Tabellen openen vanuit gebruikersscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karen88

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2008
Dag allemaal,

Ik zou een databank willen maken, met allemaal verschillende tabellen, maar wat ik vooral zou willen is:

Als ik mijn databank opstart, kan ik de naam van de tabel in een "message box" of dergelijk ingeven en dan wordt die tabel meteen geopend.

Iemand enig idee hoe ik dit doe?

Ik hoop snel op je reactie!

Karen.

Al je primaire keys in een query plaatsen en dan met zoiets als [Open de tabel genaamd:].

Ja, dat lijkt me wel een optie, ga het morgen even uitproberen, als het niet lukt, dan zie je me hier wel terug..

Karen.

tabledefs

Je kunt in vba de tabellen in je database opvragen en presenteren in een formulier zodat iemand daar een keuze uit kan maken. Zet dan een ongebonden keuzelijst op je formulier en vul die vanuit de gebeurtenis bij openen met de tabellen uit je database. In de na bijwerken kun je dan de gekozen tabel laten openen.

Dat lijkt me inderdaad ook een goede oplossing, maar kan je daar iets specifieker over zijn? Want ik kan wel een miniem klein beetje programmeren, maar dan moet ik meestal kunnen verderbouwen op iets, kan je misschien een eerste aanzet geven?

Keuzelijst

Maak een keuzelijst die instelt op vaste waardes. Zet dan een stukje code in de gebeurtenis bij openen, zoiets als dit:
Code:
dim rs as string, tbl as tabledef
for each tbl in currentdb.tabledefs
  if not lcase(left(tbl.name,4))="msys" then
    if not rs="" then rs=rs & ";"
    rs=rs & tbl.name
  end if
next tbl
Me!Keuzelijst.rowsource=rs

oei

En wat begrijp je er dan niet van? Werkt het niet, of snap je niet wat er staat? Anders dat Ewergreen misschien nog tips heeft die wel bruikbaar zijn.

Ja, ik begrijp de code niet en vind het ingewikkeld om deze dan zomaar copie en paste te doen..

Alternatief

Misschien kun je dan handmatig de inhoud van je keuzelijst vullen. Zet 'm op lijst in plaats van tabel/query en typ de tabelnamen in bij de rijbron, telkens met een puntkomma ervoor. Op die manier heb je ook een keuzelijst met tabelnamen, alleen heb je zelf ingetypt en zul je deze lijst ook zelf bij moeten houden telkens als er bijvoorbeeld een tabel bijkomt.

Iemand misschien nog een simpelere oplossing? Ik zou gewoon een formulier met een keuzelijstje willen, zodat ik van daaruit rechtstreeks de tabel kan openen.
Iemand enig idee?

Misschien kun je dan handmatig de inhoud van je keuzelijst vullen. Zet 'm op lijst in plaats van tabel/query en typ de tabelnamen in bij de rijbron, telkens met een puntkomma ervoor. Op die manier heb je ook een keuzelijst met tabelnamen, alleen heb je zelf ingetypt en zul je deze lijst ook zelf bij moeten houden telkens als er bijvoorbeeld een tabel bijkomt.

En waar moet dat stukje code dan net komen? Want ik snap het niet zo goed.
Kan je me misschien even op weg helpen? Ik heb momenteel 3 tabellen, een formulier met keuzelijst waarbij bij rijbrond de namen van de 3 tabellen staan, gescheiden door een punt komma, wat moet ik nu verder nog doen?

Karen.

Voorbeeld

Kijk maar eens in bijgevoegd voorbeeld. Volgens mij is dit ongeveer wat je wilt. Het stukje om dynamisch de tabelnamen op te halen zit in de functie Tabellen() en het commando om de gekozen tabel te openen zit onder de knop.

Bijlagen

Karen, plaats je db even online en dan kijk ik er vanavond even naar. Ik kan niets beloven, maar ik geloof dat ik je toch wel verder moet kunnen helpen. Ik zit met een soortgelijk probleem en ik geloof dat als ik jouw probleem oplos met wat sesam hier al geschreven heeft, dat ik zelf ook weer verder kan.

gr,

Wtr

een formpje gebruiken

Karen,

Weet ook niet 100% wat je wilt en ben ook nog maar juist bezig :o .

Is het niet mogelijk om een form te maken met daarop buttons die verbonden zijn aan een macro. Onder elke macro beschrijf je welke table je wilt opendoen, zelf voor mij poepsimpel. Eens je de form hebt met al de buttons die verwijzen naar de tables noem je deze bv opstartform.

In access kan je instellen welke form moet opgestart worden als de applicatie open gaat, zou dus die opstartform moeten zijn.

Dus als je dan applicatie opstart krijg je de opstartform en kan je elke table aanspreken.

Hopelijk helpt dit
groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan