• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Targets verdeling volgens gewicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

rivaldo7

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2016
Hallo,
Ik moet voor mijn werk targets verdelen voor onze salesmensen. Ik heb daarbij een heel aantal producten (kolommen) die ik over een reeks shops moet verdelen (rijen).
Vanuit marketing krijg ik een verdeling opgelegd, waar ik mij aan moet houden. Er is een bepaald gewicht voor elk product, en het totaal aantal moet uiteraard gelijk blijven.
Ik heb echter ook, vanuit de verkoopcijfers, een reële verhouding per shop, die ik in rekening wil brengen. Deze is vaak heel verschillend van de opgelegde verhouding.

Op totalen is de oefening gemakkelijk. In neem het gewicht van elke shop in de totale actuals, en pas de regel van de 3 toe op het nieuwe totaal.
Als ik dan echter ook de reële gewichten neem voor elke shop per product, dan kloppen daar de totalen per product niet meer. De verschillen zijn vaak heel groot. Ik pas dat tot op heden manueel aan, maar dat kost heel veel tijd, en op het einde van de rit zijn de reële gewichten niet altijd beter gerespecteerd dan ervoor :(

Is er iemand die een oplossing weet voor dit problem? In bijlage een voorbeeld. De cijfers zitten in het startpunt. Bij poging 1 heb ik dus bovenstaande toegepast, met in de rij 4 van tab poging 1 de verschillen die weggewerkt moeten worden.

Principes is dat elke shop zijn steentje evenveel moet bijdragen om het verschil weg te werken, met als uitzondering de nullen. Die moeten nul blijven. Er mogen geen negatieve getallen zijn. De totalen horizontaal en verticaal moeten blijven kloppen.

Hopelijk kent hier iemand een oplossing voor!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan