Te veel keus

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0450

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Hallo allen,

Ik ben sinds een week op zoek naar een laptop maar er is zoveel keus dat ik er zelf niet aan uit kom.

Ik zoek een laptop met een dual core processor, 1024mb geheugen en een hd van minimaal 80, tevens moet er ook wifi op zitten.

Het lieft wil ik hiervoor onder de 1000 euro blijven.

Misschien dat er hier mensen zeggen een dual core is niet nodig dat er dan andere alternatieven zijn.

Ikzelf had deze 2 in gedachten:
Toshiba Satellite A110-178
Acer Aspire 5612WLMi C-Duo T2300,1Gb,80Gb,15.4,XPH

Dat zijn prima laptops gast0450. Toshiba staat niet bekend om zijn hele lage prijzen, maar weer wel om een goede kwaliteit. Acer hangt daar een beetje onder, maar dat is niet negatief bedoeld.

De belangrijkste vraag is echter waar je de laptop zo ongeveer (primair) voor gaat gebruiken. Pas dan krijg je adviezen zoals 'die laptop heeft geen eigen videogeheugen, dat is voor jou misschien niet zo slim'. (Dat is maar een kreet hoor, hoeft niet van toepassing te zijn op jouw genoemde apparaat hoor.)

Dus: wat ga je er mee doen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Bedankt voor de snelle reply.

Om even te antwoorden op je vraag:

De laptop zal niet gebruikt gaan worden om games te spelen, misschien af en toe wel wat lichte games maar waarvoor geen echte goede videokaart nodig is.

Er zal wel af en toe een dvd op afgespeeld worden.

Hij moet in staat zijn een office pakket goed te laten draaien, en er zullen videobewerkings programma's op komen te staan.

Tevens moet de laptop gebruikt kunnen worden als muziek center, vandaar de wat grotere harddisk voor opslag van liedjes.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Ik heb onlangs voor meerdere mensen (los van elkaar) zo'n zoektocht gehouden. (5 personen) Ze hadden hele verschillende doelen, allemaal op z'n zwaarst net iets lichter dan wat jij nodig hebt.

Als je maximaal 1000 euro kwijt wilt zit je wel goed. De stevige apparaten in de juiste aanbiedingen zouden niet moeilijk te vinden moeten zijn. Jammer dat de prijsklasse waar je op uitkomt net weer tussen de 899 en de 1200 euro valt (zelfs de aanbiedingen).

Ik trof bij MyCom nog deze aan: Toshiba Satellite A100-593 T2300. Die is 999 euro. Enige minpuntje is dat de harddisk 60gig is. Maar wel 5200rpm (en da's voor een notebook harddisk 'snel'). Je kunt voor muziek doeleinden natuurlijk altijd overwegen later een keer een externe usb2.0 harddisk erbij te zetten. Die heb je voor pakweg 100 euro en dan zijn ze een paar honderd gig groot.

Ik ben ook benieuwd naar verdere reacties...

succes!

Deze had ik eerder ergens anders al gezien voor net 900 euro dacht ik.

Maar in welk opzicht is die beter als de laptops die ikzelf al had opgenoemd?

Ik kwam net tijdens het surfen deze advertentie tegen:

Een van de best verkochte laptops, met uitmuntende specificaties! Deze Krachtpatser kan echt alles aan, en u zult er lang plezier van hebben!
Specificaties:

• Fujitsu Siemens Amilo M1437G
• Intel Pentium Mobile Centrino 740, 1.73 Ghz (Sonoma)
(Vergelijkbaar Met Pentium4 3.4Ghz), 2 MB Cache

• 1024 MB DDR Werkgeheugen (1 GB!), 533 Mhz
• 80 Gb Hardeschijf, 5400 rpm

• 15.4” inch Crystal View Breedbeeld Scherm, resolutie 1280 x 800
• Ati Mobility X700,128 MB DDR Videogeheugen
(kan makkelijk nieuwste games aan)

• DVD±RW , DVD Double Layer (DVD-Branden en Afspelen)
Netwerk
• Gigabit Ethernet LAN (Snelste Adsl-aansluiting)
• Intel Pro 2200 b/g WIFI, 54 Mbits(Snelste Draadloos Internet)
• 1394-Firewire verbinding
• Infrarood
• 56k Modem

Aansluitingen
• 3 x USB 2.0
• TV-Out,PCMCIA,DVI-Out
• 4 in 1 Kaartlezer (bijv. SD kaarten)

Software
• Microsoft Windows XP Home, Service Pack 2 (Met Licentie en CD’s)
• Microsoft Works
• Power DVD, Nero-Brander, Utility & Driver CD

Bijzonderheden
• 2 interne stereo speakers + subwoofer ingebouwd!
• Lithium Ion Batterij, Accuduur van 2 uur!
• Remote Control (Afstandsbediening)
• DVI-I / CRT Adapter
• Zeer Licht en Dun, Laptop weegt slechts 2.8 kg
• Ideaal voor Gamers,Laptop is een ware krachtpatser! ERG Goede Specs!

1 Jaar Volledige Pick Up And Return Garantie, 1 jaar telefonische helpdesk
Deze Demonstratie-laptop wordt nieuw in doos geleverd met alle accesoires en cd’s.

• Prijs Slechts 859,- Euro incl. BTW (Bij de concurrent 1150,- Euro!)

Misschien dat ik hier ook wel goed mee uit de voeten kan, ondanks dat het geen duo processor is.

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar een duo processor is toch bijvoorbeeld sneller wanneer ik een film omzet en ook tegelijkertijd muziek luister dat beide processen een apart deel gebruiken?

Da's ook een prima ding natuurlijk.

Alleen die "Accuduur van 2 uur!" die er bij staat is een beetje mwah. Als je hem hoofdzakelijk aan netstroom zou gebruiken (vooral bij videobewerking is dat fijn; powersettings vliegen dan op maximaal verbruik waardoor het scherm dingen als backlight voluit draait) geeft dat niet, maar 2 uur is echt mager. Verder niets op af te dingen.

Die Toshiba die ik postte was er eigenlijk zomaar (nog) eentje uit je prijsklasse. Ze verschillen niet zo heel veel.

Na een korte doch hevige inventarisatieronde door de advertenties en de websites moet je in deze zaken altijd op een gegeven moment daadkrachtig worden en gewoon kiezen wat je in je shortlist de mooiste (of wat de doorslag ook geven mag) vindt. Anders blijf je zo lang aarzelen dat er iedere keer weer andere aanbiedingen opduiken waardoor je blijft twijfelen en bij wijze van spreken nooit kiest.

Die Duo Core kan net als Hyperthreading inderdaad met de ene 'hersenhelft' druk het ene doen, en met de andere op z'n gemakje je muziekje, je Word, je email, etc. draaien. Maar de zwaardere Solo Core komt ook een heel eind op z'n eentje hoor.

Ik ben er voor 90% aan uit.

Ik ga denk ik voor de Toshiba Satellite A110-178, als ik zie hoe groot de schijf is en snelheid daarvan en het geheugen t.o.v van andere laptops rond deze prijsklasse ligt dat bij de rest allemaal veel lager.

Al snap ik nog niet helemaal waarom een laptop met dezelfde inhoud behalve een andere processor, dus een dual core 1.6 of een centrino 1.6 de centrino een stuk duurder is.

Iemand die dat kan uitleggen?

Of heeft dit met verschillende factoren te maken als stroomverbruik etc?

De Duo Core is gewoon als los onderdeel een stuk duurder om aan te schaffen voor de fabrikant van de laptop. Dat kan echt honderd(en) euro's schelen. Gedeeltelijk zal dat kunstmatig zijn; Intel maakt/houdt altijd -begrijpelijk- de nieuwste modellen (die dan ook vaak het krachtigst zijn) heel erg duur. Celerons en Centrino's van de 'gewone' soort worden al meer en masse geproduceerd en zijn ook daarom goedkopen.

Wat wel weer geldt in het voordeel van die dure jongens, is dat ze over het algemeen veel later verouderd raken. Een paar megahertzen of L2 cache MB's extra en dat ding loopt bij wijze van spreken een jaar of meer láter achter op de 'bruikbare standaard van dat moment' dan zijn nu goedkopere neefjes en nichtjes. Aan de andere kant; als het gebruiksdoel van de laptop (of pc) niet wezenlijk veranderd voor jou in die tijd, merk je daar niet zo veel van. Hij blijft na drie jaar natuurlijk evengoed mailen en video renderen als bij aanschaf. Tenzij je persé dat nieuwste videobewerkingspakket over drie jaar wilt draaien. (Waarbij je dan ook de nieuwste Windows versie nodig hebt etc..)

Hoe jij het nu hebt uitgelegd zou ik het zelf ook denken, maar zo is het dus niet.

Een duo of solo processor in een laptop van dezelfde snelheid zijn even duur.

Maar dan lijkt mij dat iedereen naar een duo zal overstappen, of ik moet verkeerd denken dat een duo altijd sneller is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan