• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tegelijk horizontaal en verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mreurings

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2006
Hoi, ik zou graag in een tabel tegelijkertijd horizontaal en vertikaal zoeken. Zo heb ik in een tabel bijvoorbeeld horizontaal vliegtuigtypes staan en vertikaal bestemmingen staan. Nu wil ik dus bepaalde combinaties van deze beide in een formule uit de tabel halen. Ik wil die niet met bijvoorbeeld vertikaal zoeken doen en dan het aantal kolommen aangeven hoever er naar rechts moet worden gezocht, maar de formule moet echt beide waarden zelf vinden in de tabel.

Heeft iemand een oplossing???

Alvast bedankt,

Martijn

Martijn;

De combinatie :
=index(vergelijken();vergelijken())
is de aangewezen oplossing voor jou probleem.
Post eens een voorbeeldbestandje en we helpen je op weg !

GiMe

Hoi,

Het lukt me niet om een excel-bijlage mee te sturen. Daarom heb ik even een plaatje gemaakt van een klein deel van de tabel waarin gezocht moet worden. Ik wil dus bijvoorbeeld de kosten van de Boeing 767 zoeken voor de markt ITE, zonder gebruik te hoeven maken van vertikaal of horizontaal zoeken. Het is de bedoeling dat de combi wordt gevonden in de tabel.

Bedankt!

Martijn

Martijn;

De combinatie :
=index(vergelijken();vergelijken())
is de aangewezen oplossing voor jou probleem.
Post eens een voorbeeldbestandje en we helpen je op weg !

GiMe

Bijlagen

• Voorbeeld excel.jpg
    Voorbeeld excel.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 2.610
Excel bestanden kunnen niet geupload worden, je moet ze "zippen" of "rarren" en dan uploaden.

Martijn,

wat GiMe gebruikt (index ...) werkt perfect en is eigenlijk nog heel simpel :D

Je komt iets uit zoals

=INDEX(B2:G6;VERGELIJKEN(A10;B2:B6);VERGELIJKEN(B10;B2:G2))

Post jouw voorbeeldje en we kijken ernaar :thumb:

Het is gelukt hoor! Een indexformule icm vergelijken is de oplossing alleen moest ik nog wel een criterium = 0 invullen bij de vergelijkingsformules om de exacte waarde op te zoeken.

Heel erg bedankt.

Martijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan