Tabel omzetten in kruistablel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

assessor

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2007
Sla ik daar toch bijna twee vliegen in een klap.
Al zoekende in de schatkamers van Helpmij.nl vind ik niet alleen het antwoord wat ik zocht maar ook (bijna) het antwoord op een eerdere vraag van mij.
Dit bijna antwoord vond ik in een vraag van r.segers op 30-11-2003 "Kruistabel uit Excel in Access inlezen"
Omdat mijn vraagstelling dus niet duidelijk genoeg was het ik hier de vraag van r.segers "geleend".

OK, maar mijn vraag gaat over een KRUIStabel, bijv. :

naam 1 2 3 4 ...
ABC x - x x
DEF - x - x
GHI x - x x ...

Als uiteindelijke records in Acces moet dit er dan zo uitzien :

ABC 1
ABC 3
ABC 4
DEF 2
DEF 4
GHI 1
GHI 3
GHI 4

Mijn vraag is dus exact het omgekeerde. Ik heb:

ABC 1
ABC 3
ABC 4
DEF 2
DEF 4
GHI 1
GHI 3
GHI 4

En bij mij moet het er uiteindelijk als volgt uitzien :

naam 1 2 3 4 ...
ABC x - x x
DEF - x - x
GHI x - x x ...

Withaar had de oplossing voor r.segers, kan hij ook mij uit de brand helpen?

PS. Bij mij moet dit alles in Access gebeuren.

vast dank, assessor

Laatst bewerkt:
Hallo assessor,

maak een kruistabelquery.
Zorg er wel voor dat je minimaal 3 kolommen in je tabel hebt (anders kun je geen kruistabelquery maken).

Zou zeggen, probeer eerst zelf eens (daar leer je het meest van) en laat weten of het gelukt is.

Groet,

Tardis

Hallo Tardis,

Ik weet niet wat mijn probleem toentertijd was, ik deed er nu 15 hele secondes over om die kruistabel te maken.

Maar ik ben er nog niet:
Ik krijg netjes een totaal van het aantal "kruisjes" per rij, ik wil dit echter ook per kolom hebben. Dit krijg ik voorlopig nog niet voor elkaar.

grt, assessor

Gaat niet met een kruistabel.
Maak een rapport en tel daarin op.

Groet,

Tardis

Hallo Tardis,

Ben ik al mee bezig geweest, ik heb echter teveel kolommen in mijn tabel om het leesbaar te houden.
Ik moet mijn query filteren/splitsen in verschillende reports. Of het report op de een of andere manier wijs maken dat ik het naar een plotter wil printen waardoor ik wel de benodigde breedte zou moeten krijgen. Ik weet alleen nog niet hoe. Als je hiervoor nog tips hebt graag.

Anders denk ik dat de kruistabel exporteren naar een Excel sheet het makkelijkst is, in Excel zijn tabellen makkelijker te manipuleren dan Access en daar kan ik ook met met een macro de kolomkoppen verticaal zetten en de totalen onder elke kolom.

Ik ben ook alweer op zoek naar een antwoord op mijn volgend probleem, het is te simpel voor woorden maar ik krijg het niet voor elkaar. In de database dbSearch die ik laatst hier geplaatst heb wil ik twee knoppen plaatsen. Een om het resultaat te printen en een om dit naar een Excel scheet te exporteren. Ik krijg alles op mijn printer behalve het resultaat van de selectie. Jij had dit laatst gedownload om mijn met een andere vraag te helpen, kijk er eens naar als je dit nog hebt liggen anders plaats ik wel een nieuwe vraag.

dank voor het meedenken, assessor

Hallo assessor,

mbt je oorspronkelijke vraag, als Excel voor jou voldoet, gewoon exporteren en manipuleren in Excel zou ik zeggen.

Mbt je nieuwe vraag, zet die even in een nieuw onderwerp (1 vraag graag per onderwerp).

Groet,

Tardis

Access is een geweldige tool maar voor sommige dingen is het niet echt ideaal, tabellen zijn daar denk ik een voorbeeld van. Ik heb het voor nu redelijk voor elkaar in Excel, auto-update link naar mijn Access kruistabel. Werkt prima, dank voor de aanzet.

Wat mijn andere vraag betreft... ik dacht misschien wil je vast stiekem kijken :-)

grts, assessor

Access is een geweldige tool maar voor sommige dingen is het niet echt ideaal, tabellen zijn daar denk ik een voorbeeld van.

Access is juist ideaal voor tabellen, zolang je je gegevenstruktuur maar netjes op weet te zeggen ;)
Daar bestaat een methode voor, namelijk normaliseren.

Groet,

Tardis

Access is juist ideaal voor tabellen, zolang je je gegevenstruktuur maar netjes op weet te zeggen ;)
Daar bestaat een methode voor, namelijk normaliseren.

Groet,

Tardis

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ik zeg tabellen en de hele tijd bedoel ik grafieken... ik word, denk ik te oud voor dit. :confused:

grts, assessor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan