• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tarieven vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luchtsplitser

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Ik heb een product die ik laat verwerken bij een bedrijf. Ik heb toegang tot 3 bedrijven.
Afhankelijk van de samenstelling (B5 tm B10) van mijn product hanteren de bedrijven een tarief. Gehalte van U (B5) is hierin leidend.

Ik wil mbv excel eenvoudig bepalen naar welk bedrijf ik mijn product moet sturen en dit dan weergeven in een cel.
Nu berekenen we in excel zelf alle prijzen van alle tarieven en bepalen dan welk het goedkoopste is.
Zelf heb ik al met een "ALS" functie zitten stoeien, maar dat gaf nog niet het resultaat. Wat ik wil is dat op basis van B5 bepaald wordt welk tarief geldt. (D4, F4, H4, K4, M4, O4). Dan met dat tarief het bedrag berekenen per bedrijf. En uit die 3 bedragen de beste kiezen.
Aansluitend ook nog bepaling van de verwerkingskosten. Maar goed, als ik bovenstaande draaiende heb, kan ik op dezelfde wijze de verwerkingskosten bepalen denk ik.

Op welke wijze kan ik dit het beste bepalen? Is er iemand die een voorzetje kan geven waar ik verder mee kan?

Ik gebruik versie Excel 2019, 16.56

Bijlagen

Als ik het goed begrijp wil je de goedkoopste optie laten zien qua bedrijf?

Ik heb onder de uitkomsten even de bedrijven gezet, zoeken in samengestelde cellen is lastig.

dus in de cellen D15, F15, H15 etc welk bedrijf het is.

als je dan onderstaande formule in een cel plakt wordt de laagste waarde weergegeven met welk bedrijf er bij hoort:

Code:
=HORIZ.ZOEKEN(KLEINSTE(D14:V14;1);D14:V15;2;ONWAAR)

Laatst bewerkt:
Dit lijkt inderdaad te werken. Ik ga mijn werkblad even verder uitwerken. Als ik hem helemaal voor elkaar heb dan zal ik het op "opgelost" zetten

@sylvester-ponte, ook zeker een mooie oplossing. Dank je wel.
Ik ga die ook even verder bekijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan