• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabbladnaam als parameter bij starten excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterbmb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 nov 2002
Vanuit mijn applicatie start ik excel door gewoon een bestand met de extentie .xls als commando uit te voeren. Windows ziet dat het een excel-bestand is en toont het in Excel.
Ik wil echter de naam van het tabblad meegegeven, nu is dit standaard de naam van het bestand.
Wie weet hoe ?

Beste Peter,

Bedoel je dat je van het te openen bestand een bepaald tabblad wilt activeren bij openen?
Als het telkens hetzelfde bestand is, dan kan dat eenvoudig via een macro auto_open.

Als het telkens om een ander bestand gaat, dan wordt het lastiger en zou ik niet weten hoe.

Richard

Tabbladnaam

Hoi Richard,
Ik genereer een overzicht, hierin worden html-codes geplaatst en het bestand krijgt een volgnummer als naam en xls als extentie.
Dit bestand wordt naar windows gestuurd.

Excel toont het overzicht netjes met onderaan een tab met daar de bestandsnaam (het volgnummer) in .
Omdat het overzicht voor een koppeling met Word wordt gebruikt is het handig om een vaste tabbladnaam te hebben. Deze naam wil ik dus meegeven als parameter bij het aanbieden van het bestand aan windows, bv.: " 1083277.xls -tabnaam:Overzicht " (of zoiets).
Is er zoiets mogelijk ?

Sorry Peter,

Dit gaat mijn kennis te boven.
Hopelijk kan een ander je helpen

Richard

Wellicht moet je de benadering andersom doen...
als je de link in word met een macro doet, zou je vanuit word de sheets in een formulier kunnen weergeven, of als er maar 1 sheet in de werkmap zit, verwijzen naar .sheet(1)

Als je het bestand vanuit Word aanroept wordt bij mijn weten altijd het eerste tabblad getoond.
Je zou misschien Overzicht altyd als eerste tabblad kunnen zetten.

Onderstaande macro opend (onder water) excel, opent de file die is vastgelegt in de variabele Directory en plaatst de waarde uit cel A1 op de locatie waar bladwijzer Test is geplaatst:

Code:
Set oApp = GetObject(, "Excel.Application")
If Err <> 0 Then
    Set oApp = CreateObject("Excel.Application")
    bRun = True
End If
Set oBook = oApp.Workbooks.Open(Directory)
ActiveDocument.Bookmarks("Test").Range.Text = oBook.sheets(1).Cells(1, 1).Value

op die manier haal ik gegevens uit Excel over naar word sjablonen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan