tabel met gedeeltelijke stuknummers vervolledigen d.m.v query

Status
Niet open voor verdere reacties.

wesley2712

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 nov 2018
Hallo,

ik vind op het moment geen oplossing voor mijn probleem en ben hier al een tijdje naar op zoek.
ik moet dus de gedeeltelijke waardes van tabel 1 zoeken in tabel 2 (deze bevat de volledige tekenreeksen zoals ze moeten genoteerd worden.
bijv. in tabel 1 staat de nummer 10008 maar dit moet T10008 worden.
en het gaat allemaal goed tot de variaties komen.

bijv. in tabel 2 staat ook nog eens T10008/1 maar dit bevat dus ook 10008 en wordt gelijk meegerekend als resultaat.
het probleem zit zich in de variatie van de gereedschapsnummers,deze hebben soms wel een "/" omdat hier dan aanvullingen bij zijn.

hieronder enkele screenshots van mijn probleem.
iemand een idee hoe ik de query kan hermaken zodat hij enkel het "best gelijkende" getal weergeeft.
EN ALLE gereedschapsnummers weergeeft die ik zoek en enkel diegene toont die hij vindt (beetje zoals een LEFT JOIN) maar dit werkt niet in combinatie met de "wildcard"
ik zit er niet mee als er een 100-tal getallen manueel nog moeten worden aangepast want het zijn in totaal een 3000 verschillende gereedschapsnummer eens mijn lijst volledig is ingegeven.
zolang ik het grootste deel maar door access automatisch kan laten bijwerken ben ik blij.:thumb:

ontwerpweergave.PNG
gegevensblad.PNG

Bijlagen

• ontwerpweergave.PNG
    ontwerpweergave.PNG
    26,4 KB · Weergaven: 34
  • gegevensblad.PNG
    gegevensblad.PNG
    26,6 KB · Weergaven: 38
Ik snap niet wat je probleem is; het gereedschapsnummer is toch het unieke hoofdnummer? En dan zijn de uitgebreide nummers toch correct gematched? Maak anders een voorbeeldje waar we wat mee kunnen stoeien, want aan een rij (dubbele) plaatjes hebben we niet zoveel. En doe er eens een Excel bestandje bij met wat volgens jou dan de correcte output zou moeten zijn. Er is in Access overigens géén optie om 'fuzzy' te matchen. Dus iets als 'het best gelijkende getal' gaat héél lastig worden.

Hoi octafish,

Het probleem is dat ik enkel cijfertjes heb in de eerste lijst (links)
En ik moet de lettertjes van de 2de kolom erbij hebben.

De ene heeft een T voor het getal staan, de andere “VAS”, nog een andere “V.A.G”
En deze lettertjes geven aan uit welke catalogus het gereedschap komt.

MAAR de “catalogus” is een lijst van 14.000 gereedschappen en mijn magazijn telt maar 3000 gereedschappen
Dus ik kan ook niet gewoon de hele lijst kopiëren, want dan Klopt mijn lijst niet met mijn magazijn.

Dus deze letters zijn belangrijk,maar omdat ik geen tijd/zin heb om mijn 3000 nummers met de hand gaan na te kijken en hier dan de letters bij te zetten.
Ben ik een manier aan het zoeken om dit automatisch laten in te vullen door access of excel.

Ik wil dus mijn lijst met enkel cijfers ingeven en dit door access of excel laten vergelijken met de catalogus lijst. Zodat ik 1 kolom krijg waarin ik de cijfers EN letters heb voor ENKEL de gereedschappen die in mijn lijst staan.

Op de foto zie je links de kolom met MIJN nummers en rechts de kolom met alles wat hij hiervoor gevonden heeft maar ik wil Rechts maar 1 resultaat per linkse nummer in plaats van alle records waarin hij die bepaalde nummer gevonden heeft.

Het is niet makkelijk om uit te leggen omdat je in access normaal 2 kant en klare tabellen gebruikt om samen te voegen en dergelijke. Maar ik moet nu van 2 tabellen 1 goede maken door gedeeltelijke celwaarden te koppelen.

Ik zal morgen proberen een access bestandje toe te voegen met hoe het er zou moeten uit komen te zien.

Lijkt mij een goed plan :).

Maak een query zonder relaties en leg dan de join in de SQL WHERE clause.

zoiets als (de namen moet je natuurlijk aanpassen naar je eigen situatie):
Code:
SELECT tblToolsVW.tID, tblToolsVW.tNumberVW, tblCatTools.catID, tblCatTools.catNumber
FROM tblCatTools, tblToolsVW
WHERE (((tblCatTools.catNumber) Like "*" & [tNumberVW] & "*"));

QueryLikeLink.JPG

Ja dit heb ik al gedaan (kan je ook in de screenshots zien)
Maar ik heb een manier gevonde die nog wel wat werk vraagt maar al een hele brok verbeterd...

Ik heb er een 2de kolom aan toegevoegd met autonummer indeling.
Want eerst kreeg ik Soms meerdere resultaten Per gezochte gereedschapsnummer, maar nu kan ik deze dus uit mekaar houden. En de juiste aan mekaar linken.

Toch bedankt om het even te bekijken. :)

Deze thread mag dicht.

Deze thread mag dicht.
0,01 seconde googled en je weet: thread = draadje. Maar ook in het Duits (Faden) blijft het: mag je zelf doen. Sterker nog: moet jij doen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan