• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabel omzetten naar gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diverene

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2015
Hallo allemaal,

ik heb een tabel gekregen die ik wil omzetten naar 3 gegevens zodat ik deze in de voorwaardelijke opmaak kan gebruiken.

Tabel NH4-NH3.JPG

Deze tabel wil ik gebruiken in mijn vijverwater meting.
Zoals je ziet is het "gevaar-kleur" afhankelijk van de waardes NH4-NH3 in combinatie met de Ph.

Het mooiste zou zijn als ik met deze "gevaar" gegevens in mijn watermeting formulier in de kolom E waar ik de NH4-NH3 waarde invul een rood, oranje of groen pictogram kan krijgen.
Voorbeeld:
HM - Tabel bijna klaar met accent_01.JPG

Ik ben hier al mee aan het stoeien geweest maar kom er niet uit om tot een uitkomst te komen die een "1" of "2" of "3" genereerd, laat staan om dit te verwerken in de voorwaardelijke opmaak.
Het is nogal complex vrees ik. Met de =ALS(EN functie lukt het me niet en krijg ik een ontzettend lange formule met alleen maar WAAR of ONWAAR als uitkomst.

HM - Formule.JPG

Alvast bedankt!
Rene

Je wilt vast niet dat wij alles moeten nabouwen, dus graag een voorbeeld bestandje :).

Hallo Joost,

dank voor je oplossing. Ik ga hiermee stoeien. Jij hebt de gehele celkleur aangepast, graag zou ik een stoplicht icoon in de cel zien.

Grt René

Hallo Joost,

dank voor je antwoord.
Alleen snap ik niets van jou formule en hoe je het hebt verwerkt. Zou je hierover een uitleg kunnen geven?
Ik werk met Excel2010 pro. Was ik vergeten te melden.

Grt Rene

Het schemaatje van A36:G44 kent 6 maal 5 = 30 combinaties van concentratie en pH.
Om met de ALS functie hier iets mee te doen wordt ondoenlijk. Daarom heb ik het ideetje met de functie VERT.ZOEKEN in een tabel uitgewerkt.
De 30 combinaties zijn handmatig in een tabel gezet en de "groene" combinaties hebben 1 gekregen, de "oker" combinaties een 2 en de "paarse" combinaties een 3 ( O38 tot O67) . Om te kunnen zoeken met de functie VERT.ZOEKEN heb ik nog een kolom ervoor gezet gemaakt met de combinatie van mg/l & pH met de functie &. De waarde die je wilt opzoeken in een tabel met VERT.ZOEKEN , moet zich nl bevinden in de eerste kolom van het celbereik dat je opgeeft in de tabel waarin je wilt zoeken. De zoekwaarde in F21 is ' E21&B21 ' de tabel waarin gezocht moet worden is ' $L$38:$O$67 ' en de kolomnummer is 4 .
Ik zou willen zeggen, kijk eens in de HELP voor Excel bij VERT.ZOEKEN.
Stoplicht icoon is duidelijk voor je neem ik aan.

Bijlagen

Hallo Joost,

dank voor je uitleg. Hier heb ik veel aan.
De help functie heb ik wel geraadpleegd maar waarschijnlijk niet goed.
Het stoplicht icoon is duidelijk.
Waarom heb je er een kolom tussen gezet voor de icoontjes?

Ik ga hier mee stoeien.

Grt Rene.

Het betreft hier een combinatie van concentratie en pH en ik vroeg me even af waar de 1,2 en 3 moesten komen. Daarom had ik maar een extra kolom ingevoegd om de icoontjes in te plaatsen. Zit verder geen diepere gedachte achter.
Ik begrijp dat je deze extra kolom niet wilt, dus die heb ik maar even weer uitgehaald door mg/l een kolom naar voren te halen. De icoontjes in combinatie met het desbetreffende getal staan nu in kolom E. Is dit iets ?
Maar als het nog weer anders moet een mooie uitdaging voor je denk ik om daar nu mee te gaan stoeien

Bijlagen

Hallo Joost,

Kei bedankt! :thumb: ZO bedoelde ik het precies!

Ik ga hier nu zeker mee stoeien. Dit komt helemaal goed.
Ik heb erg veel aan jou hulp gehad.
Als ik klaar ben met dit project dan laat ik het weten.

Nogmaals: helemaal top!
Grt Rene :d

Ik heb nog even een vraagje .
Waar wordt nu afgevraagd wat de waarde is van de pH? Wordt er nu niet alleen gekeken naar de hoeveelheid mg/ml ( kolom F van het Invulblad)?

Groet

Hallo Joost,

ik heb dat op 2 plaatsen gedaan:
-1 in de voorwaardelijke opmaak cel inkleuren =ALS(B9>0;F9="!!")
-2 in de cel zelf een formule die overschreven word bij het invullen. =ALS(B15>0;"!!";"")

Omdat er in de voorwaardelijke opmaak cel inkleuren is blijft er een melding komen. Dat de !! weg zijn na invullen en evt. wissen vind ik niet zo erg.

grt Rene

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan