• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabellen (on)zichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

henri77

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2010
Hallo Allemaal,
Ik zit met het volgend "probleem":

In tabblad: BOUWBESLUIT, kan ik dmv cel C12 aan te passen naar bv : badkamer, de tekst in cel A12 veranderen. (VG01, verdwijnt dan).
Uiteindelijk komt er in kolom A een x aantal keer de tekst: VG01, VG02, VG03 etc. te staan.

In naast gelegen tabbladen: DAGLICHT (VG), DAGLICHT (VR),
SPUIEN (VG) en SPUIEN (VR) staan tabellen (rij 5 tm 11 is één tabel).
Het aantal van deze tabellen is afhankelijk van het aantal keren dat VG 01, VG02 etc staat vermeld in tabblad BOUWBESLUIT.

Wat ik graag wil is wanneer er in tabblad BOUWBESLUIT in kolom A, 1x de tekst: VG01 komt te staan, dat ik maar 1 tabel te zien krijg in m’n andere tabbladen.
Wanneer er VG01, VG02, VG03, VG04, staan wil ik graag 4 tabellen te zien krijgen.
Ook moet er in de tabel van bv VG01 gegevens komen te staan zoals staat vermeld in de rij VG01 van tabblad: bouwbesluit.
Zou zoiets kunnen dmv VBA? En zou iemand mij kunnen helpen?

Ik twijfel echter nog of ik m’n tabel moet opmaken "met de hand" of "laten maken" in excel.
ben er nog niet achter wat de meer of minder waarde is.

Vr.gr. Henri!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Henri,

Ik heb een progje gemaakt die doet wat jij wilt.

Wat mij is opgevallen is dat niet alle tabellen gelijk verdeeld waren over de tabbladen.
Dat is wel essentieel voor de macro om te kunnen werken.

Op tabblad "DAGLICHT (VG)" zijn de tabellen door mij aangepast zodat eea werkt.
echter de tabellen op de andere drie tabbladen zijn ontregeld.

Test het progje eerst maar eens uit en kijk goed naar het resultaat op alle 4 de pagina's

De 4 tabbladen worden direct aangepast zodra jij op het tabblad BOUWBESLUIT ergens een waarde van een cel verandert.

Bijlagen

Ik was er ook aan toe gekomen, en plaats het derhalve maar.
De formule in cel K1 moet blijven staan.

PS: Zo te zien iets omslachtiger als die van @Superzeeuw.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
De versie van superzeeuw is idd handiger.
Ik heb daarom een vraag aan jou, zeer geachte Superzeeuw:

Ik heb getracht erachter te komen hoe je dit gedaan hebt, en dat is me niet gelukt.
Ik heb daarom nog één verzoek aan jou. Zou je mij willen helpen?

In tabblad: ventilatie wil ik ook graag tabellen (on)zichtbaar maken (op dezelfde manier als je eerder dus voor mij gemaakt hebt) Alleen moet de aantallen afhankelijk zijn van alle cellen in kolom L (ventilatie). Met enige uitzondering wanneer er: 2,0 l/s in een cel staat.

Zou je mij aub kunnen helpen?
(zie bijlage)

vr. gr. Henri

Bijlagen

Hallo Superzeeuw,

Ik heb me vergist. in alle cellen van kolom K moet een tabel van komen.

excuses.

Vr.gr. Henri!

Henri,

Ik zal je eerst uitleggen hoe de code werkt.
Onderstaande code staat in je tabblad BOUWBESLUIT.
Wanneer je ook maar ergens een cel van inhoud verandert wordt de code uitgevoerd.
Quick and Dirty want er zit geen enkele validatie op.
Ik ga vanaf regel 31 trug naar boven in kolom a tot ik een gevuld veld tegenkom.
Dan neem ik van VG06, de rechtse 2 karaters = 06.
Dan doorloop ik het 4de blad t/m 7e blad.
Ik maak eerst alle regels zichtbaar.
Daarna bepaal ik de regels die ik moet verbergen te beginnen vanaf regel 4.
Ik 06 * 9 = 54 op bij regel 4 en kom dan uit op 58.
Ik verberg vervolgens regels 58:200 (200 is een vastgesteld getal)

Ik hoop dat het duidelijk is.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    For x = 31 To 12 Step -1
        If Cells(x, 1).Value <> "" Then Aantal = Right(Cells(x, 1).Value, 2): Exit For
    Next x
    For sht = 4 To 7
        With Sheets(sht)
            .Rows("1:200").Hidden = False
            Regels = "" & 4 + Aantal * 9 & ":200"
            .Rows(Regels).Hidden = True
        End With
    Next sht
End Sub

Hallo Superzeeuw,

Dank voor je reactie.
Om eerlijk te zijn is het te moeilijk voor mij.
('k kan nog geen macro maken, tips om een simpele macro te maken méér dan welkom).

Mag ik je vragen om m'n "probleem" op te lossen?

vr.gr. Henri!

Henri,

Als jij wilt dat ik je help met het verbergen van tabellen dat moet je mij even helpen en zorgen dat de tabellen er komen te staan.

Tip om een simpele macro te maken.
Zorg ervoor dat in je werkbalk de balk Visual Basic zichtbaar is.
In deze werkbalk staat een rode knop klik daarop.
Doe wat jij wilt hebben opgenomen in een macro, bv vul cel A1 met A vul cel B2 met 1 en vul cel C1 met de formule tekstsamenvoegen A1 & B1.
druk daarna op het blauwe vierkantje en je macro is opgenomen.
Kijk wat Excel heeft gedaan en aap dit in het begin na, de rest komt vanzelf.

Ik vindt het wel lastig,

Bij alle andere tabellen was het uitgangspunt steeds bv: VG01.

In tabblad: ventilatie, staat één tabel, deze tabel moet eigenlijk een x aantal keren
(on)zichtbaar worden, Cel G19 moet hier nu telkens het uitgangspunt van worden.
Het kán dus zo zijn dat Cel A19 en B19 niet meer voorkomen.

Henri,

Jij hoeft daar alleen maar de juiste tabellen te plaatsen, een stuk of 10.

Dan gaan we daarna op zoek naar een oplossing om dit probleem te tackelen.
Samen komen we daar zeker aan uit.

Laatst bewerkt:
Hallo Superzeeuw,

In de bijlage zit een Excel bestand met in tabblad: ventilatie, een aantal tabellen.

Ik zal proberen e.e.a uit te leggen:
In de tabellen van andere tabbladen is steeds de tekst bv VG01 (de eerste cel linksboven in van een tabel) de basis van de tabel.
Wat ik denk wat “moet” bij de tabellen van tabblad: ventilatie, is dat de basis rechtsboven in worden (bv 7,0 l/s). Ik hoop dat dat kan.

Ik hoop dat ik e.e.a. duidelijk heb uitgelegd.

Ik kreeg dit weekend nog een ingeving mbt dit bestand.
Ik wil (lees: zou graag willen) dat in tabblad: bouwbesluit, cel D42 tm N43 ook (on)zichtbaar wordt. Afhankelijk van aantal VG’s in kolom A.

Ook geldt dit voor cel D46 tm N47 en cel D50 tm N51.
Ik denk dat dit principe hetzelfde is als met de tabellen. Zou dit kunnen denk je?

Groeten,
Henri!

Bijlagen

Henri,

In het bijgeveogde bestand alvast de oplossing voor het verbergen van de cellen D42:N43 en de anderen.

Verbergen lukt niet echt maar met voorwaardelijke opmaak kun je wel de tekst wit maken en dat zie je deze ook niet meer.

Je eerste vraag, sorry daar begrijp ik niets van.

Bijlagen

Ontzettend dank voor je reactie.

M'n 1e vraag heeft wel prioriteit maar absoluut geen hoge. Komt tzt wel weer.
Ik heb nog wel een vraag over je oplossing voor het verbergen van de cellen D42:N43 en de anderen: De cellen "verdwijnen" tm VG06, VG01 tm VG05 blijft staan terwijl deze ook moeten "verdwijnen"
Ik ben al aan het prutsen geweest met voorwaardelijk opmaak maar kom er niet uit.

Zou je hier aub naar willen kijken?

Nogmaals dank voor je tijd en inspanning.:thumb:

vr. gr. Henri!

Henri,

Ik had gehoopt dat je dat zelf zou kunnen oplossen.
Probeer zelf eens zaken op te pakken anders blijf je van anderen afhankelijk.
Er kan van alles voor je gemaakt worden maar als je straks een jaar verder bent en je wilt een wijziging werkt niet altijd in je voordeel.

Probeer het geheel met die tabellen op tabblad ventilatie nog eens uit te leggen.
p.s.: enkel wat je hebt en wat je wlit, de oplossing is iets anders.

Bijlagen

Hallo Superzeeuw,

Je hebt gelijk hoor. Ik stel mezelf wel kwetsbaar op omdat m'n excel kennis niet al te hoog is. Jou voorbeeld heb ik geprobeerd zelf te maken. (cel selecteren, en klikken op voorwaardelijke opmaak, dan regels beheren. en zo bekijken hoe jij dit hebt opgebouwd.
Alleen dan komt voor mij het moeilijke: Als ik bv op "nieuwe regel" klik, en op: een formule gebruiken om te bepalen............. kom ik er uiteindelijk toch niet uit. Of ik denk te moeilijk. Of ik doe iets niet slim. Ook als ik de helpfunctie binnen excel raadpleeg, word ik al zenuwachtig, de manier van lezen vindt ik hierin moeilijk. Ik ben dit bestand simpel begonnen, maar het werdt steeds ingewikkelder, 'k heb op dit forum al heel veel geleerd en besef maar al te goed dat dit bestand inmiddels boven m'n pet gaat, maar ben er wel van overtuigd dat wanneer dit klaar is, heel goed kan werken, en heel veel tijd bespaart op m'n werkzaamheden.

Ik zal proberen uit te leggen de tabellen op tabblad ventilatie:

Alle ingevulde cellen in tabblad: bouwbesluit, kolom L moet een tabel van gemaakt worden in tabblad: ventilatie.

Voorbeeld:
De ingevulde cel L13 in blad: bouwbesluit, moet automatisch komen te staan in tabblad: ventilatie, cel G19. Cel C19 in deze tabel moet gerelateerd zijn aan cel C13 van tabblad: bouwbesluit, net als cel A22 met cel B13.
In de andere tabbladen is bv A5 de basis van elk tabel. Wanneer ik VG01 verander in VG02 veranderen bepaalde cellen in dit tabel ook.

Ik hoop dat ik op deze manier het duidelijk heb uitgelegd.

vr.gr. Henri!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan