Te trage wireless verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErwinMoor

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jan 2009
Hallo daar, ik zit met een raadselachtig netwerk probleem. Ik wil namelijk mijn draadloze verbinding naar de router van Tele2 gebruiken om te internetten. Maar deze verbinding is qua bandbreedte nog niet de helft van de verbinding met een UTP kabeltje: kabel = 7 Mbps en wireless 3 Mbps).

Om het eenvoudig te houden heb ik de wireless settings zo simpel mogelijk gehouden (geen encryptie). Ik heb ook op verschillende channels geprobeerd maar dat helpt niet. Het signaal is volgens de software 100% en de pc staat naast de wireless router van Tele2. Ik maak gebruik van een Linksys WMP53G PCI adapter met 802.11G ondersteuning en de router is een Davolink DV2020.

Het Syslink icoon rechtsonder geeft aan dat het signaal en de kwaliteit uitstekend is en ik beschikking heb over 54 Mbps.

Dus alles lijkt perfect behalve de echte snelheid na die ik op speedtest.nl en andere test sites meet.

De eerste vraag is of het probleem zit in de verbinding naar de router of de manier waarop de router wireless signalen het internet op stuurt. De tweede vraag is wat dan de oplossing is. Heeft iemand een mogelijk antwoord op 1 van de 2 vragen?

het zou kunnen dat er in jouw geval niks aan de hand is. hier wel een paar weetjes:

- vlak naast het zendpunt zitten is nooit goed. het beste signaal heb je meestal op 4-5 meter afstand.
- de ligging van je draadloze ontvanger is belangrijk. is er iets dat het signaal verzwakt door het te blokkeren?
- hoewel het beveiligen van een verbinding een lichte vertraging kan geven, zul je het nauwelijks moeten merken. het beste is dan ook om het gewoon te beveiligen, want zoals het nu ingesteld staat kan iemand zo je draadloze verbinding aftappen. en dan wordt je verbinding juist trager.

Nog geen behoorlijk resultaat.

- vlak naast het zendpunt zitten is nooit goed. het beste signaal heb je meestal op 4-5 meter afstand.
- de ligging van je draadloze ontvanger is belangrijk. is er iets dat het signaal verzwakt door het te blokkeren?
- hoewel het beveiligen van een verbinding een lichte vertraging kan geven, zul je het nauwelijks moeten merken. het beste is dan ook om het gewoon te beveiligen, want zoals het nu ingesteld staat kan iemand zo je draadloze verbinding aftappen. en dan wordt je verbinding juist trager.

Bedankt voor jouw reactie Piet20 :thumb:
Ik heb de opstelling juist gewijzigd om argumenten zoals te lange afstand van router en versleuteling uit te sluiten, overigens gaf mijn pc aan dat het signaal 100% was. Die onbeveiligde verbinding was puur voor de test, ook staat mijn router weer op enkele meters afstand. Inmiddels heb ik ook een tweede draadloze router gekoppeld aan de eerste en de verbinding op deze wijze gerouteerd om uit te sluiten dat het aan het wireless deel van de router van Tele2 lag. Ook dat had geen positief effect :mad: Misschien dat mijn wireless adapter de schuldige is...

Nog steeds onopgelost

Nog steeds geen oplossing? Tjonge, ik wist dat ik geen makkelijke vraag had gesteld maar heb wel bitter weinig suggesties mogen ontvangen :(

veel voorkomend is dat er meerdere draadloze netwerken in de buurt bevinden waar door het mogelijk is dat een ander netwerk op het zelfde kanaal ingesteld staat.

Wil het advies geven log eens in op jou wireless access point / Router en probeer de verbinding eens op een ander kanaal uit.

Hou er rekening mee na het wijzigen dat bij voor routers het apparaat even opnieuw gestart dient te worden.

Succes..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan