Te warme CPU?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smorrebrad

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2009
Hallo,

Ik gebruik al een tijdje een Intel core 2 quad Q8200. Wanneer ik met Everest naar de temp. van de CPU kijk die ik dat Kern#1 altijd zo rond de 60 graden zit, terwijl de overige 3 tussen de 45-50 graden schommelen.:confused:

Is dit een probleem met de koelpasta of gewoon een slechte airflow (standaard kast).

Kan dit schadelijk zijn en kan/moet ik hier iets aan doen?

Alvast bedankt:thumb:

60 graden is nog niet echt schadelijk. Schadelijk ligt gemiddelt soms tussen 75/90. Ligt er overigens ook maar net aan wat voor processor je hebt.

Overigens, dat je andere kernen andere temperaturen hebben. Kan waarschijnlijk zijn omdat dan net die ene core de processen doet die aan staan. Lijkt me vreemd. Maar die van mij (Mijn C2D E8500) hebben ook 2 verschillende temperaturen. Namelijk 33 en 35. Ene doet net wat meer dan de andere.

Beetje raar toch...is het hele idee van dat de taken worden verdeeld over 4 processoren een beetje zoek wanneer eentje steeds harder moet werken...:confused:
:p

Ik vind het toch wel raar igg.

Zelf heb ik de Q9550 en het temp verschil tussen de cores is max 4-5 Graden.
Bij jou dus 10-15 graden.

De airflow is het niet, want dan moeten alle temps hoog uitkomen.
Het zou misschien wel de koelpasta kunnen zijn (ene kant van de cpu weinig/geen koelpasta.

Kan ik dit zelf nakijken/checken? Ik heb namelijk alleen ervaring met simpele dingetjes als videokaarten vervangen en RAM inbrengen en dergelijke.:D

Ja. Dit moet alleen heel voorzichtig. Lijkt mij verstandig dat je gewoon voor de zekerheid eventjes bij een computer winkel een tube koelpasta haalt.

-> cpu Fan eraf -> Hendel los -> Processor er RECHT uit halen, en even schoonmaken (Zodat er geen koelpasta meer op zit). -> Dan ongeveer een rijst korrel dikte koelpasta erop doen en dit geleidelijk verdelen. Zet de processor weer terug. Hendel weer omlaag doen, en dan de koeler er weer op. (Wel op letten dat het er goed op zit. Als het geen goede verbinding maakt met processor dan kan de hitte nog steeds niet weg.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan