tabel vervangen door gekoppelde tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik wil in een bestaande dB een tabel vervangen door een identieke maar gekoppelde tabel, dit omdat de dB wordt omgezet in een front end met formulieren en rapporten en een centrale back end voor meerdere front ends. Dit om eenvoudig nieuwe versies van de front end te kunnen verdelen.
Omdat veel tabellen in allerlei query's en relaties zijn opgenomen kan ik niet simpel wissen en koppeling importeren, ook naam wijzigen en dan koppeling importeren geeft problemen omdat in sommige gevallen de naamswijziging wordt doorgevoerd.

NB de back end bevat tabellen door knip en plak vanuit de front end waarna uit de andere front end de data wordt geïmporteerd via een excel export/import (dit ivm omzeilen Id problemen), dit werkt prima.

Mooiste zou zijn als ik de bestaande tabel wijs kan maken dat hij een gekoppelde tabel is.

Helemaal snappen doe ik het niet, want ik doe regelmatig hetzelfde, en heb er nooit problemen mee (gehad). Net nog een testje gedaan met een db waar ik een fe en be van heb gemaakt, met formulieren en queries. In de frontend de tabellen weggegooid, de tabellen gekoppeld vanuit de backend en alles werkt gewoon zoals het hoort. Overigens maak ik eerst een kopie van de complete db, wat dan de backend wordt, en gooi ik in de 'oude' db de tabellen weg, en koppel ik vanuit de nieuwe backend.

Ik ben in een aantal filters en macro's tegengekomen dat de tabel de gewijzigde naam kreeg (ik had de oude tabel eerst als nieuwe naam de oude naam met toevoeging "oud" gegeven) en in sommige macro's en filters kwam ik die toevoeging "oud" tegen. Het is mij niet duidelijk waarom in de ene wel en in de andere niet, maar de help functie waarschuwt wel voor deze effecten.
Misschien dat weggooien beter is dan hernoemen, maar ik deed dat niet omdat Access dan begint te piepen dat ik niet weg mag gooien omdat er allerlei relaties e.d. dan ook weg moeten.
Als be overigens een nieuwe dB gebruikt, de splitsing is juist bedoeld om de fe te kunnen bijwerken. de dB is overigens oorspronkelijk een solo project dat nu op meerdere lokaties gebruikt wordt en ik moet nu dus in vrijwel elke tabel een kolom "lokatie" toevoegen en omdat de dB al dagelijks in gebruik is en het veel aanpassingen vereist (waarvan enkele urgent) heb ik helaas geen kant en klare dB die ik kan splitsen in een fe en be.
Maar tot nu toe weinig correcties hoeven doen maar nu komen wel enkele tabellen aan beurt die nogal veel relaties, macro's en query's kennen dus.....
Misschien eens experimenteren met een kopie en gewoon weggooien en koppelen, kijken of dat goed gaat.

Bedankt zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan