Te weinig geheugen...?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik heb een laptop met 4 GB RAM,

In de voorgeïnstalleerde vista home premium (32 bits) herkent vista alle 4 GB. In de zelfgeïnstalleerde vista ultimate herkent vista slechts 3 GB en wanneer ik de sims 2 (met alle uitbreidingspakketten) wil gaan spelen beweerd vista over onvoldoende geheugen te beschikken. Het spel vereist nochtans slechts 1 GB volgens de systeemvereisten op de verpakking van het spel.

Ook wanneer ik een bonusvoorwerp probeer te installeren met de sims 2 body shop krijg ik te zien dat er te weinig geheugen is...

Ik kan de waarschuwing overigens gewoon negeren en het spel speelt wel, maar ik vraag me toch af wat ik me bij de waarschuwing moet voorstellen, windows stelt voor het programma te sluiten maar ik kan dat weigeren.

Iemand enig idee wat er misgaat en hoe ik het oplos?

Als je vista home 4 gb herkende dan was dat volgens mij de 64 bit versie, de 32 bit versie kan maar tot 3 Gb ram gebruiken.

Gebruikt de videokaart in de laptop het ram geheugen (shared memory)? anders mag je van je totale ram nog wat aftrekken.

Laatst bewerkt:
Je zal wel bij home premium 64 bitt hebben geinstalleerd of sp1, installeer die eens op de ultimate versie, dan ziet ie ook 4gb

Robin

Dan zal het sp1 zijn. Standaard heeft ie grafisch 512 MB dedicated en nog wat shared, dus ik geloof dat er werkelijk iets minder dan 3 GB zou overblijven, maar zelfs als hij daaraan komt (wat niet zou mogen want systeemvereiste is 1 GB) gebruikt ie normaal gezien toch de pagefile op de harddisk?

sims gebruikt een gig
vista meer als 1 gig
shared gebruikt ook heus wel meer als 256 makkelijk 512
al met al kom ik dicht in de buurt van 3 gig
en zoveel kan 32 bit dus aan.

Wat betreft de videokaart heb ik alles laten staan. Die staat op dedicated: 512, shared: 1278.

Aangezien ik dus die 3 GB zou hebben zou ik zelfs niet aan 2 GB kunnen komen en dat kan ik wel, dus ik neem aan dat het shared geheugen wel gebruik kan maken van de extra GB. Dus dat ik daarnaast eigenlijk nog 2818 RAM overheb. Ik heb net eens een geheugentest gedaan om te zien hoever mijn geheugen reikte als ik onverwacht veel data erin probeerde proppen voor dat ie de tijd heeft om de pagefile aan te spreken en ik heb 'm tot 2,56 GB gekregen, dat is 2621 MB, dus ontbreken er nog 197 MB, ok 191 MB als je van een fout uitgaat, maar das nog veel, met m'n oude laptop scheelde het ook 1 MB, maar meer kan toch niet door de beugel? Nouja, ik veronderstel dat windows misschien steeds 190 MB ongebruikt laat ofzo.

Maar kan ik ervoor zorgen dat vista niet meer vraagt om zulke bevestigingen maar dat hij steeds automatisch geheugenzaken die minder belangrijk zijn naar de pagefile begint te verhuizen?

jawel misschien zit dat blijkbaar ook snel vol

pagefile is nooit ideaal, want ze halen het van je harde schijf af en die is langzaam.

beter kan je wat minder shared maken

1024 totaal is zat.

dus 512 dedicated en 512 shared, dan houdt je heel wat over

En als ik de pagefile nou op een andere harddisk zet?

Ik heb 2 verschillende harddisks in m'n laptop. Dus ik veronderstel dat de tweede harddisk sneller is aangezien die niet constant moet bezig zijn met het laden van systeembestanden?

Hoe verander ik dat dedicated geheugen? En is het wel verstandig dat te veranderen aangezien het vermoedelijk wel niet zonder reden zo is ingesteld standaard?
Zoja, kan ik dan niet beter 1024 MB shared overhouden aangezien ik aan die ene gigabyte toch niets heb als RAM in windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan