Tabellen Koppelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smoofert

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Goedemorgen,

Ben ik weer.

op advies van Octafisch heb ik wat zaken op orde gesteld en mijn databestand wat meer geordened. Aangezien het e.e.a erg veel onduidelijkheid opleverde.

Welnu mijn probleem:

Ik heb in Tabellen 2 tabellen aangemaakt.
Nota & Nota complex. In deze tabellen heb ik een regel met Nota forecast en Nota complex forecast aangemaakt.

Beiden moeten worden weergeven in een formulier welke ik frm_Totaal_Forecast hebt genoemd. (zie voorbeeld)

Nu lukt het mij wel om Nota toe te voegen (dmv een qry) maar ik krijg de Nota Complex Forecast er niet bij.

Het is uiteindelijk de bedoeling om gegevens in te voeren ( in frm_Totaal_forecast) op basis van weeknummer of periode die dan beide tabellen vult.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest..

Alvast bedankt voor enig hulp.

Bekijk bijlage Databestand 0.05.zip

Om te beginnen: je hebt voor beide tabellen een ID veld van het type Autonummering gemaakt, en beide als Sleutelveld benoemd. Hierdoor kun je de twee tabellen niet aan elkaar koppelen in Relaties, al heb je dat wel geprobeerd. Maar de koppeling is dus nutteloos. Om ze aan elkaar te kunnen koppelen mag één van de twee tabellen wel een autonummerveld hebben, maar de andere tabel moet een normaal numeriek veld zijn. De nummers in beide tabellen moeten namelijk identiek zijn voor de koppeling.
Welke tabel is derhalve de hoofdtabel, en welke tabel de gerelateerde?

Eigenlijk is alles gerelateerd aan de datum.

Per dag moeten de gegeven moeten worden ingevuld en daarvoor is de datum het belangrijkst, lijk mij. Met een ID veld zal ik waarschijnlijk verkeerde data krijgen op een bepaalde datum.

:o

Tabellen die bij elkaar horen, moet je op een bepaald veld kunnen koppelen. Datum is daarvoor niet geschikt, want ik mag aannemen dat één datum meerdere keren mag voorkomen. Anders heb je een erg rustige baan...

Denk even aan een tabel Klanten, met een KlantID, en een tabel Bestellingen. In Bestellingen sla je bestelgegevens van Klanten op, waarbij elke klant uiteraard meerdere bestellingen mag plaatsen. Het KlantID is uniek in Klanten, want anders kan je de klant niet identificeren, en is dus niet uniek in Bestellingen. Wel wil je voorkomen dat er in Bestellingen Klantnummers worden gebruikt die niet bestaan in Klanten, want dan zou je verkopen aan niet-bestaande klanten.

En probeer dat principe terug te herleiden naar je eigen tabellen: welke tabel is de hoofdtabel, en welke tabel is daarvan afhankelijk? Als er een één-op-één relatie bestaat, zou je zelfs kunnen overwegen om alles in één tabel onder te brengen, want ik zie dan geen voordelen voor een gesplitste tabel.

oke,

Duidelijk, Ik dacht juist dat als ik alles zou opsplitsen, mijn hele database er een stuk schoner uit zou komen te zien. Ik had als laatste optie al in gedachte om alles in 1 tabel te zetten wat het idd een stuk makkelijker zou maken.

Ik ga weer puzzelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan