Tcp/ip

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Straatman

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Voor ik mijn vraag stel wil ik er even bij vermelden dat dit GEEN vraag is voor school opdracht, maar een vraag zodat ik beter de dingen kan begrijpen

op school heb ik nu protocol-modellen, dat de meest gebruikte model (TCP/IP) afstamt van het theoretische model OSI...
Het enige wat ik me eigenlijk afvraag, is waarom een computer protocollen moet gebruiken :confused:
Bestanden bestaan alleenmaar uit 1en en 0en, over het aantal maakt het nu niet uit, maar als een bestand al uit 1en en 0en bestaat, waarom is het dan nog nodig om elk pakketje steeds te converteren door 4 netwerklagen (5 als je fisiek ook meerekend). is het niet mogelijk om een simpele protocol te hebben voor het netwerk?

tuurlijk komt er dan een volgende kwestie: elk programma gebruikt zijn eigen protocol (msn gebruikt zijn eigen protocol: MSN, navigatie gebruikt zijn eigen protocol: http, ftp, pop3, smtp, enz) maar als elk programma zou zorgen voor zijn eigen protocol is er in feite maar 1 hoofdprotocol nodig...

voor de mensen die me kwijt zijn geraakt in het verhaal: waarvoor dienen zoveel soorten protocollen eigenlijk?

Een protocol kan je vergelijken met een taal die mensen spreken.
Wij kunnen met elkaar nederlands spreken. Dit komt omdat er een bepaald protocol afgesproken is over wat de woorden precies betekenen.

Hetzelfde geldt voor een netwerk. Willen de computers met elkaar kunnen praten zullen ze hetzelfde protocol moeten gebruiken omdat ze elkaar anders niet verstaan.

Dat er gekozen is voor verschillende protocollen voor verschillende onderdelen is waarschijnlijk gedaan omdat de onderdelen hun eigen specifieke functies hebben die niet nodig zijn in een ander protocol.
Door deze "nutteloze" functies niet toe te voegen in een protocol welke ze niet nodig heeft zal het sneller gaan omdat hij niet na hoeft te kijken of een actie van toepassing is op een van de "nutteloze" functies in het protocol

Als je je nog eens gaat verdiepen in programmeren en dan vooral Object georiënteerd programmeren, dan zal je deze uitleg nog wat beter snappen :)

Laatst bewerkt:
maar is het dan niet nodig om een protocol neemt, die alle andere overlapt?
zoals een mens die alle talen spreekt (hoewel dat menselijk onmogelijk lijkt, moet het met computers wel mogelijk zijn)

of dat elk programma afgestemd wordt op een speciaal product... want dat is ook gedaan met de Transportlaag uit het TCP/IP model, dat overigens de Aplicatie- presentatie, sessie en transportlaag heeft gefuseerd...

Een complete overlapping is eigelijk niet te doen.
Dan moeten er echt miljoenen functies in gezet worden en zal het traag gaan worden.

hmm, oke... 't begint te komen :P

nog even een voor-de-duidelijkheid vraagje... alle bits en pakketjes dat over het internet wordt verstuurd is dus eigenlijk niks meer dan ge-encodeerde stukjes, dat later weer gedecodeerd wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan