• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabelkolom vast zetten in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

DesireeH

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2015
Beste,

Op dit moment gebruik ik de volgende formule:

=SUMPRODUCT((Table1[INITIAL_REQUEST_TYPE]="Request")*(Table1[2012_11]))

Dit gebruik ik om de aantallen met de naam in INITIAL_REQUEST_TYPE van tabel 1 op te tellen. Deze waarde staan in 2012_11. Ik wil deze formule doortrekken, maar dan moet de kolom met namen vast blijven staan: INITIAL_REQUEST_TYPE.

Hoe doe ik dit? De formule klopt, het gaat alleen om de formule door te trekken.

Alvast bedankt.

Lastig om een antwoord te produceren zonder voorbeeldbestand. Als je een tabel gebruikt en je breidt deze tabel uit met 1 of meer rijen dan gaat de kolomnaam ook gelden voor de nieuw toegevoegde cellen.

Dus ... Wat is het probleem?

Bekijk bijlage Request.xlsx

Voorbeeld:
In kolom 1 van tabel 1 staat INITIAL_REQUEST_TYPE. In kolom B tot en met E staan de aantallen. In B23 en B24 heb ik een formule gemaakt om te tellen hoeveel er achter Request of No Request staat. Nu wil ik deze formule ook in C23/24 etc. Normaal zet je een cel vast met $, ik krijg dat in deze formule niet goed. Hoe werkt dit?

Als je de eerste kolom een naam geeft, blijft die naam staan bij kopiëren naar rechts.

Bijlagen

Mijn voorstel, in B23, gesleept naar rechts en naar beneden:
Code:
=SOM.ALS(INDEX(Table1;0;1);$A23;Table1[2012_11])

Het valt mij als je de formule naar rechts doorkopieert met Ctrl-R, dan verschuift de kolom niet mee, maar als je de vulgreep naar rechts sleept, dan verschuift de kolom wel mee. Althans in Excel 2007.

Bijlagen

Tabelverwijzingen gedragen zich anders dan "gewone" formules.
Als je naar rechts sleept met de vulgreep zijn de kolomverwijzingen relatief.
Als je naar rechts kopieert (control+c, control+v), dan zijn de kolomverwijzingen absoluut.

Bij gewone formules is bepalend waar de $ tekens staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan