Tabelvelden in DateDiff()

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartSt

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2012
Hallo,

Ik heb in tabel WN_Afwezigheden (ondermeer) volgende velden:
- Begindatum
- Einddatum
- Aantal (dagen)

Aantal dagen wil ik automatisch laten berekenen. Ik heb daarom in standaardwaarde van dat veld volgende code ingevoerd:

Code:
=DateDiff("d";[WN_Afwezigheden]![Einddatum];[WN_Afwezigheden]![Begindatum])

Het probleem kunnen jullie wel raden: code werkt niet. Foutmelding leest dat het veld niet gevonden wordt. Ik heb al enkele varianten van de veldaanduiding geprobeerd, tevergeefs.

Iemand raad?

(Voor de volledigheid: ik ben van plan m.b.v. IIF() voorwaarden in te bouwen tegen Null datumvelden.)

Laatst bewerkt:
[Einddatum]-[Begindatum] is al genoeg: een datum is een getal, en getallen trek je van elkaar af. Waarom zo ingewikkeld?

Omdat ik het soms te ver ga zoeken :D

Het probleem blijft echter bestaan... "Onbekende of ongeldige verwijzing" wanneer ik het volgende ingeef in standaardwaarde van Aantal (in de tabel).

Code:
=[Einddatum]-[Begindatum]

Ik vraag me af of dit wel kan in een tabel...? In de opbouwfunctie van standaardwaarde kan ik enkel functies, constanten en operatoren kiezen. Geen onderdelen van elementen als tabellen.

Ik heb je vraag iets te snel gelezen... Waarom zou je het aantal dagen willen opslaan in de tabel? Gegevens die je kunt berekenen, sla je in principe namelijk nooit op in een tabel, die bereken je met een query. En dat doe je dus op de manier zoals in hem heb aangereikt. Er is, zeker in dit voorbeeld van jou, geen enkele reden te bedenken om de uitkomst op te slaan. Niet doen dus!

Michel,

Je hebt gelijk: een query is een betere plaats voor berekende gegevens.

Alleen moet ik bij het registreren van afwezigheden rekening houden met weekends en, nog erger, feestdagen. Stel dat ik een verlof wil ingeven van 1 t/m 31 augustus. Het aantal dagen is 31, verminderd met de weekenddagen en 15 augustus, een feestdag. Ik neem aan dat ik weekenddagen nog wel kan uitsluiten uit de berekening. Feestdagen zijn echter elk jaar anders.

Vandaar dat ik het dus voorlopig niet overlaat aan een berekening, maar gewoon zelf uittel en ingeef in de tabel. Ik wilde daarbij gebruik maken van een berekende standaardwaarde, als het ware een suggestie die ons helpt bij de input.

Ik zou daar toch een tabel met feestdagen voor gebruiken, die je checkt bij het invullen. Een standaardwaarde toekennen die op voorhand al niet klopt, vind ik nauwelijks zinnig. Mijn ervaring is dat gebruikers een veld met een standaardwaarde zelden veranderen; je krijgt dan dus verkeerde informatie in je tabel. Laat je alles invullen, dan dwing je de gebruiker om er in ieder geval over na te denken wat hij/zij intypt.

Inderdaad. Dit is misschien niet de meest gebruiksvriendelijke oplossing, maar tenminste juist. Misschien dat ik me op een dag bezighoud met alle feestdagen op te lijsten, en dan via een complexe formule het aantal dagen toch nog laat berekenen :) Voorlopig laat ik het gewoon zoals het is.

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan