Tabel gegevens laten ophalen uit vorige tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systeempje

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2009
Beste alemaal,

Zie ook mijn bijlage om mijn verhaal zo helder mogelijk te krijgen.

Wij maken bij ons op school gebruik van ontwikkelingsplannen voor de leerlingen.
Deze worden elk jaar 2 of 3 keer ingevuld.

Normaal gesproken deden we dit met word/formulieren maar dit gaat steeds mis.
Mensen gaan knippen, plakken, gebruiken verschillende lettertypes etc.

Kortom ik wil een programma maken dat alles een stuk makkelijker wordt.

- In mijn voorbeeld (bijlage) is IOP 6 is al ingevuld (natuurlijk nu met een nep tekst).
- Nu heb ik dezelfde tabel als IOP6 gekopieerd en leeggemaakt en IOP 7 genoemd, zo ook bij het formulier.
- Nu wil ik graag een knop in de tabellen (in dit geval IOP7) dat ik per veld de inhoud kan kopieren (ophalen) van het vorige IOP (IOP6). Het is namelijk zo dat de teksten niet altijd veranderen.

Concreet: Kun je een tekstvak/memovak in een formulier gegevens laten ophalen uit een ander tabel tekst/memovak?
(Dit mag natuurlijk zijn door middel van een knop en een extra scherm met keuzemenu(s)))

Is dit mogelijk?

p.s. dit is een opzet er komen nog veel meer gegevens in dit bestand.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
En waarom heb je tabel [IOP 6 2011-2012] gekopieerd? Het is exact dezelfde informatie, dus dat kan (en moet eigenlijk) gewoon in één tabel kunnen.

Dit heb ik express gedaan
Elk jaar veranderen gegevens, niet elk veld blijft het zelfde. Leerlingen maken vooruitgang.

Andere reden is dat de leerlingen elk jaar 2x een nieuw IOP krijgen.

(zie een IOP als een voortgangsrapport).

Laatst bewerkt:
Dat is geen goede reden; natuurlijk veranderen gegevens in een database; dan maak je een nieuw record aan in je tabel. Werken met (over 20 jaar heb je er al 20 extra) tabellen is echt een beetje zinloos; als je de tabel goed inricht kun je alles echt in één tabel onderhouden. Zoek je oplossing dus eerst in die richting.

Hoi OctaFish,

Ik snap waar je naar toe wil maar ik zal onze situatie iets duidelijk omschrijven.

Mijn voorbeeld bestand miste ook nog een vervolg.
(Hiermee wilde ik wachten aangezien hier het probleem belangrijker wordt, in mijn voorbeeld zijn het voornamelijk alleen nog persoonsgegevens).

Situatie nu:
Nu maken wij gebruik van Microsoft word documenten (formulieren), elke periode een nieuw bestand.
Op pagina 2 worden er doelen opgesteld voor de komende IOP periode.
Op pagina 3 worden de doelen uit een vorig IOP geavalueerd.

Normaal gesproken begin je bij een nieuwe leerling met IOP1 begonnen (logisch), pagina 3 kun je dus nog niet invullen.
Bij de 2de periode wordt IOP1 opgeslagen als IOP2. de doelen van pagina 2 worden gekopieerd naar paginna 3 en worden daar geavalueeerd.
De doelen op pagina 2 worden gewist en er worden nieuwe doelen opgesteld.​

U begrijpt dit is een hoop geknip en geplak en is niet handig. Daarom wilde ik dit makkelijker maken, Access lijkt mij een goede oplossing hiervoor.

Tijdens het schrijven van dit bericht snap ik wat je bedoel en besef ik dat mijn vraag anders had moeten zijn. Ik denk waarschijnlijk te ingewikkeld.
1 tabel met gegevens is inderdaad het makkelijkste, hooguit een 2de met leerlinggegevens en deze koppelen misschien??

Het is vooral belangrijk dat de doelen uit IOP1 geavalueerd worden in IOP2, die van IOP2 in IOP3, die van IOP3 in IOP4 enz..

Je moet dus wel (bij 10 IOPs, wat het max is per leerling) 10 formulieren maken.
IOP1, IOP2, IOP3, etc etc. Ik moet dan in formulier/rapport IOP2 verwijzingen naar IOP1 doelen(records), in IOP3 naar IOP2 doelen(records) etc. etc.

Dat is eigenlijk gewoon wat er moet gebeuren, volgens mij. Ik denk gewoon te moeilijk.

Ik zit alleen nog met een ander probleem.
Sommige leerlingen zijn al met IOP4 bezig, sommige moeten nog aan IOP1 beginnen.
Normaal gesproken bij Word kon je in de verkenner dit heel makkelijk zien in de leerlingenmap.
Hoe kan ik dit straks het beste duidelijk maken binnen access?

+

Wordt het document niet erg groot met 125 leerlingen, er moeten ook 30 mensen in kunnen werken.
Soms wel 10 tegelijk.

Als mijn vraag niet duidelijk is kan ik het Word document emailen wat wij nu gebruiken, deze kan ik alleen niet hier plaatsen.

Laatst bewerkt:
Wat jij wilt is, als ik het allemaal goed snap tenminste, behoorlijk simpel in Access te maken, inclusief overigens ook de rapporten (die jij formulieren noemt). Want je kunt alles maken met standaardfunctionaliteit van Access. Dus ik zou het hele Word aspect er zelf uitgooien. Tenzij je het gebruikt om daarop weer van alles digitaal te laten inlezen, al zit je dan vermoedelijk met hetzelfde probleem als een Access rapport: hoe krijg je die ingevulde info weer terug in een tabel? Maar zoals ik het begrijp, wordt er op die formulieren verder niks ingevuld, dus dan is dat ook geen probleem.

Verder helpt het de helpers van een forum absoluut niet als je de probleemstelling niet volledig aanlevert. We kunnen natuurlijk alleen oplossingen aandragen op basis van de gegevens die we krijgen. Als later blijkt dat je het probleem willens en wetens hebt versimpeld, omdat je denkt dat je het ons daarmee makkelijker maakt, terwijl dat niet zo is, dan heb je zowel je eigen tijd, als die van ons weggegooid ;)

Bedankt voor je reactie!
Dit is iets voor in de vakantie.

Voor nu even opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan