Te Te Veel Lawaai

Status
Niet open voor verdere reacties.

mustademir

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2008
hej mensen,

kunnen jullie me helpen want mijn pc maakt ontzettend veel lawaai en ik ben geen pc expert en ik heb een pro. gedownload om mijn systeem fans te rustig maken hier zijn de gegevens , kunnen jullie mij vertellen hoe ik moet ze rustig kan maken

Bijlagen

• fan.JPG
    fan.JPG
    57,3 KB · Weergaven: 52
  • fan2.JPG
    fan2.JPG
    83,9 KB · Weergaven: 29
Heel vervelend ja, maar met verlagen fansnelheid lost je het probleem niet of slechts gedeeltelijk op. Die fans maken niet zomaar lawaai. Vaak komt dat door slijtage van het lager of de as, danwel door vervuiling. Probleer die fans een schoon te maken. Niet rommelen met stofzuigers ofzo, gewoon een busje perslucht kopen.
Daarbij loop je met het verlagen van de fansnelheid het risico dat de boel veel te warm wordt, en daar knapt het niet van op. Die fans draaien over het algmeen niet voor niets op snelheid X. Ik zie bij jou al temperaturen van 60º en 80º, en dat is wel ERG warm, ongeacht welk onderdeel zo warm wordt.

Als schoonmaken ook niet helpt, moet je overwegen om nieuwe fans te plaatsen. Grootste kabaalmakers zijn over het algemeen de fan van de voeding en CPU-koeler. Casefan (die grote achterin je systeemkast) maakt ook wel eens herrie. Die laatste kan je gemakkelijk even testen, je kan ongestraft even het stekkertje lostrekken (let op: dat moet je dus niet doen als je pc aan staat! ) om te luisteren of dat veel verschil maakt. Als je je systeemkast dan toch open hebt, kan je direct even horen hoeveel lawaai de cpu koeler maakt.

Laatst bewerkt:
hej

ik weet niet welke koeling is heb kan je misschien zien welke koeling ik hebt want als mijne slecht is koop ik dat een goede.

mijn pc is acer aspire e560

Je voeding zou wel eens het probleem kunnen zijn.
Wat op valt is de -12 volt lijn, daar zou maar -7,8 op staan volgens SpeedFan.
De -5 staat op -6,5, deze afwijkingen zijn véél te groot.
Klein wonder dat alles nog werkt als deze waarden kloppen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan