• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tarief en percentage verschil tussen leveranciers

Status
Niet open voor verdere reacties.

michaelrutten68

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2014
Wie o Wie kan mij helpen. Mijn werkgever wilt weten wat voor verschil er is tussen leveranciers bijv. regel 24 en 25 dit zijn 2 verschillende leveranciers maar met dezelfde product nu wilt hij dus in een ander overzicht weten wat het verschil is

Arachide olie 1 x 5l vandemoortele Nevejan 4 1 LITER 71,96 17,99
Arachideolie 5 ltr bidon 30-5-2015 30-5-2015 Bagro 4 1 BUS 58,5200 14,6300

Hij wilt tarief verschil weten en ook het verschil percentage, zoals hierboven, hij wilt niet alleen bedrag maar het ook in % uitgedrukt zien en dan moet ik het ook nog in een grafiek voor de duidelijkheid. Ik dacht dat ik er was, maar helaas...wie kan me helpen.

Bijlagen

Hoe ga je dit in hemelsnaam in een grafiek zetten? Wat ga je tegen wat uitzetten bij zoveel gegevens over zoveel verschillende producten?
Ik neem aan dat je wel een verschil kan uitrekenen in Excel en dat delen door 1 van beide bedragen om er een % uit te krijgen toch?

=K25-K24

en

=(K25-K24)/K25

of

=(K25-K24)/K24

afhankelijk van welke prijs je als basis voor het % wilt gebruiken

Zet al die gegevens onder elkaar in een nieuw blad en laat er een draaitabel op los.
Alle gegevens zo voor het aflezen.

Beste het gaat erom dat dezelfde producten bij 2 leveranciers worden gekocht, hier wilt men dus het verschil per EH en dan in procenten uitgedrukt hebben dan kan hij zien hoeveel % hij meer betaald bij de ene leverancier...

Misschien moet je eerst nog maar eens wat meer jongleren met de formules en de gegevens die nu in het bestand staan.
Mij lijkt dat daaraan nog wel wat verbeterd kan worden. (Aan jouw Nederlands overigens ook)
Als de basis niet correct is, is geen enkele berekening betrouwbaar.

Beste, mijn excuus als iets niet goed is, daarom plaats ik de vraag toch ook hiervoor op dit forum.
Misschien moet je eerst nog maar eens wat meer jongleren met de formules en de gegevens die nu in het bestand staan.
Mij lijkt dat daaraan nog wel wat verbeterd kan worden. (Aan jouw Nederlands overigens ook)
Als de basis niet correct is, is geen enkele berekening betrouwbaar.

Ik vind de 'groeten' nogal duur bij alle leveranciers. :)

Je data behoeft opschoning, de gegevens in de kolom H zijn niet allemaal getallen omndat er soms eenheden achter staan en soms vermenigvuldigingen met een x'je. Je zal eerst goede gegevens moeten hebben.

Verder is het uit je huidige omschrijvingen (Kolom C) erg lastig om eenduidig te bepalen of twee producten gelijk zijn aan elkaar. Bijvoorbeeld, zijn deze twee hetzelfde, of juist niet:

Asperges Geheel wit - ARDO 1 kg
Asperges wit geheel 12/16 1 x 1 kg

En o ja, de formule in kolom K daar hoort geen SOM functie in thuis, dit volstaat:

=J2/G2

Tenslotte verbaas ik me over kolom J, zie rij 2:
=15.87*5+31.74+31.74+15.66+29+31.32+15.66+15.66+15.66+15.66
ik zou alle prijsbepalende onderdelen in afzonderlijke kolommen zetten en die sommeren, nu staat alles "hardcoded" in de cel. Niet zo leuk als één van de deelprijzen verandert.

Als je op artikel wilt filteren om te kijken bij welke soorten er allemaal zijn , dan zal er denk ik een kolom artikel bij moeten waarin de producten staan .
Zoals het nu is opgebouwd is het bijvoorbeeld lastig om alle "arachide olie" er uit te halen met een filter om daar vervolgens allerlei analyses op los te laten.

Begin met een extra tabel waarin de artikelnaam voor zelfde producten het zelfde is.
Dus in dit geval 'Arachide olie' dan kan je op de producten sorteren.
Vervolgens heb je een extra tabel nodig om de prijzen per eenheid gelijk te krijgen.
Probeer alles naar een prijs per liter of kilo te krijgen.
Dan kan je zaken gaan vergelijken.

Beste michaelrutten68,

"Helppppp" is nou niet bepaald een veelzeggende titel ;)
Ik heb voor nu de titel aangepast naar iets wat beter past, waardoor de helpers dus direct zien waar ze aan toe zijn.
Let u er bij de volgende vraag even op aub :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan