het een schopje geven om het nog even onder de aandacht te berengen?

Als jij d'er even een voorbeeldbestandje ingooit met op Tab1 oude gegevens, op Tab2 nieuwe gegevens en op Tab3 het gewenste resultaat dan zal er sneller een antwoord komen. :)

Bijlage bijgedaan:

blad1 is het blad wat word bijgehouden ivm de opmerking.
nu komen er vandaag nieuwe gegevens beschikbaar in de vorm van blad 2.

Nu is het de bedoeling dat blad 2 verwerkt word in blad 1 rekening houdend met:
  • Wat in blad 1 EN blad 2 staat moet in blad 1 blijven staan incl de opmerking.
  • wat in blad 1 staat en NIET in blad 2 moet verwijderen uit blad 1
  • wat in NIET in blad 1 staat en WEL in blad 2 moet ook in blad 1 komen.

Kolom B en C zijn de twee kolommen waarnaar gekeken moet worden om te ziet op welk blad ze staan.

Het mooiste zou zijn als eea gelijk verwerkt zou worden in blad 1 en niet nog een blad erbij.
Thanks alvast:love:
Bekijk bijlage syncronisatie.xls

is het dan niet gemakkelijker om
1. de goede opmerking van blad1 naar blad2 te schrijven
2. blad1 weg te gooien
3. blad2 nu blad1 noemen.

Yep, zo had ik het nog niet bekeken.:o

Maar dan moeten de opmerkingen van blad 1 wel naar blad2 toe.En dat kan denk ik het beste met VLOOKUP?
Kan dat ook in een macro?

Edit:
Dat geeft wel een probleem, want er moet naar twee kolommen gekeken worden. nl kolom DEP en kolom nummer.
Dit omdat hetzelfde nummer verschillende DEP kan hebben.

Laatst bewerkt:
Naar 3 kolommen dan want je hebt dezelfde achternamen, met een verschillende eigenaarnaam en volgens jou dan ook een verschillend DEP-nummer ?

Naar 3 kolommen dan want je hebt dezelfde achternamen, met een verschillende eigenaarnaam en volgens jou dan ook een verschillend DEP-nummer ?

Je bedoeld zeker kolom A?
Dat zijn niet de achternamen van de personen in kolom A.
Kolom A is ook niet relevant.

Dan wordt het eens tijd dat je DUIDELIJK gaat uitleggen wat je eigenlijk wil. In je openingsvraag zeg je zelf "Ik heb 3 kolommen A, B en C", maar na X-aantal antwoorden is kolom A ineens niet meer relevant. Als jij het al niet kristalhelder aan de man kan brengen wat vraag jij dan van ons om jou een oplossing te bieden. :mad:
Aangezien de oorzaak klaarblijkelijk bij mij ligt dat ik jouw vraag dan niet begrijp houd IK ze iig voor bekeken. :mad:

Laatst bewerkt:
Dan wordt het eens tijd dat je DUIDELIJK gaat uitleggen wat je eigenlijk wil. In je openingsvraag zeg je zelf "Ik heb 3 kolommen A, B en C", maar na X-aantal antwoorden is kolom A ineens niet meer relevant. Als jij het al niet kristalhelder aan de man kan brengen wat vraag jij dan van ons om jou een oplossing te bieden. :mad:
Aangezien de oorzaak klaarblijkelijk bij mij ligt dat ik jouw vraag dan niet begrijp houd IK ze iig voor bekeken. :mad:

Excuus, ik haal twee topics door elkaar, ik ben hier niet zo goed in. (iedereen heeft zijn beperkingen,ik wat meer dan een ander..)

Wat ik bedoel te zeggen is dat in de bijlage waar later om is gevraagd een kolom A staat maar die is eigenlijk niet belangrijk.

Het gaat nu dus om kolom B en C en de kolom opmerking.(doordat kolom A er is gekomen zijn de kolommen zoals in de openingsvraag een plaats opgeschoven)

Laatst bewerkt:
Code:
Sub Synchroniseren()
  Dim c2 As Range, c1 As Range, FA As String, b As Boolean, sh As Worksheet
  On Error Resume Next
  Err.Clear
  Set sh = Sheets("blad1")
  Set sh = Sheets("blad2")
  If Err.Number <> 0 Then MsgBox "blad1 of blad2 bestaat niet": Exit Sub
  On Error GoTo 0

For Each c2 In Sheets("blad2").Columns("B").SpecialCells(xlConstants)  'alle niet-lege cellen in B-kolom van blad2 aflopen
    If c2.Row > 3 Then                                     'pas vanaf rij 3 kijken
      With Sheets("blad1").Columns("B")                    'vergelijken met kolom B van blad1
        Set c1 = .Find(c2.Value, lookat:=xlWhole, LookIn:=xlValues)  'zoek zelfde naam
        If Not c1 Is Nothing Then                          'gevonden
          b = False                                        'bitje gevonden resetten
          FA = c1.Address                                  '1e adres
          Do
            If c1.Offset(, 1).Value = c2.Offset(, 1).Value Then  'is DEP gelijk ?
              b = True                                     'gevonden
              c2.Offset(, 8).Value = c1.Offset(, 8).Value  'opmerking kopieren
            End If
            Set c1 = .FindNext(c1)                         'volgende zoeken
          Loop While b = False And c1.Address <> FA        'loop tot gevonden of einde gegevens
        End If
      End With
    End If
  Next

If vbYes = MsgBox("mag blad1 gedelete worden en blad2 nu blad1 noemen ???", vbYesNo) Then
    Application.DisplayAlerts = False
    Sheets("blad1").Delete
    Application.DisplayAlerts = True
    Sheets("blad2").Name = "blad1"
  End If

End Sub

:thumb:Thanks Cow18 dat ziet er indrukwekkend uit.:thumb:

Ik heb het getest en het lijkt inderdaad te doen wat ik wil.Shapoo daarvoor:love:
Als ik wil dat er na de macro weer een nieuw blad2 word aangemaakt voor een volgend bestand met gegevens, kan ik dan onderstaande achter jouw code plakken?

Code:
Sub Macro2()
    Sheets("blad1").Select
    Sheets.Add
    Sheets("Blad2").Select
    Sheets("Blad2").Move After:=Sheets(2)
    Sheets("blad1").Select
End Sub

iets compacter, maar het doet hetzelfde (minder selects)
Code:
Sub Macro2()
  Sheets.Add After:=Sheets("blad1")
  ActiveSheet.Name = "blad2"
  Sheets("blad1").Select
End Sub

Er gaat nog één dingetje niet goed....:)

Als een bepaalde regel op blad 1 bestaat met een opmerking erachter en de regel komt ook in blad twee voor (met gestelde criteria) dan zou de regel in blad 1 moeten blijven staan MET de opmerking erachter.

Nu staat de regel er wel weer na de macro maar is de opmerking verdwenen.:o

tiens, normaal doet hij dat toch, kan het niet zijn dat die combinatie B&C 2 keer voorkom, dan neem ik steeds de 1e en als die zonder opmerking staat ....
PS. A was toch niet relevant ???

Laatst bewerkt:
klopt A is niet relevant.

Kan het komen doordat alles in blad 2 zonder opmerking is?
Dat namelijk het blad dat dus nog bewerkt gaat worden als het blad 1 is geworden.

komt de combinatie B&C waarmee je problemen hebt meerdere malen voor in blad1 ? Zoja, staat dan steevast de opmerking van de 1e zo'n combinatie op het 2e blad ? Zoja, dan doet de macro wat ervan verwacht werd. Wil je het anders, dan moet je het probleem beter omschrijven.

Laatst bewerkt:
Hoe meer je met je document bezig bent des te meer loop je tegen beperkingen en mogelijkheden op..:p

Ik kom nu tot de ontdekking dat ik beter ipv de naam op het nummer kan "synchroniseren" :o

Nu had ik de beide regels in de code van cow18 waarbij er verwezen word naar kolom B(naam) aangepast naar kolom F(nummer) maar dat werkt niet.
Moet er nog iets in de code aangepast worden als ik op nummer dus kolom F wil synchroniseren?

@ cow18. Is het mogelijk dat ik je mijn originele document kan sturen en dat je dan eens voor me wil kijken?
Doordat ik gevoelige info uit mijn documenten moet halen loop ik toch steeds weer tegen problemen op en ik heb dan weer moeite om eea uit te leggen wat ik bedoel.
Ik kan je geem PM sturen zag ik dus wellicht zou jij mij kunnen PMen met een mailadres?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan