• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabbladen vastleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janusje

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2007
Is het mogelijk om de eerste twee tabbladen vast te zetten, want ik heb er heel veel en het is handig als ik de eerste twee ernaast heb staan. Alvast bedankt.

Verklaar je nader. De info die je geeft is wel erg summier.

Stel ik heb 54 tabbladen waarvan 52 tabbladen de weken in een jaar zijn en de eerste twee algemeen dan zou het handig zijn dat wanneer ik bij tabblad 45 ben ik de eerste twee tabbladen ook aankan. En dat ik ook weer terug kan naar 46 zonder te hoeven scrollen. Dus niet met knoppen die naar tabblad 1 en 2 verwijzen. Hopelijk is het nu een beetje duidelijker.

Hallo allemaal,
Is het eigenlijk wel mogelijk wat ik wil?
Groeten Janusje

Je zou een heel systeem moeten aanleggen van wat er gebeurt wanneer je welk blad aanklikt. In termen van andere bladen verbergen of terug zichtbaar, scrollen naar het eerste blad, etc.

bv. met

Code:
ActiveWindow.ScrollWorkbookTabs Position:=xlFirst

Die code moet je dan toevoegen aan het Worksheet_Activate event bij ThisWorkbook. Voor elk tabblad zal je zoiets moeten doen.

Misschien is het simpeler om knoppen te maken op een werkblad met

Eerste blad
Tweede blad
Vorige blad
Volgende blad

Je klikt daar dan op en gaat naar het juiste blad, dmv code die jij moet schrijven.

Onmogelijk dus niet, omslachtig wellicht wel.

Wigi

Janusje,
Plak volgende code in een Module :
Code:
Sub Go2Sheet()
myShts = ActiveWorkbook.Sheets.Count
For i = 1 To myShts
myList = myList & i & " - " & ActiveWorkbook.Sheets(i).Name & " " & vbCr
Next i
On Error Resume Next
Dim mySht As Single
mySht = InputBox(myList, "GEEF NUMMER VAN BLAD IN.")
Sheets(mySht).Select
End Sub
Plak volgende code onder ThisWorkbook :
Code:
Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
 Call Go2Sheet
End Sub
Als ge nu een blad activeert opent zich ook een MsgBox waar ge de nummer van het blad kunt ingeven waar ge naar toe wilt.

Inventieve methode Axel. Gaat de TS zeker iets aan hebben.

Wat je wel nog moet ondervangen is invoegen en verwijderen van sheets.

Keep up the good work.

Wigi

Dag Wim,

Nou, eigenlijk wilde ik een knop Vorig Blad maken. Reagerend op een klik op een tab de naam van het blad opslaan in een publieke variabele. Maar ik kon geen gebeurtenis vinden op een klik op een tab.
Ik ging er vanuit dat een jaar 52 weken heeft en dat er geen weken tussenuit vallen of bijkomen. Maar in een onderhavig geval zou je de listboxen kunnen hervullen na zo'n wijziging.
Overigens doe ik nooit wat in Excel, maar in Word en altijd in VBA.

Gegroet,

Axel.

Dag Wim,

Ja, die had ik ook gevonden maar die reageerd niet op een klik op een tab.

En inderdaad sommige jaren hebben 53 weken; namelijk als de donderdag nog net in de laatste week valt. Maar dat maakt niet uit. Als je een nieuw jaar hebt samengesteld (soms met die 53e week) dan verandert het niet meer.

Gegroet,

Axel.

Ha Allen,
Hartstikke bedankt!!! Het kan dus toch.
Dit werkt veel handiger.
Groeten Janusje

uit testen code

Hallo,

Hoe kan ik dit ook even uit testen ?

In de VBA zie ik een formulier met code

In de excel zie ik alle tabs, en dan Hoe testen ?????

Mvg Georgyboy

Macro stond uit

Bedankt Wigi,

Macro beveiliging stond uit.

Bedankt,

Georgyboy,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan