Tabel verwijderen geeft problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visara

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2019
Goedeavond,

Vraag in het kort:
Access heeft de ene tabel 'in de ander' geplaatst. Ik ken de officiële term er niet voor. Je ziet in de ene tabel links een plusje. Als je er op klikt dan ontvouwd zich een lijst met alle records waar de ene record in voorkomt.
Hoe verwijder ik dat? Ik wil de 'hoofd'tabel verwijderen. Dit kan opzich, maar dat geeft problemen bij al bestaande queries.

Uitgebreide vraag, voor als bovenstaande alinea niet helder genoeg is:
Ik heb twee tabellen, tblOpRekening en tblWinkelnaam
Er staat maar 1 record in tblWinkelnaam. De ID van dit ene record staat komt in elke record in tblOpRekening voor.
Zonder dat ik dat bewust/expres heb gekozen heeft Access alle records uit tblOpRekening "ondergebracht" bij het record in tblWinkelnaam. Zie 'plusje' in het screenshot.
plusje.jpg
Ik heb me bedacht en wil de tblWinkelnaam verwijderen. Deze gegevens in dit ene record heb ik nodig bij het printen van rapporten, maar deze gegevens zijn altijd hetzelfde en ik zet ze gewoon als ongebonden tekst in het rapport.

Stap 1: Ik Delete de Relationship tussen de ID van tblWinkelnaam en een veld in tblOpRekening
relationship.jpg
Stap2: Ik Delete de tblWinkelnaam
Stap3: Ik delete in tblOpRekening het veld waar de ID uit tblWinkelnaam in geplaatst wordt.

Als ik nu een query wil openen lukt dat niet omdat de query gegevens uit tblWinkelnaam nodigt denkt te hebben. Deze query haalt geen gegevens uit tblWinkelnaam, maar "vindt" dat misschien wel?
Ik kan de query niet in Design mode openen, wel in SQL. In de SQL staat tblWinkelnaam
SQL Winkelnaam.jpg

Ik heb Access 2016 Engelstalig.

Met vriendelijke groet,
Visara

Laatst bewerkt:
Access heeft de ene tabel 'in de ander' geplaatst. ... Als je er op klikt dan ontvouwd zich een lijst met alle records waar de ene record in voorkomt. Hoe verwijder ik dat? Ik wil de 'hoofd'tabel verwijderen.
Nee, Access doet dat niet. Wat er gebeurt is heel simpel: op het moment dat tabellen aan elkaar gerelateerd zijn, is er een afhankelijkheid tussen die tabellen (meestal een één-op-veel relatie). Een aantal jaren geleden heeft Microsoft bedacht dat het wel handig zou zijn als je in de hoofdtabel dan in één keer de gekoppelde gerelateerde tabellen kon bekijken, en dát is dus wat het plusje doet. Het doet verder niets, en je hebt er verder ook geen last van. Gewoon niet op klikken :).
Wat jij wil, is uiteraard wel te doen (als je maar één winkel hebt, heb je daar geen tabel voor nodig) maar stel dat je meerdere rapporten gaat maken, bijvoorbeeld voor facturen, bestellingen, orders, creditfacturen etc. Dan heb je, als je geen tabel gebruikt, een enorme hoeveelheid werk als je bijvoorbeeld het telefoonnummer verandert. Of het email adres. Dan moet je alle rapporten openen, de tekst aanpassen en opslaan. Terwijl je dat in je tabel maar één keer hoeft te doen, en je kan weer aan het bier :).

En, daar ben je inmiddels ook achter, je moet al je queries ook nog eens apart aanpassen. En wat is de winst van dit alles? Helemaal niets! Geen datawinst, geen tijdwinst, geen gemak... Gewoon zo laten, en in de tabel tblOpRekening het veld WinkelID standaard invullen met de waarde 1 en je hebt een perfect werkend systeem.

Bedankt voor uw antwoord.
Zit wat in, lekker laten zo.

Maar uit interesse:
De query haalt geen gegevens uit tblWinkelnaam, zie screenshot
query.jpg
Dus hoezo klaagt de query er over dat hij de tblWinkelnaam niet kan vinden als ik tblWinkelnaam verwijder zoals hierboven beschreven?

Als je een keuzelijst in je tabel hebt, krijg je inderdaad dat probleem. Mijn standaard advies: gebruik nooit keuzelijsten in andere tabellen, behalve van het type <lijst met waarden>.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan