• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tabelwaarde met x en y as opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kml101

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Hallo iedereen, kan iemand mij een tip geven? Het is me bekend dat je met de VLOOKUP functie een soort referentietabel kan gebruiken, enkel werkend met kolommen natuurlijk.

Maar ik wil graag dat een cel bijv C1 zijn waarde haalt uit een tabel, in B1 voer ik de y as waarde in , en in B2 de x-as waarde. Weet iemand hier meer van?

Ehhh, kun je het nog iets verder toelichten? Heb je meerdere x- en y-as waarden? En waar staan die dan?

P.S. Misschien helpt het als ik zeg dat er naast een vlookup() functie voor kolommen er ook een hlookup() functie is voor rijen???

Een index functie icm de vergelijken functie moet lukken als ik het zo lees.

wat ik bedoel is: in B1 voer ik een waarde in (wat overeen moet komen met een waarde in de X-as), in B2 voer in een waarde in van de verticale Y-as. En C1 zoekt met behulp van B1 en B2 in de tabel en laat mij de uitkomst zien :)

die x as van de tabel is geen volgorde maar bijvoorbeeld zo:

14
17
4
46
3
6
90

dus 3 is de 5e rij!

met INDEX(D1:H8,B1,B2) lukt het me niet, want een invoer van 3 in B1, is niet perse de 3e rij in de tabel, terwijl de INDEX formule gewoon naar de 3e rij gaat kijken dus hij denkt (4). sorry beetje lastig uit te leggen..

Laatst bewerkt:
met INDEX(D1:H8,B1,B2) lukt het me niet, want een invoer van 3, is niet perse de 3e rij in de tabel, terwijl de INDEX formule gewoon naar de 3e rij gaat kijken dus hij denkt (4). sorry beetje lastig uit te leggen..

daarom moet je een vergelijken functie nesten binnen die index functie.
Ik dacht wel dat je dan beter de gegevens kan sorteren om geen verrassende resultaten te krijgen.

het is gelukt!! ik heb nog nooit formules in formules gestopt :P het is gelukt met een MATCH functie op de plaats van row_numb en col_numb in de INDEX funtie!

de gegevens sorteren is trouwens monnikenwerk :o

bedankt voor het duwtje in de goede richting!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan