• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Te veel data

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoevuh

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2010
Heren en dames,

ik ben op dit moment bezig met een rekenmodel te maken voor mijn werk.
Het model rekent met de weergegevens van het KNMI van 1961 tot 2010.
Van elk uur in de afgelopen 50 jaar staan de temperaturen en RV's gegeven. ca. 435.000 uur! Op zich nog geen probleem voor Excel.

Nu wil ik op basis van temperatuur bepalen wat voor vermogen er nodig is voor een gebouw. Nu loop ik tegen een probleem aan. Het bestand is na een aantal formules al gegroeid tot 75 Mb! En is met een redelijk nieuwe en degelijke laptop ca 1 min bezig met openen. Het punt is dat ik nog niet eens alle berekeningen heb ingevuld.

Nu lijkt me het vast wel op te lossen met VBA, waar ik nog helemaal geen ervaring mee heb. Nu is mijn vraag hoe makkelijk is het met VBA om diverse berekeningen in te voeren waardoor het berekenen / openen vlugger gaat?

Of zijn er nog andere manieren om het te berekenen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Wim

Mijn advies: Stap over op Access. Excel is niet bedoeld als databaseprogramma al erken ik wel direct dat de verleiding hiertoe groot is, zeker met Excel 2007 en Excel 2010.
Als je toch Excel wilt gebruiken, heb ik drie mogelijkheden:
1) matrixfuncties;
2) draaitabellen;
3 )VBA met door de gebruiker gedefinieerde functies.

Mijn voorkeur is optie 2 mits je niet te nauwkeurige statistiek wilt bedrijven, dan moet je naar optie 4: SPSS.

Richard

ik zou natuurlijk ook voor draaitabellen gaan, maar apart daarvan, eens je een kolom met berekeningen gedaan hebt, is die kolom dan af, of zitten er in de formules van die kolom nog parameters die iets aan de resultaten kunnen wijzigen ? Zoniet, dan vervang je achteraf de formules door de waarden (behalve ergens een dummy op de 1e rij, zodat je later die formules eventueeel nog kan terughalen), dan moet je die later niet herrekenen en verloopt alles sneller.
Anders een voorbeeldje van een rij of 10, indien niet te vertrouwelijk ... .

Over de vaste gegevens had ik nog niet nagedacht om die als waarde weg te zetten. Dat scheelt al weer 435.000 berekeningen. (EN 13 MB)
echter de andere varianten zo'n 16 stuks moeten per keer opnieuw worden berekend.
Nu kan ik het in formule vorm weergeven in excel maar daar wordt de sheet zo zwaar van, ik hoop erop dat het makkelijker kan.
(Ben verder absoluut niet bekend met VBA en probeer me er wegwijs in te maken, zo krijg ik het al niet voor elkaar om kolom A met B te vermenigvuldigen en in C tevoorschijn te laten komen.
In 1 rij wel maar met meerdere niet)

Helaas beschikken wij niet over Access..

Ik ga er morgen maar weer eens verder aan puzzelen, bedankt alvast tot dusver.
Zal dan ook proberen een voorbeeldje te plaatsen.

Om je maar een idee te geven, met onderstaande rekende hij 10000 rijen uit in 0,03 sec.
Code:
Sub tst()
    Dim sq2 As Variant
    t = Timer
    sq = Range("A1:B" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
    ReDim sq2(0 To UBound(sq))
    x = 0
        For i = 1 To UBound(sq)
            sq2(x) = sq(i, 1) * sq(i, 2)
            x = x + 1
        Next
    [C1].Resize(UBound(sq2)) = Application.Transpose(sq2)
    MsgBox Timer - t
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan