technische formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansVol

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2007
In veel gevallen is een formule duidelijker als die met teller boven de deelstreep - deelstreep - noemer onder de deelstreep geschreven wordt.
Niet zo: Ra / {Ri + Ra + Rk(u+1) } = .. maar

Ra
-------------------------- =
Ri + Ra + Rk(u+1)

En dan met teller en noemer gecentreerd boven de deelstreep en met duidelijk kleine regelafstand tussen teller en deelstreep en noemer. De rest dan weer doorlopend op hoogte van het = teken.

1. Weet iemand een vlotte manier van noteren in Dreamweaver of een stukje software voor dat soort "tekst"?

2. Weet iemand een vlotte manier om ongewone tekens zoals de mu en de omega in te tikken?

(Geintje: wie weet over welke techniek ik het heb??)

Klein tabelletje in DW moet het oplossen...
HTML:
<html>
<head>
<title>Formules</title>
<style type="text/css">
.line {
 border-bottom: 1px solid #000000;
 text-align:center;
}
</style>
</head>
<body>
<table border="0">
 <tr>
  <td class="line">Ra</td>
 </tr>
 <tr>
  <td>Ri + Ra + Rk(u+1)</td>
 </tr>
</table>
</body>
</html>

De tekens kun je in DW tevoorschijn halen om in het Code scherm een & in te typen, vervolgens krijg je een lijstje waaruit je kunt kiezen...

Omega = &Omega; / &omega;
mu = &Mu; / &mu;

formule en tekens

Alvast bedankt Tha Devil.

De deelsom ziet er keurig uit, juist wat ik bedoelde. Maar ik slaag er nog niet in verder te gaan (of te starten) met = antwoord op hoogte van de deelstreep.

Het trucje met de & kende ik niet, maar nu ik het weet heb ik het niet meer nodig. Gewoon zelf &mu; intikken gaat net zo vlug. HiHa.

Hans V.

Wordt inderdaad wat lastiger, kwestie van de tabel uitbreiden.
HTML:
<table border="0">
 <tr>
  <td align="center">Ra</td>
  <td>&nbsp;</td>
 </tr>
 <tr>
  <td width="100"><hr /></td>
  <td>= Antwoord</td>
 </tr>
 <tr>
  <td>Ri + Ra + Rk(u+1)</td>
  <td>&nbsp;</td>
 </tr>
</table>
Je hebt nu het CSS gedeelte niet nodig aangezien dat nu door een <hr /> wordt gedaan

Laatst bewerkt:
formules

Sorry dat ik door afwezigheid erg laat reageer.
Bij de nu voorgestelde oplossing wordt de regelafstand tussen teller; deelstreep en noemer toch weer standaard, d.w.z. 3 regels hoog. Bij betere weergave speciaal voor formules beslaat de formule totaal nauwelijks meer dan één regel.
Ik los 't voorlopig op door de formule te schrijven in een tekenprogramma en dan als image in de Dreamweaverfile op te nemen. Maar er moeten makkelijker rechtstreekse methoden zijn, formules in teksten zijn niets bijzonders en Dreamweaver wordt voor alle soorten tekst gebruikt.
Wie??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan