• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabellen vergelijken en verschillende woorden als resultaat weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koerty

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2010
Voor het opmaken van uurroosters zou het handig zijn om maar één keer de puzzel te moeten maken

In bijlage een deeltje van een uurrooster

De bedoeling is dat bij elke klas automatisch de passende leerkracht komt te staan

je kan dus in het tweede deel voor een lesmoment laten zoeken naar een bepaalde klas op een bepaald moment maar indien de zoekactie positief is zou de leerkracht naam van bovenaan de kolom automatisch in het vakje onder de klas komen te staan

Via de paperclip in een bericht kan je een bijlage invoegen.

Succes,

Ligt waarschijnlijk aan mij, ik snap hier geen . . . . . van.
Waar moet ik welke gegevens vandaal halen onder welke voorwaarden en waar moet het waarom naar toe?

verduidelijking

in de bijlage zie je 2 tabellen

ik wil de bovenste automatisch laten trekken uit de onderste

En hoe ga ik dan bepalen welke leraar de beste keus is voor de klas,?

Als ik kijk naar rijen 2 en 10 vermoed ik dat dit de vakken zijn? en die 4 t/m 8 in kolom A de klassen? Dan zullen in de matrix daartussen de leraren staan? Welke leraar mag welke lessen geven? zijn leraren op een bepaalde dag vrij of hebben ze studie verlof? etc. etc. Wat ik nodig heb is een duidelijke omschrijving zoals ik hiervoor ook al schreef. Werp eens 1 blik op mijn handtekening. Wil je graag helpen maar wel met goede info.

Ik las je handtekening al eerder op de avond en moet je grif gelijk geven

ik neem morgen of later de tijd om mijn vraag klaar en duidelijk te formuleren

bedankt voor de kritische blik

Graag gedaan :)
en tot morgen (niet te vroeg graag . . . . ) :P

Verduidelijking

De bedoeling is dat ik met een formule de inhoud van bv B3 tot B8 verkrijg door in de regels 11 tot 16 de klasnaam van REGEL 2 te laten zoeken.
De formule zou dus iets moeten worden van :
in vakje B5 bv zou dan staan
Als op regel 13 de naam van vakje B2 staat moet de naam bovenaan deze plaats in regel 10 in dit vak B5 gekopieerd worden.
Dus in dit geval moet de formule op regel 13 op zoek gaan naar ABO 1 en moet de naam NVC dan in vakje B2 terecht komen.

Nou, volgens mij bedoel je dan dit:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($B3:$U3;B$10)=1;INDEX($B$2:$U$2;;VERGELIJKEN(B$10;$B3:$U3;0));ALS(AANTAL.ALS($B3:$U3;B$10)=0;"";"FOUT"))

Of in het engels:
=IF(COUNTIF($B3:$U3,B$10)=1,INDEX($B$2:$U$2,,MATCH(B$10,$B3:$U3,0)),IF(COUNTIF($B3:$U3,B$10)=0,"","FOUT"))
Deze formule plaatsen in B11 en daarna doortrekken naar beneden en neer rechts. LET OP: Wat je invult in de bovenste matrix ( B3:U8 ) moet exact gelijk zijn aan regel 10. Hier zou een validatielijst gemakkelijk zijn. De formule geeft een "FOUT"als een naam meerdere keren voorkomt, dus als een leerkracht dubbel geboekt staat - het zou gemakkelijk zijn als je het gebied B11:Z16 een voorwaardelijke opmaak meegeeft en dan de cel of de tekst rood laat kleuren als er FOUT in de betreffende cel staat.

Als je nog vragen hebt hoor ik ze graag.

Succes,

Laatst bewerkt:
hoi thankyou ik was uit eten vandaag vandaar dat ik pas nu kan reageren

de formule doet niet precies wat ik vraag want ik wil geen fout of juist vermelding maar de lkr naam zie regel 10

ook wil ik vanuit de onderste tabel vertrekken en zo de bovenste tabel bekomen

ik heb dus een lijst met welke lkr aan welke klas op welk moment lesgeeft, maar nu wil ik het lesschema van elke klas apart opmaken

waarom zou een validatielijst zinvol kunnen zijn en hoe zou die er moeten uitzien

Aangezien ik een echte leek ben die met de formules wil toveren zou ik het apprecieren mocht je jouw formule stap voor stap willen uitleggen wat staat voor wat waarom/waarvoor gebruik je aantal ,index, vergelijken

als dit niet teveel gevraagd is natuurlijk

Communicatie is vaak het grootste probleem van de oplossing. Lees je eigen berichten eens terug met de ogen van iemand die dit rooster voor het eerst ziet.

Na al jouw berichten nogmaals en nogmaals en nogmaals doorgelezen te hebben kom ik tot deze conclusie:

wat lkr betekend zou ik moeten gokken, ik ga er voor het gemak maar vanuit dat dit voor "Leerkracht" staat, en dat dus in rij 10 alle namen van de leerkrachten vermeld staan.

Rij 2 zou dan met mijn logica de klaslokalen kunnen zijn, en in A4:A8 en A12:A16 staan de les uren

Als ik dan de vraag goed begrepen heb (eindelijk, hoop ik ) wil je als je in de rijen 13t/m16 een lokaal invul onder een naam van een leerkracht, dat dan de naam van deze leerkracht onder het juiste lokaal in de rijen 3t/m8 komt te staan en bij het juiste uur.

Ik heb er maar een voorbeeldbestandje bijgedaan.

Succes,

P.S.
Uitleg van de formule heeft pas zin als we uiteindelijk de juiste formule hebben gevonden voor je.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt

Nu doet de formule perfect wat ik vraag

en zelfs nog meer

van harte bedankt

mocht je nog zin hebben om ze gedetailleerd uit te leggen graag dan leer ik echt iets bij

Koerty,

Ik heb het bestandje in bericht #13 vervangen.
Een poging gedaan om de formule uit te leggen staat in het bestandje op blad2, kijk maar of je er mee verder komt maar ja - ik ben ook geen leraar.
Mocht je onverhoopt nog vragen hebben hoor ik ze graag maar als deze vraag klaar is wil je hem dan op opgelost/afgehandeld zetten? (Bij je eerste bericht).

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan