• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Tariefbepaling

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
In het 2e tabblad van de bijgevoegde file staan tarieven . Deze tarieven veranderen gedurende een bepaalde tijd.

Nu probeer ik al enige tijd, in het eerste tabblad een formule te bedenken wat er voor zorgt dat in kolom E het juiste tarief wordt weergegeven, rekening houdend dat sommige namen per week en andere per maand de juiste tarieven worden weergegeven. Tot op heden is mij dit niet gelukt.

Wie kan mij hierbij helpen?

Boerman

Bijlagen

Toch iets meer info zoals: waar staat "per" voor?
Vul b.v. eens in voor de naam "Jos" wat het e.e.a. dient te zijn.
Zo zijn er nog wel meer vragen maar laten we hiermee maar eens beginnen.

Het vermelde tarief op het tweede blad, voor welke periode is dat? Jaar, maand, week?

Het vermelde tarief op het tweede blad, voor welke periode is dat? Jaar, maand, week?
Daar kwam ik het nest nog niet vooruit en ook niet als het per dag was! ;)

Sorry, dat was onduidelijk. Per staat voor periode en dit kan zowel een week als een maand zijn.

In kolom D staat "week" en in kolom B een "1". Dit houdt in de 1e week van het jaar 2024. Wanneer in kolom D "Month" wordt weergegeven, dan betreft de gegevens in kolom B de "maanden".

Emields, bedankt voor je file, maar het is nog niet helemaal wat ik zoek.

In het tabblad [Overzicht] staan nu maar een paar namen en ik dien gebruik te maken van meer dan 200 namen, waarvan de tarieven elke periode kan wijzigen (week of maand). Veder dient elk naam een waarde te krijgen. Wanneer er sprake is dat er geen nieuw tarief is, dan dient het laatste tarief weergegeven te worden. Derhalve is de huidige opzet van het tabblad [Tarief] minder praktisch omdat er dan enorm veel kolommen komen, namelijk bij elke tariefswijziging.

Weet iemand een goede oplossing?

dat er enorm veel rijen bijkomen bij tariefwijziging is minder erg?
In mijn voorstel komt er per tariefwijziging 1 kolom bij, in uw voorbeeld komt er voor iedere naam een rij bij de je dan (ook nog volgens uw voorbeeld) er telkens tussen moet plaatsen.

Ik ben aan het stoeien met weeknummers toe toe voegen aan de tab TARIEF, mag dat wel? Zo kun je de periode herleiden namelijk.

Hou het simpel vermeld de datum wanneer er opslag is. U zegt toch ook niet "terugkomen in maand 4" ? Stel u voor dat iedereen op 1/4 komt en daar dan nog de mensen van de week bij.

Waar nu de tekst "Hier graag het tarief" staat, vul dat eens op met het tarief die jij denkt dat er moet staan.

HSV,

In de bijlage heb ik de uitkomst in het tabblad [Overzicht] handmatig ingevoerd.

Bijlagen

Ik heb iets getracht met power query en een datumtabel die in de query's is verwerkt.
Kijk eens of dit al in de buurt komt.

Bijlagen

Peter59, ik ken power query niet, dus kun je enige uitleg geven?

Dat is even niet in een paar zinnen te omschrijven.
Vul in de zoekbalk van YouTube eens "power query basics" in en je zult versteld staan wat er dan boven komt drijven.
Of google eens op power query.

voor de weken neem ik een iso-week en daarvan de zondag.

Bijlagen

Dank je cow18, deze oplossing ligt het beste in de buurt van hetgeen ik zoek, dankjewel

een minderheid van de wereldbevolking (1/3 bv. de amerikanen) gebruiken niet niet de ISO-week met maandag als begin. Spijtig genoeg is Bill Gates een amerikaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan