Te veilig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

miageert

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2005
Hoi,
Korte probleemschets:
Na een zware virusattack en reanimatie (nov 2005) is de Norton IS blijven conflict geven. Norton aan betekende geen internet en geen Email. Ik kreeg hem niet goed, dus de IS uit en alleen virusscan actief.
Alles werkt prima. Een jaar later (abonnement vervalt) doe ik een online Pandascan die vindt en verwijdert 3 infecties (Trj Multidropper, Trj Zapchast en W32 sassar). Ik verdiep mij weer in de materie computerbeveiliging en installeer AVAST virusscan, SPYBOT S&D, Firewall en spamfilter. Ik laat de scans verschillende keren lopen tot ook zij niets meer vinden. Fijn, de computer werkt weer sneller.

Na verloop van een paar dagen valt ons op dat we niet meer kunnen 'inloggen' in sommige programma's (als Ebay bvb), Het programma Filezilla heeft problemen om bepaalde files door te sturen en andere files gaan vlot, en nu geeft outlook problemen, sommige mails geraken gewoon niet buiten en bijven in de outbox.

Mijn grote vraag, is dit nu een probleem van een virus of van een overprotectie??

Groetjes, Mia

Te veel beveiliging zou kunnen en virus kan ook,

1. Welk spamfilter gebruik je?
2. Welke firewall gebruik je?

Want aan de '' symptoten '' ligt het aan firewall en/of spamfilter.

Doe eens het volgende, mbt malware/virussen:

1.Download en installeer
AVG Anti-Spyware.

• Na de installatie, open AVG Anti-Spyware:
    * onder "Status", klik op Change state naast "Resident shield". (wijzig van active naar inactive!)
    * onder "Update", klik op de Start update knop.
    * onder "Scanner", tab "Settings":
    • - onder "How to act?", klik op "Recommended actions" en selecteer Quarantine. (ZEER BELANGRIJK!)
      * onder "Reports", selecteer Automatically generate report after every scan en verwijder het vinkje bij Only if threats were found
    Sluit AVG Anti-Spyware. Laat het nog niet scannen.
Start op in veilige modus

Start AVG Anti-Spyware.
  • * Klik op Scan en kies Complete System Scan.
    Na de scan; volg onderstaande instructies :
    BELANGRIJK : Klik niet op de "Save Scan Report" knop vooraleer je de "Apply all Actions" knop hebt aangeklikt !
    * Draag er zorg voor dat Set all elements to: op Quarantine staat (1),
    zoniet klik op de link en kies Quarantine in de popup menu. (2)
    (Dit geldt niet voor cookies, deze worden onveranderlijk gedelete !)
    * Onderaan het venster klik op de Apply all Actions knop. (3)
    ewidoscan.jpg

* Wanneer je de melding krijgt 'All actions have been applied', klik je onderaan op de knop Save Report.
    * Klik in het menu bovenaan op Reports. Kopieer het rapport van de scan en plaats dat hier in je volgende bericht.

De AVG tip zal ik onmiddelijk doen (ander computer)

Wat de firewall betreft = Sygate Personal Firewall
en de Spamfilter= Spamfighter
Tot zo,
Mia

Oke,
Je hebt Filezilla en Outlook ( Express ) toch wel toegang gegeven tot internet?\

Zo moet ie dus staan:

sygatetoestaanee7.jpg

Laatst bewerkt:
Oh ja,
alle programma's die ik ken en waar ik mee werk geef ik toegang. Er zijn er wel een enkele die ik niet ken en soms zwaar uitwisselen, ook op't moment dat ik niet actief ben op het net, en die durf ik blokkeren (ik kan nu niet checken want de scanner loopt).

Wat de AVG scanner betreft had ik geen problemen met downloaden en installeren maar het updaten lukt niet 'update proces aborded', heb ik nogthans toegang verleend.

Groetjes, Mia

Voor de update: Downoad dit bestand en dubbelklik het na het downloaden ervan.
Hierdoor wordt de database van AVG Anti-Spyware upgedate naar de laatste.

Doe dit niet als de scan bezig is, maak die maar af.
Volg verder de stappen in m'n vorige post(s).

-------------------------------------------------------
AVG Anti-Spyware - Scan Report
---------------------------------------------------------

+ Created at: 22:42:05 23/11/2006

Dit is mijn scanrapportje,
3 cookies

+ Scan result:

C:\Documents and Settings\Geert\Cookies\geert@as-eu.falkag[2].txt -> TrackingCookie.Falkag : Cleaned.
C:\Documents and Settings\Geert\Cookies\geert@statcounter[1].txt -> TrackingCookie.Statcounter : Cleaned.
C:\Documents and Settings\Geert\Cookies\geert@tradedoubler[1].txt -> TrackingCookie.Tradedoubler : Cleaned.

::Report end

Morgen probeer ik dat bestandje te downloaden.
Alvast al hartelijk dank, Mia

Oke, in je logje is inderdaad niks vreemds te zien.

AVG Anti-Spyware vindt vooral veel spyware en trojans.
Virussen wat minder, dus daarom kan je bij Housecall ( Trend Micro ) nog even een online virusscan doen. Housecall kan je gebruiken met Firefox en Internet Explorer en heeft dus geen ActiveX nodig.

Hoi

ik ben vannacht de spybot S&D nog eens laten lopen en die vond er nog 2 (statcounter en tradedoubler), de avast virusscan nog een keer in veilige modus maar die vond niets.
Nu heb ik net de scanner van housecall laten lopen en die vond nog 1 HTTP cookie.

Ondertussen escalleert het probleem, en gaat nu geen enkele mail de deur nog uit, outlook loopt soms vast en nu krijg ik hem gewoon niet meer open.

Is het zinvol om terug in de tijd te gaan (restore)?
Kan het zijn dat er samen met de infecties toch noodzakelijke bestanden werden verwijderd.
Kan de beveiliging van windows XP een conflict geven met mijn nieuwe leger (oude leger, de norton IS gaf ook problemen)?

Groetjes, Mia

Laatst heb ik bij iemand die een verlopen Norton had (meeverkocht met nieuwe laptop in een 60 dagen versie, zónder uninstaller) geprobeerd die er af te halen en AVG Free te installeren. Ik kreeg Norton niet goed weg, en heb dat toen te rigoreus gedaan (alle bestanden weggegooid, handmatige het register ont-Nortont, ont-Symantect en ont-alles-wat er mee te maken had, en in msconfig nog wat resterende services uitgezet). Om een lang verhaal kort te maken: daarna kreeg ik dezelfde soort klachten als TS; secure sites werkten niet meer, Google-earth werkte niet (dat was overigens de aanleiding van mijn hulpvaardigheid), en tal van andere sites wilden niet meer.

Het was zo'n op-een-verjaardag-in-mijn-handen-geduwd klusje. Vandaar mijn onnadenkendheid en uit de heup schieterij. Gevolg: later de laptop me naar huis genomen en daar eens gekeken of ik het kon oplossen. Bleek heel eenvoudig: systeemherstel naar voor mijn roekeloze actie, Norton-uninstaller-installatiepakketje van de Symantec site gehaald en dat geïnstalleerd. Daarna kon die vervelende Norton er helemaal (mits de juiste volgorde van al die onderdelen aangehouden wordt) verwijderd worden, en een alternatieve virusscanner in z'n plaats worden neergezet.

Vervolgens bleken met AVG antispyware en de nieuwe virusscanner een stuk of tien wormen en virussen op te staan en het nodige aan nare spyware. :eek:

Misschien heb je iets aan dit epos :D .

@ Anykey, goed punt.

@ miageert, heb je Norton helemaal goed verwijderd met deze removal-tool?

En gebruik je Outlook van Office of Outlook Express?
En mischien kan je even Spamfighter uitzetten en kijken of Outlook het dan wel doet.

Laatst bewerkt:
Hoi

Die Norton,
toch niet weer!?

Ik vrees dat Anykey weleens gelijk zou kunnen hebben.

Mijn werkwijze:
Eerst heb ik de Norton verwijderd via start - instellingen - verwijder software -..
Daarna heb ik nog 2 stappen gedaan maar ik ben niet zo zeker van de volgorde. Zo heb ik :
a) 'een' verwijdertool van internet gedownload, geinstalleerd, laten lopen en weer verwijderd
b) heb ik resterende mappen met vermelding symantec en/of norton verwijderd.
Aanvankelijk ging alles oké en dan het ik na een 2 tal dagen ook mijn vuilbakje leeggemaakt.
Zoals gezegd ben ik niet zeker van de volgorde, ik vermoed eerst de tool maar ??

Soit, Ik denk probleem opgelost als ik de settings van v'oor' mijn lenteschoonmaak restore.
Dat probeer ik dus al heel de namiddag, ik geraak niet verder dan een dag of 8 terug en dat is juist midden in mijn hervormingen. Na 7 pogingen heb ik vrede genomen met dit restore punt en omdat ik vrees dat met deze restore ook mooi al mijn virussen, paarden en wormen zijn teruggezet ben ik maar direct beginnen scannen met avast. Die computer staat momenteel nog offline te scannen.

Wordt vervolgd,Mia

Hoi,
De avast heeft gelopen en niet echt een infectie gevonden (wel waren er enormveel files die niet afgetast konden worden; beschermd door een wachtwoord).

Ik heb een search gedaan voor symantec of norton files, en hij vond er toch nog 26 (hoewel het programma verwijderd werd voor de restore datum).

Nu heb ik de computer online gezet en bij aanloggen met Microsoft outlook, werden de mails uit de outbox direct verstuurd.

Het ziet er dus hoopgevend uit,
is het een probleem dat ik die symantec mappen laat staan?

Ik ga nu nog even de Spybot, AVG en sygate wall terug downloaden en hoop dat we dan vertrokken zijn.
Ik laat nog iets weten,
Alvast bedankt, Mia

Hoi,

Ik heb nog een klein vraagje.
Is het zo dat je na een virusproblemen de restore fuctie even moet uitschakelijk?
Als dit het geval is kan ik misschien best nu doen, ik kan toch niet verder terug met restore.

Groetjes, Mia

Wat ik zou doen, en sla de stappen over die je al gedaan hebt:

1) Zorgen dat Norton er helemaal af zit.

2) Scannen met AVG Anti-Spyware, Spybot en Avast.

3) Systeemherstel inderdaad even uitschakelen.
En daarna het vinkje weer terugzetten.

4) Laatste restjes opruimen met CCleaner. Hier de uitleg.
Gebruik de onderdelen A en B. Dus Cleaner en Problemen.

Succes!:thumb:

Hoi

:( Nu ben ik toch wel ontgoocheld. Gisterenavond leek alles perfect, vannacht nog eens de AVG spy laten lopen (die gewoon 2 cookies vond en delete). Vanmorgen computer gewoon afgezet omdat we weg moesten. Nu start ik hem op en .. er gaat weer geen mail buiten.
Ik heb dan maar weer de restore functie gebruikt en terug naar gisterenavond 23.00 gesprongen en nu werkt hij weer 'eventjes' goed. (Restorepunt 23.00 installed Sygate wall , eerder had ik de AVG spy al gedownload en geinstalleerd, ik heb om 23.00 dan de AVG gestart en ben gaan slapen).

Met deze nieuwe problemen durf ik de restorefunctie niet goed uit te zetten.
Soit ik probeer de norton remover en kijk wat er gebeurt.

Groetjes, Mia

Hoi,

Ik heb Norton met het tooltje verwijderd (link van enkele reacties terug). Maar dit geeft weinig zichtbare reactie, met search krijg ik nog steeds 26 files + dan nu de removal tool.
De computer is heropgestart en het lijkt nog steeds goed te gaan.

Ik merk wel dat de sygate toch niet geinstalleerd is, ( ?? checkpoint van de remove).
Is de Sygate misschien dan toch de oorzaak van de problemen?

Voor de moment lijkt alles oké, ik wacht nog even af met het uitzetten van de removal tool [I](oepsi, ik bedoelde hier eigenlijk de restore functie)[/I]en met het installeren van de sygate???

Groetjes, Mia

Laatst bewerkt:
Een misschien dood spoor in deze is de behoefte geen mapjes 'Symantec' en aanverwante op de pc's te te willen hebben. Je mag er toch van uitgaan dat het deïnstalleren 'goed' verloopt. Restvuil zou niet mogen storen verder.

Ik pretendeer niet de oplossing hiermee aan te dragen hoor. Maar deïnstalleren, rebooten en kijken of de dingen die telkens niet lukken dan wel lukken. Daarna de rest (Avast, AVG, etc..) toevoegen/installeren. Als het dan ineens weer niet werkt, zou ik het niet meer in de Symantec-hoek zoeken.

Edit: pfff tot drie keer toe ontdekt dat ik niet echt intikte wat ik dacht in te tikken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan