• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekeninglijst wijzing letter automatische doorverwijzen

• Onderwerp starter Onderwerp starter wurth
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wurth

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2006
Ik heb een tekenigenlijst van een bouw bedrijf. In die tekeningen lijst staat eerste kolom de tekening omschrijving dan in de volgende kolom de nieuwste datum en dan de letter van de laatste wijzing. Daarna staat de eerste datum van de tekeningen en daar achter staan de wijzingen dus wijzig A,B,C,D,enz de wijzig staan allemaal in een aparte kolomen achter elkaar met de datum van de wijziging. Daar boven staat dan of het wijzing A,B,C,D enz is.
Mijn vraag is in dat vakje waar de letter staat van de laatste tekeningwijziging moet ik nu met de hand aanpassen. Dus ik moet aangeven of de laaste wijziging A of B of C enz moet zijn. Kan ik niet instellen dat in die cel automatische de laaste wijzing letter komt te staan.
Dus als ik een datum in de kolom van wijzing B invul dat automatische De letter B in de cel van laaste tekening wijzingen komt te staan En als ik dan een datum in de kolom van wijziging C in vul dat het dan veranderd in C en zo verder naar D,E,F, enz.
Ik heb wel dat hij automatisch de laatste datum invult met de volgende formule =ALS(I673<>0;MAX(I673:U673);"") nu nog de letter van de laatste wijzing
alvast bedankt voor de hulp

Maak eens een voorbeeldbestandje met enkele fictieve gegevens, wel dezelfde structuur als het echte bestand.

Ik heb het een beetje makkelijk opgelost door een lange als(als(als functie te gebruiken. Kan vast makkelijker, beter en flexibeler met een opzoeken functie, maar zo werkt het wel.
Is dat wat je bedoelt?

Wigi, doe jij de betere oplossing? ;)

zie bijlage.

Jelle

Bijlagen

Alternatief:

=KIEZEN(AANTAL($E2:$J2)+1;"eerste";"A";"B";"C";"D";"E";"F")

Wigi

Nice! :thumb:

Nou nog hopen dat wurt het zo bedoelde...

het werkt

Ja die was wat ik bedoelde bedankt he :thumb: :thumb:

toch nog een vraag

dit was ik bedoelde maar als ik de formule van jpa gebruik dan kan ik maximaal 7 kolomen gebruiken. en ik heb er meer nodig.
en als ik de formule's van wigi gebruik dan is het als ik 1 wijzigdatum niet invul bijvoorbeeld omdat ze van wijziging A in 1x Naar Wijzig C gaan dus dat ik bij B niks invul.
dan wordt het antwoord B maar dat moet dan C zijn omdat het wijzing C is en niet Wijzing B want die is er niet.
ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben alvast bedankt

Doe

=ALS(E2="";"eerste";ZOEKEN(9,9999E+307;$E2:$J2;E$1:J$1))

Het kan simpeler, zie het nu pas.

Als in D1 het woord eerste blijft staan, dan kan

=ZOEKEN(9,9999E+307;$D2:$J2;D$1:J$1)

Wigi

Erg leuk!
Maar dat "eerste" heb ik maar verzonnen, bij gebrek aan voorbeeld, dus dat zal vast niet...
Blijft wel in je hoofd spoken he?

dit was ik bedoelde maar als ik de formule van jpa gebruik dan kan ik maximaal 7 kolomen gebruiken. en ik heb er meer nodig.
Met een beetje typwerk kun je dat zelf uitbreiden natuurlijk. Maar ik hou ook meer van de wat generiekere oplossingen zoals die van Wigi.

Maar dat "eerste" heb ik maar verzonnen, bij gebrek aan voorbeeld, dus dat zal vast niet...

Het mag ook een ander woord zijn dan "eerste". Maar dit woord zal wel te voorschijn komen in de formule als er nog geen A, B, enz. gedaan zijn.

Het is gelukt

Ik heb de volgende formule gebruikt =ALS(E2="";"eerste";ZOEKEN(9,9999E+307;$E2:$J2;E$1:J$1)) en die werkt bedankt he.
en die max aantal kolomen van de formule van jpa wordt door excel aangeven dus ik kan niet zelf dit uitbreiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan