Tabellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter spw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

spw

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2016
Hoi,

Ik ben bezig om een evalutatiedocument te maken voor de managers.
De bedoeling is dat de managers dit document gebruiken om hun werknemers te evalueren.
Ik maak gebruik van variable tabellen.
Dwz wanneer de manager meer tekst invult dan dat voorzien is wordt de grootte automatisch aangepast.
Dit is ok.
Het probleem is dat wanneer men meer tekst invult dan het Kader voorziet dan worden er ook extra spaties ingevoegd bij blz 2.
Dus de titel op blz 2 gaat ook naar beneden alhoewel de tabel maar half weg eerste pagina komt.
De vraag is : is het mogelijk om in te stellen dat de tabel 'groeit' tot onderaan pagina zonder dat de tekst op schijft in pagina 2.
Wanneer men dan nog tekst invult dat wordt de tabel automatisch op blz 2 gezet. Dat is geen probleem.
Als je de tabel op blz 1 groot genoeg maakt, tot onderaan pagina, dan kan men tekst ingeven tot onderaan en verschuift er niets op pagina twee.
Maar als men dan extra regels invult wordt de tabel als origineel weer weergegeven. En dan is de tabel veel te groot.
Met een pagina einde liever niet.
Dus wat het zou moeten zijn. De tabel van 4 cm grootte kan ingevuld worden. Tabel is half pagina. Men vult meer tekst in en tabel vergroot maar de tekst op blz 2 verschuift niet.
Met veel tekst in totdat tabel meer is dan pagina 1. Tabel van 4 cm wordt weer weergegeven op pagina 2.
Maak ik vb tabel op blz 1 al onmiddellijk, laat zeggen 8 cm, dan komt deze tot onderaan pagina. Maar als men dan veel tekst invult wordt de tabel op blz 2 ook als 8 cm getoond. En dat is teveel.

Voorbeeld :

Inleiding

[table="width: 500, class: grid"]
[tr]

[td][/td]
[/tr]
[/table]

einde blz1

tekst bovenaan blz 2 : 1) TO DO

En deze regel "1) TO DO" moet blijven staan en mag niet verplaatst worden als tabel op blz 1 vb maar 2 cm groter wordt. Want er is nog 3 cm over op blz 1

Alvast bedankt voor jullie reactie

Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee wat je probleem nu is, en waar het door veroorzaakt wordt. Sowieso is het principe van een document zo dat als je tekst toevoegt op een bepaalde plek, ongeacht of dat een tabel is of niet, de volgtekst doorschuift. Ik zou ook niet anders willen, want het zou een teringzooitje worden in het document :). Maar dit:
Dus de titel op blz 2 gaat ook naar beneden alhoewel de tabel maar half weg eerste pagina komt.
is dus voor mij onverklaarbaar. Tenzij je 20 lege alinea's onder de tabel hebt staan om de titel op pagina 2 te krijgen, wat dan weer een verkeerde aanpak is. Ik zou zeggen: doe er een voorbeeldje bij, dat praat makkelijker.

Tabellen in Word document

Het zou toch leuk zijn, indien blz 1 nog maar half is gevuld, dat je dan tekst kan bij invullen zonder dat de tekst op blz 2 ook verder opschuift.
En enkel wanneer blz 1 gevuld is dat dan de tekst op blz 2 opschuift.
Of niet soms ?
Maar ik weet niet of dit mogelijk is.
Ik heb een test document toegevoegd.
De beschrijving staat in dit document.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Ik haal mezelf niet graag aan, maar soms moet het :).
Tenzij je 20 lege alinea's onder de tabel hebt staan om de titel op pagina 2 te krijgen, wat dan weer een verkeerde aanpak is.
En dan jouw opmerking:

Het zou toch leuk zijn, indien blz 1 nog maar half is gevuld, dat je dan tekst kan bij invullen zonder dat de tekst op blz 2 ook verder opschuift.
Als ik je document bekijk, dan constateer ik niet 20 lege alinea's, maar 28. Ja, dan is het niet zo gek natuurlijk dat je tekst schots en scheef (nou ja, dat laatste dan net niet) over het document gaat dansen. Nooit (ik herhaal: nooit) lege overbodige alinea's in een document zetten, want dat is vragen om moeilijkheden! Lees de cursus Tekstverwerken er nog eens op na; de eerste aflevering is weer in de laatste nieuwsbrief gezet. De complete cursus staat in de Handleidingen sectie van Helpmij.

Als je hoofdstukken op een nieuwe pagina (bovenaan, dat spreekt vanzelf) wil laten beginnen, gebruik dan in ieder geval Kop 1 voor de koppen, en zet in de eigenschap ervan dat de kop op een nieuwe pagina begint. En laat de Enter toets voortaan met rust :D.

En hier het aangepaste documentje...

Bijlagen

Bedankt voor de uitleg en aanpas document.
Maar hetgeen ik eigenlijk voor ogen had is dan niet mogelijk ?
Het document is zo gemaakt dat men genoeg vrije ruimte heeft op blz 1 op de tekst in te vullen.
Maar in sommige gevallen kan het voorkomen dat er enkele regels te kort zijn. Nu, na uw aanpassing, staan deze enkele regels op een apart blad.
Het zou fijn en leuk zijn als dat de tabel verder gaat op blz 2, want maakt automatisch een tabel aan van origineel formaat. En koptitel en tekst van blz 2 opschuift.
Dan blijft het een mooi geheel. Want op blz 2 is ook niet volledig gevuld. Maw kunnen bovenaan nog verschillende regels komen.

Ik begrijp niet goed wat jij bedoelt met de 28 alinia's ? Ik heb de tabel "ingevoegd" en dan via [enter] naar blz 2 gegaan. Op welke manier kan ik anders naar blz 2

Nogmaals al hartelijk dank voor aanpassing document.

Het document is zo gemaakt dat men genoeg vrije ruimte heeft op blz 1 op de tekst in te vullen.
Zoals ik al zei: nooit doen zo. Een Word document werkt nu eenmaal met tekst die kan verschuiven. Dan zou je het hele document dicht moeten spijkeren met vaste tekstvakken die dan ook een vaste grootte hebben, en waar de tekst dan gewoon uit verdwijnt als je doortypt. We hebben het over een tekstverwerker, niet over een opmaakprogramma!

Ik begrijp niet goed wat jij bedoelt met de 28 alinia's ? Ik heb de tabel "ingevoegd" en dan via [enter] naar blz 2 gegaan.
En dat is exact wat ik omschreef: elke keer als je op <Enter> drukt, maak je een nieuwe alinea. Je hebt dus 28 keer op <Enter> gedrukt. Daarom zei ik ook: afblijven van die <Enterer> toets :). Als je een document correct inricht, met de juiste stijlen en stijlkenmerken, heb je nooit ergens last van. Jouw techniek is alleen geschikt als eindproduct als je zeker weet dat er nooit meer een regel tekst bijkomt, of iets verandert in het lettertype (want dan gaat de hele handel weer zwerven). Nogmaals: in de Word cursus leg ik het allemaal piekfijn uit :D.

Nog een vraagje ivm tabellen.
Is het mogelijk dat, bij een tabel met 6 rijen en twee kolommen met variable lengte dat wanneer er gegevens worden ingegeven en de tabel komt aan volgende pagina dat de hele tabel naar de volgende pagina gaat ?
En niet enkel de laatste rijen ?

Alvast bedankt.

Ik weet niet of je dat moet willen, zelf zou ik dat in ieder geval nooit doen. Voor mij is het doorgaans voldoende om de eerste rij te laten herhalen zodat de tabel zijn koppen houdt.
Bovendien heb je alsnog een probleem als de tabel groter wordt dan één pagina. Maar het kan wel, door de alinea's bij elkaar te houden.

Klopt wat je schrijft.
Maar op één blz had ik twee tabellen. Eén variabele tabel waar men gegevens kan invullen. De grootte van de tabel heb ik realistisch ingesteld. Maw 90% van de gevallen is het ok.
Onder deze tabel had ik nog een 'legende' tabel gemaakt. Maw hier moet men niets invullen.
Als men in de bovenste tabel toch iets meer gegevens moet ingeven (de 10%) dan werden de onderste rijen van de 'legende' tabel op de volgende blz geplaatst. Na uw raad ivm alinea bijhouden wordt de hele 'legende' tabel op de volgende blz geplaatst. Perfect. Hartelijk dank.
Document is af en ben 99% gelukkig. Dus kan niet beter :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan