tabel1, alles ja - tabel 2, 1 ja

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ebaert

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2006
Hallo

Sorry, maar ik zit weer met een vraagje, ik probeer ze kort te omschrijven:

Ik heb 2 formulieren (telkens hoofd en subformulier).
Het ene formulier (FrmLes) is bewerkbaar, het andere (FrmNiveau) niet.
Het is de bedoeling als je in frmLes, alle lessen van een bepaalde naam op lukt plaatst (ja/nee veld) dat in het ander formulier (eigenlijk tabel tblNiveau) bij die naam niveau 1 ook op lukt komt.

Je kan denk ik het best volgen als je even het voorbeeld en de bijlage bekijkt.

Vb:
Jan ID=1, als al zijn lessen op ja komen --> les 1 tot en met les 5 van leerling 1 op lukt.
Dan komt in tblniveau bij leerling 1, niveau 1 op lukt.

http://users.telenet.be/ebaert/Lessen ja - niveau ja.zip

Alvast bedankt voor de hulp

Ebaert

Dat doe je met een update query. Vervolgens doe je een requery van je formulier.

Ik had al naar de link gekeken. Alleen snap ik niet zo goed wat je wilt bereiken met die toepassing.
Kun je misschien eens uitleggen wat je wilt maken (en dan zonder access termen als formulieren, velden, tabellen etc.).
Dan komt er waarschijnlijk heel iets anders uit als dat je in eerste instantie dacht.

ik ben bezig met het maken van een digitaal lessenpakket zwemmen. Het is de bedoeling dat een gebruiker een leerling individueel kan volgen.

De bedoeling is dat de gebruiker in een formulier komt waar hij een leerling kan kiezen. Na het kiezen komt hij in een ander formulier terecht, daar ziet hij aan welk niveau de leerling zit. Hij kan daar ook diploma's en zo afdrukken, kijken naar de doelstellingen van het niveau,....

Vanuit dat formulier (frmNiveau) gaat de gebruiker naar het formulier van de lessen (er zijn zo 4 formulieren lessen niveau 1, lessen niveau 2,....)

Nu is het de bedoeling dat de gebruiker met de leerling les per les uitvoert. Lukt de les, dan mag de gebruiker de les op lukt plaatsen, lukt ze niet moeten ze opnieuw aan de les werken. Als alle lessen lukken wordt het niveau van de lessen op lukt geplaatst, en komt er dan ook een knop tevoorzijn om en diploma van het niveau af te drukken.

mvg

Als ik dit zo lees dan zit je niet helemaal op de goede weg met je database.
Je hebt te maken met de volgende aspecten:

1. De leerling (die was makkelijk)
2. Het lesprogramma
Wat ik begrijp dat er een lesprogramma is dat bestaat uit een aantal niveau's en per niveau een aantal lessen. Je zult in je database dus twee tabellen moeten maken, Niveau (ID (autumummer), Naam (tekst)) en LesProgramma (ID (autonummer), naam (tekst), IDniveau (numeriek, lange integer)) Hierin sla je het lesprogramma op.
Hierbij horen een paar mooie formuliertjes om de gegevens in deze tabellen te onderhouden
3. En nu gaat het gebeuren, er komt een nieuwe leerling die het lesprogramma gaat volgen. Dan maak je een kopie van het lesprogramma in één nieuwe tabel Les (ID (autonummer), IDLeerling (numeriek, lange integer), IDLesProgramma (numeriek, lange integer), LesAfgerond (Ja/Nee)).
In deze tabel ga je de voortgang bijhouden.
En daar horen natuurlijk weer mooie formuliertjes bij

Alle overige zaken die je wilt kun je middels queries afleiden uit de gegevens die nu opgeslagen zijn, die hoef je dus niet nogmaals op te slaan.

Zit ik er met bovenstaande redenatie ver naast?

Zo is het ongeveer.

1 tabel met de leerlingen (idnaam,...)
1 tabel met niveau's (idniveau,...)
4 tabellen met lessen (idles, niveau1,...) / (idles, niveau2,...) / (idles, niveau3,...) / (idles, niveau4,...)

Als een leerling zich inschrijft dan wordt automatisch in een tabel tblLLniveau 4 records toegevoegd - niveau1, niveau2,...
En er worden ook in 4 tabellen tblLLles records toegevoegd volgens het aantal lessen.

En daar tussen liggen veel relaties en mooie formulieren :rolleyes:

Nu is het de bedoeling als de gebruiker in bvb tblLLles van het Niveau1 alle lessen kan (dus alle ja/nee velden op Ja komen). Dat in de tabel tblLlniveau, bij de juiste leerlingen het niveau ook op lukt wordt geplaatst.

In mijn voorbeeld is het een klein beetje vereenvoudigt en is er alleen een tabel met lessen, namen en niveaus. Ik heb het voorbeeld bestand een klein beetje aangepast zodat het duidelijk is dat het de lessen van niveau 1 zijn.

http://users.telenet.be/ebaert/Lessen ja - niveau ja.zip

Alvast bedankt voor de hulp

EBaert

Dat is dus niet helemaal zoals het hoort.
Hierdoor krijg je behoorlijk wat redundantie van gegevens en het wordt een enorme uitdaging (je mag het ook probleem noemen) om al die tabellen van jou netjes te onderhouden.

Probeer het eens met het datamodel zoals ik het voorstel en ga met queries op dat datamodel werken. Dan gaat één en ander een stuk eenvoudiger.

Blader ook eens door deze post: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=247839
Daarin zijn vergelijkbare problemen opgelost door normalisatie van het datamodel. Dat zul jij ook moeten doen om je problemen op te kunnen lossen.

Laatst bewerkt:
Ik zal het eens proberen, alleen begrijp ik niet wat je bedoelt met moeilijk te onderhouden. Ik begrijp dat het moeilijk te onderhouden is mochten er af en toe niveau's en lessen bijkomen, maar dat gaat bij niet het geval zijn. 1x alles er staat, komt gewoon af en toe een leerlingen bij en al zijn records worden automatisch geplaatst.
Dus zou het dan mss toch kunne opgelost worden zonder tabelwijzigingen?

Maar ik probeer uw idee zeker eens uit

Dank

Ik heb deze topic eens goed doornomen en zijn database is nog iets anders of de mijne. Ik wil gerust wel nog wat "normaliseren", maar het hoeft niet want alles gebeurt toch in een paar formuliertjes. Daarom hoop ik toch nog altijd een beetje dat het lukt zoals ze nu staan :o

Bekijk bijlage relaties.zip

mvg

Eli

Ik heb mijn DB dus aangepast, maar heb nog altijd de oplossing niet gevonden om automatisch te zorgen, wanneer alle lessen lukken dat het niveau ook op lukt komt.

Hoe zou ik dit het best doen?

mvg

Ebaert

Hier zie je nog eens hoe mijn tabel eruit ziet.

Bekijk bijlage 32398

Ik heb mijn voorbeeldatabase eens aangepast, nog meer zoals ik het zou willen in mijn eingelijk database.
Ik hoop echt dat er mij iemand kan helpen, want zelf weet ik er niet goed hoe eraan te beginn.

Alvast bedankt

EBaert

Bijlagen

Sorry dat ik het nog eens vraag, maar weet niemand hoe je dit probleem kan aanpakken? Ik weet echt nie hoe eraan te beginnen.

mvg

Ebaert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan